آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کشت زعفران در خانه چه‌ قدر درآمد دارد؟

آخرین بروز رسانی: 10 مرداد 1401
دسته‌بندی ها:
  • اینکه بخواهیم زعفران مورد نیازمان را به طور طبیعی و با کیفیت بالا تولید کنیم دلیلی کافی برای کاشت زعفران در منزل است اما نمی‌توان از سود حاصل از کشت زعفران در منزل نیز به راحتی چشم پوشی کرد. پس با ما باشید تا هر آن‌چه در مورد کاشت زعفران در منزل و درآمد آن نیاز دارید به دست آورید.

    تجربه کاشت زعفران در منزل

    من علاقه خاصی به کاشت مواد غذایی مورد نیازم داشتم و هر بار سعی میکردم برای یکبار هم که شده محصول مورد نیازم را خودم کشت کرده و مصرف کنم(لذتی دارد وصف نشدنی). یک روز به سرم زد که زعفران را نیز به همین نحو کشت کنم.

    اطرافیان در مواجهه با این قضیه می‌گفتند: زعفران؟ بیخیال بابا مگه میشه تو خونه زعفران کاشت. اما بنده تسلیم نشدم و با تمام مشکلاتی که پیش آمد مقداری پیاز زعفران تهیه کردم. اما پس از کاشت پیاز‌ها حتی یک‌عدد از آن‌ها هم رشد نکرد.(حال خیلی بدی بود)

    بعدها بواسطه یک مشاور کاشت زعفران متوجه شدم که به دلیل تاخیر من در کاشت پیاز‌ها در خاک و نگه‌داری نامناسب، پیازها خراب شده‌اند. به کمک همان مشاور راه را پیدا کردم و پیاز‌های زعفران مرغوب را تهیه و کشت کردم. حالا من مانده‌ام و لذتی بی پایان از کاشت زعفران در منزل و زعفرانی که سر سفره خانواده آمده است.

    درآمد کاشت زعفران در منزل چگونه است؟

    میزان دقیق درآمد کاشت زعفران در منزل به صدها فاکتور و عامل بستگی دارد که بررسی آن‌ها در حوصله این متن نیست. پس با در نظر گرفتن شرایط معمولی و عملکرد نیمه حرفه‌ای شما اقدام به محاسبه می‌کنیم.

    با توجه به سطح زیر کشت شما، نحوه کشت شما، منطقه زندگی شما و عملکرد شما در رسیدگی به پیاز‌های کاشته شده به ازای هر 100 کیلوگرم پیاز زعفران در سال‌ دوم به بعد 100 تا 400 گرم زعفران خشک برداشت خواهید کرد.

    قیمت هر کیلو پیاز زعفران بستگی به نوع زعفران دارد ولی در بازار بین 8 تا 20 هزار تومان در نوسان است. برای خرید میتوانید به صفحه خرید پیاز زعفران بروید و قیمت ها را بررسی کنید.

    پیاز‌های شما پس از کاشت تا هفت سال بار می‌دهد و در همین حال خودش نیز تکثیر می‌شود و در زیر خاک چند برابر می‌شود. پس شما با کاشت زعفران با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم زعفران برداشت خواهید کرد و هم پیازتان تکتیر خواهد شد و در سال هفتم با جابه‌جایی پیاز‌ها به محل جدید تا هفت سال دیگر نیز می‌توانید زعفران برداشت کنید البته این بار چند برابر بیشتر.

    بنابرین کشت پیاز زعفران با حجم زیر 50 کیلو گرم پیاز زعفران چندان درآمد خاصی ندارد و فقط در حد مصرف یک خانواده و اطرافیان میتوان زعفران برداشت کرد.

     

    نحوه کاشت زعفران در منزل

    گام اول

    در نخستین گام شما باید با توجه به شرایطی که دارید نحوه کشت خود را مشخص کنید. به طور کلی با دو روش می‌توان زعفران را در منزل کاشت:

    1. کاشت زعفران در جعبه
    2. کاشت زعفران در خاک باغچه

    1- کاشت زعفران در جعبه

    این نوع کاشت متناسب با افرادی است که در فضای شهری زندگی می‌کنند و به زمین و باغچه دسترسی مناسب ندارند. شما می‌توانید با تهیه تعدادی جعبه و طبق روشی که پیش‌تر در کاشت زعفران در جعبه به تفصیل توضیح دادیم اقدام به کشت زعفران کنید.

    کاشت زعفران در جعبه

     

    2- کاشت زعفران در باغچه

    اگر خانه شما دارای باغچه یا زمینی مناسب است این روش برای شما کارایی خوبی خواهد داشت.

    گام دوم

    پس از این که مکان مناسب کاشت زعفران خود را مشخص کردید نوبت خریدن پیاز مرغوب متناسب با آب‌وهوای محل زندگی شماست. اگر در منطقه شما زعفران کشت می‌شود می‌توانید به کشاورزان سری بزنید و از آن‌ها درخواست پیاز کنید و در غیر اینصورت ماه‌چین پیازی که متناسب با با شرایط آب‌وهوایی و نوع کشت مورد نظرتان را با بهترین کیفیت تامین خواهد کرد.

    اگر قصد کاشت آزمایشی زعفران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از پیاز زعفران درشت استفاده کنید، ولی اگر قصد کشت زعفران در متراژ بالای هزار متر را دارید از پیاز زعفران سایز متوسط استفاده کنید.

    خرید پیاز زعفران

    پیاز زعفران

     

    گام سوم

    پس از تهیه پیاز سعی کنید در اولین فرصت مناسب اقدام به کاشت آن‌ها در زمین کنید. شما می‌توانید پیازتان را از اواخر خرداد تا اواخر شهریور تهیه کرده و بکارید. برای کاشت پیازها در زمین شیاری به عمق 20 تا 25 سانتی‌متر حفر کرده و پیازهارا به سمت بالا در آن قرار دهید. سعی کنید پیازها را دانه دانه و به طور مناسب در خاک قرار دهید.

    نکته مهمی که باید حواستان باشد میزان مواد آلی خاک است که باید به میزان متعادلی برای گیاه تامین گردد. شما می‌توانید خاک را با گیاه‌خاک یا کودهای موجود در بازار غنی کنید فقط حواستان باشد که با زیاده روی در مصرف کود منجر به مسمومیت گیاه نشوید.

    آبیاری زعفران با توجه به شرایط آب‌ و هوایی محل زندگی شما در 2 تا 4 نوبت انجام می‌شود و در غالب مناطق همان دو نوبت کافی است.

    آبیاری اول در فاصله 10 تا 15 مهرماه و عمیق، آبیاری دوم پس از  پایان برداشت گل‌های زعفران در اواسط آبان‌ماه و آبیاری سوم در مناطقی که باران زمستانه نمی‌بارد و در اواخر اسفندماه انجام می‌شود.

    نکته مهم در باب آبیاری این است که هرگز نباید زعفران را در تابستان آبیاری کنید چرا که با این کار دو عامل رطوبت و دمای بالا که از عوامل آسیب به پیاز زعفران هستند را کنار هم قرار می‌دهید.

     

    گام چهارم

    نوبت می‌رسد به رسیدگی و برداشت زعفران. گل‌های زعفران در آبان‌ماه و به مدت 20 روز آماده برداشت هستند. در سال اول کاشت زعفران با توجه نوع پیاز ممکن است زعفران چندانی برداشت نکنید و باید برای پیک زعفران حاصل از پیاز یک سال دیگر صبر کنید. در آبان‌ماه سال بعد شما می‌توانید با توجه به میزان پیازی که کشت کرده‌اید زعفران خوبی را برداشت کنید. و این روند تا سال هفتم ادامه دارد.

    شما باید به زعفران مانند هر گیاه دیگری رسیدگی کنید و حواستان به علف‌های هرز و موادآلی خاک و دیگر فاکتورهای آسیب زا باشد. زعفران در طی دوره‌ی رشد به نور و گرمای کافی احتیاج دارد.

    نگران سرمای زمستانه نباشید چرا که زعفران سرما را دوست دارد و اصلا همین کاهش دمای نسبی است که باعث بیدارشدن آن در پاییز می‌شود. وهمین سرمای زمستانه است که باعث افزایش کیفیت زعفران شما می‌شود.

    ماه‌چین صمیمانه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه کاشت زعفران است و لطفا در صورت کاشت زعفران تجربیات ارزشمند خود را با ما و دیگر کاربران ماه‌چین به اشتراک بگذارید در ضمن می توانید با تهیه‌ي عکس و فیلم از مراحل کارتان به دیگر دوستان خود نیز این حس فوق‌العاده را منتقل کنید.

