کاشت زعفران در مشهد، خراسان رضوی

همه ما می دانیم که استان خراسان و به خصوص شهر مشهد، مهد کشت زعفران در ایران است و طبق آمار به دست آمده 90 درصد کشت زعفران در ایران، در استان های خراسان جنوبی ، خراسان رضوی  و خراسان شمالی انجام می‌شود.

چنانچه مسیر مهندسی شده ای برای کشاورزان زعفران مشهد تعریف شود، بدون شک می توانیم میزان برداشت زعفران در هر هکتار را بالاتر ببریم و سطح ریسک هایی که مزرعه را تهدید می کنند را پایین تر بیاوریم. مهندسین شرکت ماه چین با تمرکز بر روی روش های مختلف کشت، بهترین روش های کاشت زعفران را در اختیار شما قرار میدهند.

در ادامه مقاله تمام نکات مهم برای احداث مزرعه زعفران در مشهد را آورده ایم. چنانچه تصمیم شما برای کشت زعفران قطعی است، پیشنهاد میکنیم در دوره‌ی رایگان کشت زعفران ماه‌چین شرکت کنید؛ همچنین میتوانید پاسخ پرسش های خود را از مشاورین ما بگیرید.

کاشت زعفران در مشهد

بهترین زمان کاشت زعفران در مشهد

زمان کشت زعفران در خراسان رضوی هم مانند سایر استان ها از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است. در اولین سال استقرار پیاز زعفران در خاک، بهتر است کود حیوانی به مزرعه بدهید. توجه کنید به هیچ عنوان در تابستان آبیاری مزرعه را انجام ندهید.

روش کاشت زعفران در مشهد

کاشت زعفران در مشهد به سه روش اصلی انجام میشود که شامل روش های زیر است:

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی هر روش روی لینک قرار داده شده کلیک کنید.

بیشتر کشاورزان در استان خراسان رضوی و شهر هایی مانند مشهد به روش کشت سنتی زعفران را کشت می‌کنند. نتیجه بررسی ها بر روی این مزارع چندان مطلوب نبوده و پیشنهاد ما کشت آرمانی زعفران است.

کشت آرمانی زعفران روش نوینی است که باعث بالا رفتن سطح برداشت و پایین آمد هزینه ها خواهد شد.

زمان آبیاری زعفران در مشهد

یکی از مسائل مهمی که در بررسی کاشت زعفران در مشهد باید به آن دقت کنیم زمان بارندگی است. این میزان بارندگی است که مشخص می‌کند یک مزرعه زعفران به چند مرحله و چه میزان آبیاری نیاز دارد.

همانطور که در مقاله‌ی آبیاری پیاز زعفران ذکر کردیم، پیاز زعفران نیاز به دو تا چهار مرحله آبیار نیاز دارد که در جدول زیر مراحل را بررسی کرده ایم.

آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد

فصل برداشت زعفران در مشهد

زمان برداشت زعفران در برخی مناطق از اوایل آبان ماه و در مناطق دیگر از اوایل آذر ماه صورت می‌گیرد. سر از خاک بیرون آوردن گل های زعفران به دمای هوا در پاییز بستگی دارد و زمانی که هوا رو به سردی برود این اتفاق می افتد.

کاشت زعفران در مشهد

مراحل کوددهی پیاز زعفران در مشهد

تغذیه‌ی پیاز زعفران یکی از مهم ترین مراحل کشت است که بسیاری از کشاورزان مشهدی، بخصوص کسانی که به روش سنتی کشت را انجام میدهند، از آن غافل میشوند. مزرعه زعفران به دو تا سه مرحله کود دهی نیاز داد که شامل:

  • کود حیوانی
  • کود دهی زاج آب
  • کود دهی محلول پاشی زعفران

می باشد. انجام کود دهی زعفران باعث تقویت بهتر و تکثیر بیشتر پیاز ها برای سال های آینده خواهد شد؛ همچنین پیاز شما در مقابل هر گونه بیماری و تهدید حفظ خواهد شد. هنگام خرید پیاز زعفران در مشهد باید به این نکته توجه داشته باشید که پیاز های تهیه شده، سالم و ضد عفونی شده باشند.

کشاورزان خراسان رضوی میتوانند کود مناسب برای زعفران در مشهد و شهرهای اطراف را به همراه برنامه کودی زعفران را از مجموعه ماه‌چین تهیه کنند.

مناطق زعفران خیز خراسان رضوی

بسیاری از مشتریان ماه‌چین از شهرهای مشهد، تربت جام، سبزوار، نیشابور و دیگر شهر های این استان است. به طور کلی خراسان رضوی دارای آب و هوای متغیر اما معتدل و رو به سرد و خشک بوده و بسیار مناسب برای کشت زعفران مناسب است. در نتیجه شما میتوانید در تمام مناطق این استان زعفران کشت کنید.

فروش زعفران در مشهد به چه صورت است؟

از آن جایی که مشهد مقدس قطب اصلی کشت و پرورش زعفران در ایران است خرید و فروش زعفران هم در مشهد بسیار راحت است به این صورت که اگر در شهر مشهد به کشت زعفران مشغول هستید نگران فروش محصول خود نیستید و به راحتی می توانید با افرادی که به خرید و فروش زعفران عمده در مشهد می پردازند همکاری کنید.

اگر برای خرید زعفران عمده در مشهد می خواهید اقدام کنید حتما این نکته را در نظر داشته باشید که به طور مستقیم از کشاورز و از سر مزرعه خرید کنید. شاید بگویید که پیدا کردن افرادی که مستقیما زعفران را در مزرعه بفروشند سخت باشد.

ماه چین دارای مزارع مادری پیاز زعفران در تربت حیدریه است و شما به راحتی می توانید پیاز زعفران مورد نیاز خود را در هر اندازه و حجم، مستقیما از کشاورزان مجموعه ما تهیه کنید.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

انواع مزارع زعفران در مشهد

به طور کلی در دسته بندی اولیه، کشت زعفران به دو روش انجام می‌شود یعنی به صورت کشت سنتی که این نوع کشت منسوخ شده است و دیگر این روش توصیه نمی شود و کشت جدید آرمانی که در این روش مزرعه راندمان بسیار بالایی دارد.

در شهر مشهد هم هر دو روش قابل کشت است و انجام می‌شود اما بهترین روش از نظر مهندسین مجموعه ماه چین کشت زعفران به روش آرمانی است و مجموعه ماه چین در شهر مشهد مزارع خود را به روش آرمانی کشت می‌کند.

سخن پایانی

اگر نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تلفنی هستید می‌توانید با پشتیبان سایت ماه چین و کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید.