آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران در گلدان: آموزش کشت زعفران در خانه

آخرین بروز رسانی: 29 مرداد 1402
دسته‌بندی ها:
  • عطر و طعم زعفران بخشی از اصالت غذاهای ایرانی است. آیا تا بحال به این فکر کردید با کاشت زعفران در گلدان بتوانید این ادویه‌ی گران را در خانه خودتان پرورش دهید؟

    در این مقاله قصد داریم به آموزش کاشت زعفران در خانه بپردازیم و تمامی مراحل را گام به گام تا برداشت زعفران از گلدان، مرور کنیم.

    کشت زعفران در مقیاس کوچک، برای کسانی که به دنبال کسب تجربه برای ورود به دنیای زعفران هستند ، آموزش عملی مناسبی است. شاید دلگرم کننده باشد که بدانید برخی از کشاورزان ماه‌چین اولین کشت خود را در خانه شروع کرده‌اند و امروز برداشت‌های بالا ازین محصول دارند.

    مراحل کشت زعفران در خانه

    بطور کل روش کاشت زعفران و مراحل نگهداری از آن در هر بستر یکسان است؛ تنها در انجام مراحل هر کدام نکاتی وجود دارد که در ادامه مواردی که مربوط به کشت گلدانی است را ذکر کرده‌ایم.

    خرید پیاز زعفران خانگی

    شاید تصور کنید گل زعفران از دانه یا بذر رشد می‌کند؛ اما این تصور کاملا اشتباه است چرا که این گیاه از پیازچه‌‌ به عمل می‌آید. این پیاز ۷ سال در خاک می‌ماند و در طی این ۷ سال در حال تکثیر و رشد است؛ در واقع شما در سال اول کشت، پیاز زعفران خریداری می‌کنید و در سال‌های بعد تنها با نگهداری و کوددهی صحیح به تکثیر این گیاه کمک می‌کنید و علاوه بر آن از محصول آن هر ساله برداشت می‌کنید.

    هنگام خرید پیاز زعفران بسیار مهم است پیاز زعفرانی که تهیه می‌کنید ضدعفونی شده باشد. مجموعه ماه‌ چین با تهیه‌ی پکیج‌های پیاز زعفران خانگی اقدام به فروش پیاز زعفران بصورت خرد کرده‌است، تا قدمی در جهت ترویج کشت این طلای سرخ ایرانی برداشته باشد.

     

    پیاز زعفران

    زمان کشت زعفران

    پیاز زعفران در تابستان به خواب می‌رود و بهترین زمان کشت زعفران در گلدان و خانه، سه ماه تابستان است. با خنک‌تر شدن هوا این گیاه از خواب بیرون می‌آید؛ با توجه به تفاوت درجه دما در مناطق ایران، زمان کشت در مناطق گرمسیری طولانی‌تر است و تا مهر ماه زمان دارند.

     

    آماده سازی بستر کشت

    خاک مناسب برای کاشت زعفران در گلدان ، خاکی است که از ۶۰ درصد شن و ماسه و سی درصد خاک رس تشکیل شده‌است. به اصطلاح به این نوع خاک لومی شنی میگویند همچنین این خاک نباید شور باشد. (خاک باغچه برای کشت زعفران در گلدان مناسب است)

    تفاوتی ندارد کاشت زعفران را در گلدان پلاستیکی انجام دهید یا گلدان سفالی؛ نکته‌ای که باید در انتخاب گلدان به آن توجه کنید ارتفاع آن است و اینکه زیر گلدان آب جمع نشود.

    فرقی نمی‌کند که بخواهید کاشت زعفران را در گلدان پلاستیکی انجام دهید و یا گلدان سفالی؛ در هر کدام بهتر است عمق کاشت پیاز ها ۱۵ الی ۲۰ سانت باشد و حداقل زیر پیازها ده سانت خاک وجود داشته باشد. بنابراین بهترین ارتفاع گلدانی که جهت کشت زعفران تهیه می‌کنید چیزی حدود ۳۰ سانت است.

    آبیاری زعفران

    توجه داشته باشید در فصل تابستان نباید پیاز زعفران را آبیاری کنید. شروع آبیاری زعفران در گلدان هر ۱۵ روز یکبار بصورت سطحی از مهر ماه آغاز می‌شود.

    اگر در باغچه پیاز زعفران خود را کاشته‌اید بارندگی‌های فصلی طی پاییز و زمستان نیاز آبی این گیاه را فراهم می‌کند. باز هم یادآوری می‌کنیم به هیچ‌عنوان در تابستان پیازها را آبیاری نکنید. اگر در باغچه خود گیاه دیگری دارید که به آبیاری در تابستان نیاز دارد بهتر است با فاصله‌ی مناسبی از پیازها کاشته شده باشند.