     

    راه حلی سریع برای کاشت زعفران در منزل

    ماه‌چین به منظور تسهیل کار شما در کاشت زعفران در خانه محصولی جدید با عنوان پکیج کاشت زعفران در منزل را برای شما علاقمندان عزیز آماده کرده است. شما با تهیه‌ی این پکیج به هر آن‌چه که در کاشت زعفران در منزل به آن نیاز دارید را خواهید داشت.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۴۸ رای
    
    58دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. غیداء گزاف

      باعرض سلام وخسته نباشد خیلی خوب بود. راهنمای می خوام ممنون میشم راهنماییم کنید خدا خیرتون بده

      • فاطمه روزبهانی

        یلام و عرض ادب
        خوشحالیم که رضایت شما رو به دست آوردیم.
        برای مشاوره با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    2. عینی

      با سلام وتشکر از زحماتتون
      لطفا بفرمایید برای کاشت هر کیلو پیاز چقد فضا لازم است و آیا در پارکینگ 50 متری این کار سود آوری دارد؟ ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        برای هر 1 کیلو پیاز زعفران به 1 متر فضا نیاز هست. اگر که قصد کشت زعفران به صورت گلخانه‌ای رو دارین باید در کنار سیوله و گلخانه زمین هم داشته باشین. اما اگر قصد کشت گلدانی زعفران رو دارین باید گلدان‌ها رو فضای ازاد مثل حیاط، تراس و یا پشت بام نگهداری کنید.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        برای هر 1 کیلو پیاز زعفران به 1 متر فضا نیاز هست. اگر که قصد کشت زعفران به صورت گلخانه‌ای رو دارین باید در کنار سوله و گلخانه زمین هم داشته باشین. اما اگر قصد کشت گلدانی زعفران در منزل رو دارین باید گلدان‌ها رو فضای ازاد مثل حیاط، تراس و یا پشت بام نگهداری کنید.

    3. رضا

      سلام خوا قوت
      من خیلی علاقه به گیاه وکشاورزی دارم ولی تا به حال کاشت زعفران رو امتحان نکردم برای اولین بار میخام داخل سبد میوه امتحان کنم ممنون میشم بیشتر منو توی این کار راهنمایی کنین تا بتونم نتیجه خوبی به دست بیارم اگه ممکنه داخل روبیکا منو راهنمایی کنین ممنون دارتون میشم یه عمر
      من اهل مازندران هستم

    4. مینا

      سلام و درود
      ممنون از راهنماییتون
      لطفا ترکیب خاک مشت زعفرون در باغچه و گلدان رو بگید ؟؟؟

      • هانیه آریا

        ممنون از توجهتون خاک زعفران باید لومی شنی باشه از خاک های آماده هم می‌تونید استفاده کنید.

    5. میلاد

      سلام بهترین روش برای کاشت زعفران چیه و کم هزینه ترین روش و مکان برای کاشت چه طوری باید باشد ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        بهترین روش برای کشت زعفران کشت خاکی به روش آرمانی هستش
        کهبه نسبت هزینه کمتری داره

      • محمدجواد قیطاسی

        بهترین روش برای کشت زعفران کشت خاکی به روش آرمانی هستش
        که به نسبت هزینه کمتری داره

    6. فریدونی

      سلام خدا قوت ازاینکه مردم راراهنمایی میکنید تابتونن یه کسب وکاری واسه خودشون داشته باشن عالی هست وخدا خیرتون بده مقالتون عالی هست به امید خدمات بیشتر وانشاالله که موفق وسربلند باشید.

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی مچکرم از لطفی که به مجموعه ما دارید

    7. زنگنه

      زمینی به مساحت پنج هزار متر با آب چاه دارم در کرمانشاه آیا الان میتونم اقدام به کشت بکنم یانه

      • محمدجواد قیطاسی

        زمان کشت دقیق زعفران تیر ماه تا شهریور ماه هستش

    8. اسماعیل

      سلام من یه زمین ۳۷۰۰ متری دارم در زنجان
      بخوام زعفران بکارم چقدر درآمد داره واسم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        برای دریافت مشاوره کامل با این شماره تماس بگیرید
        02191012322

    9. مهرداد

      سلام
      لطف کنین در مورد کشت گلخانه ای در مازندران که شرایط رطوبتی خاصی داره یه توضیح بدین .
      تشکر .

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر در مورد کشت گلخانه ای می‌تونید مقاله‌ی کشت گلخانه ای زعفران رو مطالعه کنید

    10. مهرداد

      سلام
      وقتتون بخیر
      از مازندران مزاحمتون میشم
      یه زمین ۱۰۰ متری دارم
      میخواستم بدونم تو مازندران و با شرایط رطوبت بالا میشه زعفران کشت کرد ؟
      و اینکه زمان کشت کی هست ؟
      اگه درامدش خوبه باغ پرتقال دارم که میتونم تبدیل به باغچه کنم و فقط زعفران بکارم .

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خیر تو مازندران نمیشه کشت کرد مگر این که کشت گلخانه ای انجام بدین

    11. مهدی

      سلام برای مساحت ۳۰متری چقدر درامد میده

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر در حد 30 گرم

    12. محمدعلی محمدی

      ضمن عرض سلام به شما خیرین وانساندوستان بامحبت که باخیر خواهی وکمال انسان دوستی انهم با حوصله ومحبت اقدام به راهنمایی مردم جهت کسبو کار ونسبت به رفع مشکلات مردم میکنید که اینجانب به نوبه خود صمیمانه کمال اظهار تشکر وقدر دانی از شما دوستان خیر مینمایم که قابل توجه دوستان باشد که این عمل خیر خواهانه شما عزیزان حاصل شیر پاک خوردنه شماست که اجر وثواب حاصله ان برسد به پدر ومادر واموات شما دست شما درد نکنه وخدا بیامرزد اموات شمارا برنامتون خیلی خیلی اموزنده وکاربردیه خدا برکت به عمر وزندگیتون بده بحق قران وپیغمبر یاحق صد بدرود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام و وقت بخیر خیلی لطف دارید شما نسبت به ما ممنونم ازتون

    13. محمددوست

      با سلام .ما قارچ پرورش میدهیم و دوست داریم که زعفران پرورش دهیم ولی اطلاع کافی و اموزش های لازم را نداریم و شهر ما خوی در اذربایجانغربی هست .ایا میشه پرورش داد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله برای مشاوره می تونید با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    14. احمد مغفرتی

      مرسی از مطالب بسیار مفید شما ❤

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می کنم

    15. بابک صادقی

      سلام ، وقتتون بخیر ، توی بندر انزلی میشه گلخانه زعفران راه اندازی کرد ؟ و اینکه صرفه اقتصادی داره اینجا؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله میتونید راه اندازی کنید صرفه اقتصادی هم بسنگی به متراژ گلخانه شما دارد

    16. شیران

      سلام من زمین دارم در شریف اباد نزدیک تهران میشه زعفران بکارم چقدر هزینه داره

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله میشه کشت کرد هزینشم بستگی به متراژ زمینتون داره

    17. منصور

      سلام و تشکر از آگاه سازی و آموزش
      آیا در زمین 400 متر صرفه اقتصادی دارد
      آیا در حد فاصل درخت امکان کاشت زعفران هست
      عمق خاک مفید چقدر باید باشد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        بله برای شروع کار مناسبه
        بله امکان کشت هستش فقط باید یک متر از درختان فاصله داشته باشند
        عمق خاک هم 20 تا 30 سانتی متر است

    18. زهرا

      سلام. با آرزوی موفقیت برای شما. میخواستم بپرسم میشه از طریق کشت زعفران در خانه درآمد خوبی داشت؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        همچنین برای شما
        نه متاسفانه معمولا کاشت زعفران در خانه درآمد بالایی نداره و دلیل اون هم اینه که حجم کاشت محدود هست.

        • ناشناس

          سلام خسته نباشی چگونه میتونم پیاز زعفرون تهیه کننم؟

          • هانیه آریا

            سلام وقت بخیر برای خرید پیاز زعفران با این شماره تماس بگیرید
            02191012322

    19. رقیه محمدی

      سلام ممنون از مطالب کامل و جامعتون.
      آب و هوای شهر ما گرم هست میشه گفت بیشتر اوقات سال اینجوری هست با اینکه تو منطقه کوهستانی هستیم ولی خاک حیاتمان هم بیشتر ماسه هست ..میشه با تقویت خاک حیات به کشت زعفران روی آورد..به روش گلخانه ای هم که خیلی خوشم اومد …

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از اینکه کنارمون هستین.
        بله میشه خاک رو اصلاح کرد و زعفران رو کشت کرد و مسئله‌ی خاصی نیست.