    نیاز نوری پیاز زعفران

    به هیچ عنوان نباید پیازهای زعفران را در دمای خانه نگهداری کنید چرا که منجر به خشک شدن پیازها می‌شود. بهتر است گلدان زعفران را در تراس، بالکن یا پشت بام نگهداری کنید. بطورکل شما می‌توانید در مکانی معتدل که زعفران شما در معرض نور کافی و دمای هوای خنک باشد زعفران خود را کشت کنید.

    کود دهی زعفران در گلدان

    خاک‌های ایران به دلیل عدم مدیریت صحیح در کشاورزی به سمت فقر مواد آلی می‌روند. کوددهی یکی از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و موثر جهت اصلاح خاک است. بدون شک خاکی که در باغچه یا گلدان شما وجود دارد، دچار فقر مواد آلی و عناصر مغذی است.

    از آنجایی که قرار است بعد از کاشت زعفران در گلدان، پیاز زعفران ۷ سال در خاک آن نگهداری شود بهتر است هر سال  مراحل کوددهی زعفران را انجام دهید تا خاک غنی داشته باشید.

    ممکن است خرید کود زعفران برای متراژهای کوچک و خانگی کمی دشوار باشد. به همین جهت تیم ماه چین برای آن دسته از مشتریان خود که نیاز به کود زعفران در حجم کم دارند، پکیج کودی خانگی را تهیه کرده‌اند تا بتوانند بهترین دوره ‌کاشت زعفران در خانه را پشت سر بگذارند و به محصول نهایی برسند.

    .

    برداشت زعفران

    خب حالا در آبان‌ماه هستیم و زعفران های شما به مدت ۱۴ روز گل می‌دهند. گلدهی پیاز زعفران شما در سال اول شروع میشود و در سال های بعد بیشتر از قبل میشود. هرگل زعفران دارای 3 یا 4 رشته (گاهاً 5 رشته) زعفران است که میتوانید از طعم و عطر فوق العاده آن استفاده کنید.

    خب حالا شما صاحب زعفران مرغوبی هستید که خود شما به عمل آورده اید. لحظه چیدن گل های زعفران یکی از هیجان انگیز ترین لحظات زندگی شما خواهد بود و طعم آن مدت ها در ذهن شما خواهد بود.

     

    کاشت زعفران در گلدان

    نکات مهم برای کاشت زعفران در خانه:

    1. به ازای هر یک کیلو پیاز زعفران می‌توانید حدود 1 تا 2 گرم زعفران مرغوب در سال اول بدست بیاورید. در سال‌های بعد این مقدار افزایش می‌یابد و هم چنین پیاز زعفران شما در سال هفتم حداقل 8 برابر خواهد شد و باید آن را به زمین بزرگتری انتقال داده و زعفران بیشتری به دست بیاورید.
    2. با این روش شما می‌توانید حتی زعفران را در گلدان مناسب و در آپارتمان خود نیز بکارید.
    3. آب و هوای مناسب کاشت زعفران در سطح کوچک خیلی خاص نیست و شما می‌توانید با مهیا کردن مکانی معتدل که زعفران شما در معرض نور کافی و دمای هوای خنک باشد زعفران خود را کشت دهید و البته کاشت زعفران در شهر‌هایی مثل همدان و مشهد که هوایی سرد و خشک دارند بسیار مطلوب تر است.

     

    همانطور که گفتیم ماه‌چین در راستای تسهیل فرایند کاشت زعفران توسط شما پکیجی را به نام پکیج کاشت زعفران در منزل فراهم کرده است. از ویژگی‌های این پکیج می‌توانیم به محتوای آموزشی کاربردی و ضمانت بازگشت وجه اشاره کنیم. با تهیه‌ی این پکیج با اطمینان خاطر کامل زعفران مورد نیازتان را در خانه بکارید.

    همین الان از طریق این لینک سفارش خود را نهایی کنید.