    20. مرتضی محمدی

      باسلام وخسته نباشید میخام بدونم در منزل به روش گلدانی یا گلخانه‌ای یا بدون خاک میشه زعفران کاشت.ممنون میشم در این مورد کمک وراهنمایی کنید.برای کسب درآمد میخام انجام بدم.با تشکر از عوامل ماه چین

      • محمدجواد قیطاسی

        سلامت
        سلامت باشید
        کشت زعفران در گلدان و یا باغچه نمیتونه منجر به کسب درآمد به و کشت بدون خاک زعفران هم فعلا امکان نداره.
        اما شما می‌تونید اقدام به کشت زعفران گلخانه‌ای بکنید و یا اینکه روی زمین و با روش سنتی اقدام به کشت زعفران بکنید. این دو روش میتونه براتون درآمد اقتصادی خوبی داشته باشه.

    21. صادق غوابش

      سلام من خوزستان زندگی میکنم ایامیتوانم زعفران بکارم درمنزل

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله دوست عزیز. می‌تونید در منزل زعفران کشت کنید و مشکلی نداره.

    22. سید احسان

      با عرض سلام و خدا قوت بنده یک فضا در پشت بام‌منزل دارم حدودا ۶۰‌متر مربع میشه کاشت زعفران انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خدمت شما
        بله میتونید کشت کنید
        خیلی از دوستان داخل جعبه و روی پشت‌بام خودشون زعفران کشت کردن

    23. هما فرخی

      سلام من خیلی دوست دارم که کاشت زعفران را یاد بگیرم اما مستاجر هستم یک آپارتمان نقلی اجاره کردم به من هم لطفاً یاد بدید ممنون هیچی بلد نیستم صفر هستمدرگلدان هم میشه زعفران کاشت به ما هم بگید

    24. ناهید رضوی نیا

      سلام خسته نباشید من در گلدان اواخرشهریور پیاز زعفران کاشته ام والعان تازه جوانه زده در این مدت در منزل پشت پنجره با نور عالی بوده بنظرتون الان داخل بالکن بزارم یاتغیر جاندم ممنونم ناهید رضوی از تهران

      • حامد امیرخانی

        سلام
        سلامت باشید
        احتمالا علت اینکه دیر جوانه زده دمای بالای منزلتون بوده. پیاز در ابتدای پاییز برای بیدار شدن به چند روز دمای پایین نیاز داره.
        دیگه تغییر محیط ندید و بزارید با همین شرایط دمایی جلو بره.

    25. فرشاد

      سلام وخسته نباشید خدمت دوستان خوب ماه چینی .خواستم بدونم پیاز زعفران در منطقه کوهستانی کردستان هم رشد میکنه وافت کمی وکیفی نداره؟ و اینکه آبیاریش به چه صورتیه ؟ممنون

      • حامد امیرخانی

        سلام، سلامت باشید
        بله در کردستان هم زعفران رشد می‌کنه و همین الان هم در بیجار و دهگلان و سنندج کاشت زعفران انجام شده. برای بررسی بازدهی باید بر روی یک نقطه از نظر زمین و آب و هوا نظر بدهیم.
        اما به طور کلی بله.
        شما می‌تونید مقاله‌‌های زیر رو مطالعه کنید تا اطلاعات مورد نیازتون رو بدست بیارید.
        آب و خاک مناسب مزرعه زعفران
        آبیاری مزرعه زعفران

    26. حسین

      سلام میخواستم بدونم قیمت هر کیلو پیاز زعفران برا خرداد ماه سال بعد جهت کاشت چنده و برا زمینی در حدود ۵۰ متر چقدر برا شهرستان زنجان می‌خوام ویکی میتونم سفارش بدم با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        قیمت پیاز زعفران در زمان برداشت مشخص می‌شود.
        برای 50 متر مربع زمین ،به 50کیلو پیاز زعفران نیاز دارید.
        زمان فصل کشت بعدی شما می‌تونید سفارش بدید.

    27. فائزه احمدی

      سلام شبتون بخیر وسلامتی انشاالله ، سایت خیلی عالی است دستتون درد نکنه وبهترینها را برایتان آرزو میکنم

      • ماه‌چین

        خواهش میکنم
        ممنونم از شما