    سخن آخر

    سعی کردیم در این مقاله تمامی مراحل کاشت زعفران در خانه رو توضیح بدیم. اگر دوست دارید زعفران را در حجم بالا کشت کنید میتوانید مقاله صفر تا صد کاشت زعفران را مطالعه کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷۹۲ رای
    
    411دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ناشناس

      از توضیحات خوبتون متشکرم قدم به قدم کوتاه و مفید توضیح داده بودید ،مطالب برای من کاملا جا افتاد من مدت زیادی هست که دوست دارم تو خونه برای خودم بکارم من قم زندگی میکنم
      آیا کاشت زعفران با توجه به آب و هوای گرم و خشک این شهر مطلوب هست؟لطفا توضح بدید

      • ماه‌چین

        خیلی ممنونم از شما، متشکرم

        بله میتونید کشت کنید مشکلی نداره

    2. خنجری

      سلام وقت بخیر
      تهران زندگی میکنم اوایل آبان ۹۹توی گلدون زغفران کاشتم آذر ماه چند تایی گل دادن هر ۲۰ روز یکبار تا دیماه آب دادم بعد آبدهی قطع کردم. بعد سه ماه مجدد آب دادم
      .آیا نحوه آبدهی درسته ؟
      لطفا راهنمایی کنید. سپاس

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر اگر گلدان های شما زیر باران نیستند بله درسته ولی بهترین روش اینه که
        گدان ها رو داخل فضای باز بزارین و زیر نور خورشید و باران

    3. صمدی

      سلام خسته نباشین
      ممنون از راهنمایی
      خیلی دوس دارم تو خونه بکارم
      لطفاً طریق ضدعفونی رو هم بنویسین
      بازم ممنونم
      از تبریز

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خواهش می کنم
        شما برای ضدعفونی پیاز ها می‌تونید این مقاله رو مطالعه کنید

    4. منوچهررجبی

      سلام بنده اهواززندگی میکنم ومیخواهم درگلدان وروی پشت بام تکثیروکاشت انجام بدم لطفا شماره تماسی بهم بدیدجهت راهنمایی

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر 02171057180

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر با این شماره تماس بگیرید 02171057180

    5. صفایی سعید

      فیلم صفر تا صد با توضیحات نوع خاک وفضای مربوط

      • محمدجواد قیطاسی

        داخل پیج ماه چین می تونید ببینید
        mahchinco@

    6. محمدجواد قیطاسی

      سلام وقت بخیر خاک باغچه مناسبه

    7. رضوان

      سلام.وقتتون بخیر .
      من توی باغچه ام درخت کاشتم در سه ردیف به فاصله حدود یک و نیم متر … تو این فاصله ی بین درختها بعنی یک و نیم متر میشه زعفران کاشت؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله میشه فقط باید 1 متر از ریشه درختان فاصله داشته باشه

    8. مولایی

      باعرض سلام من در شمشک هستم که هوای اینجا خیلی سرده یه فضای پنجاه متری دارم که به عنوان گلخانه درنظر دارم درآن زعفران بکارم خواستم بی زحمت راهنمایی کنید که اصلا توجیه اقتصادی دارد یا نه ؟ ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله توجیه اقتصادی داره در حد متوسط و اینکه شما تقریبا نیاز به 3000متر زمین خاکی دارید

    9. محمد جواد تقی زاده

      با سلام. وقتتون بخیر.
      ممنونم از اطلاعاتی که در اختیارمون می گذارید.
      آیا می‌توان از انباری که مسقف هست برای کاشت زعفران استفاده کرد؟ در شهر ارسنجان فارس؟
      مساحت انبار حدود 50 متر مربع هست. اما نور گیر ندارد.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیز بله می‌تونید فقط باید نور و دماش رو توسط تجهیزات مورد نیاز اوکی کنید

    10. خودم

      سلام من در اردبیل شهرستان پارس آباد مغان زندگی میکنم من میتوانم زعفران بکارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام بله از نظر آب و هوایی میتونید کشت کنید

    11. الهام صادقی

      سلام وقت بخیر مطالب مفیدی بود ممنون به نظر من گیاه مقاومی هستش من در زمینی کشت کردم که خاکش خوب نبود و استادام گفتن جواب نمیده ولی نتیجش خوب بود و سال اول گل داد. وگلدان وسبد میوه هم کشت کردم گل دادند. یک سوال داشتم درسته که کیفیت کشت ایروپونیک پایین تر از کشت در زمین هستش؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خوشحالیم که نتیجه گرفتید
        خیر اتفاقا کیفیت گلخانه ای بالاتر از کشت خاکی هستش

    12. صبا

      با سلام،،ما در اهواز زندگی میکنیم،،،امروز یعنی ۱۷ دیماه چند پیاز زعفران کاشتیم و آبیاری کردیم،،با توجه به هوای گرم تابستان در اینجا ،،دفعات و روزهای آبیاری رو بفرمایید،،با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر الان که زمان کشت نیست نباید کشت می کردین
        ولی خب حتما محلول پاشی کنید برای سال آینده آبیاری هم ماهی بکبار انجام بشه تا اردیبهشت ماه

    13. مهدی مهری

      سلام پیاز زعفران کیلویی چند هست و ابعاد گلدانها چقدر باشد؟ متشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بستگی به مقدار حجم کشتتون داره می تونید با پشتیبانی تماس بگیرید
        0271057180

    14. علیرضا

      سلام
      من قزوین هستم
      آیا می تونم داخل گلدون،بالا پشت بون پیاز زعفران رو داخل گلدون بکارم؟

      خاکش باید چی باشه؟

      آیا پیازی که از دوسال پیش مونده رشد میکنه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیربله می تونید کشت کنید در قزوین و لی زمان کشت ازتیر تا مهر ماه هستش
        خیر باید پیازه تازه تهیه کنید.

    15. رحیم ملکی

      باسلام وقت بخیر رحیم ملکی هستم ارزنجان مزاحمتون میشم میخوام کشت زعفران درمنزل انجام بدم آیا دردی ماه هم میشه ضمنا اصلا اطلاعات برای کاشت ندارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خیر زمان کاشت از تیر ماه تا مهرماه هستش

    16. سارانگ

      سلام و وقت بخیر
      من خیلی علاقه مند به کاشتن زعفران هستم😍 ولی به خاطر شرایط آب و هوایی که استان بوشهر داره امکان کاشت رو ندارم☹ 🙁 آیا امکانش هست که به صورت گلخانه ای هم به دست بیاد یا نه اگه میشه روش کاشت و نگهداری گلخانه ایش رو هم میشه آموزش بدید سپاس گزارم.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله به روش گلخانه ای میتونید کشت کنید
        برای آموزش هم متونید دپره صفر تا صد آموزشی رو تهیه کنید.

    17. بالدی

      سلام من ساکن خوزستانم اهواز خیلی ب کاشت زعفران علقه دارم تصمیم گرفتم کاشت زعفران درخانه انجام بدم میخوام زعفران داخل قفس ک مخصوصه کاشت قارچ بودن توشون پیازچه زعفران بکارم میشه راهنمای کنیدچ خاکی باید تهیه کنم دمای سالن باید چطوری باشه نحو ابیاریش

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر تو سالن میشه ولی باید حتما زمین کشاورزی هم داشته باشید برای انتقال پیاز به زمین

    18. مشعلی

      سلام وقت بخیر من کلی پیاز زعفران ازپیج سفارش دادم ۲۰آذر ولی الان تا تیر ماه سال بعدی کجا نگهشون دارم تا خراب نشن ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر امکان نکهداری پیاز نهایت تا یک ماه هستش و بعد از اون پیاز ها خراب میشن شما الان داخل خاک کشت کنید برای سال آینده

    19. فاطمه

      چی بکارم تا بتونم سبزی بکارم

      • محمدجواد قیطاسی

        تخصص ما زعفران هستش

    20. اصفهانی

      باسلام و درود خدمت شما ممنون از مطالبتون من کمی پیاز زعفران گرفتم چند روزی طول کشید تا کاشتم سبز شده ولی گل نداده آیا خراب شده یا ممکنه بعدا گل بده در ضمن حدود دوهفته هست که کاشتم

      • محمدجواد قیطاسی

        زمان کاشت از تیر ماه تا مهر ماهه در زمان اشتباهی کشت کردین شما زمان بردااشت هم آبان ماهه

    21. شیروانی ازتالش

      باسلام وقت بخیر توضیحات شما خیلی عالی بود ممنون ازشما.
      من امسال برای اولین‌بار در آذر ماه
      پیازجوانه زده در دهستان تاریخی مریان تالش بکارم.توکل بخدا

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر انشالله موفق باشید ولی زمان درست کشت از تیر تا مهرماه هست

    22. سعید محمدلو

      برای سرمایه گذاری چطوره

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر
        عالیه یه کار پرسود و درآمده

    23. سخاوت

      سلام خسته نباشین من علاقه زیادی به کاشت زعفران دارم میخواستم بپرسم اگه توگلدون یاباغچه بکاریم چند باربارون روش بباره ایرادی داره
      یانه؟ تشکرمیکنم.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر توی تابستون نباید بارش باران باشه ولی تو زمستون هر چی بارش بیشتر باشه بهتره

    24. همتعلی پیشاهنگ

      سلام وقت بخیر
      ایا الان میشود زعفران در گلخانه کوچک درمنزل کاشت
      میخواهم الان بکارم واقعا عاشقش شدم
      کجا چطوری تهیه کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر زمان کشت از تیر ماه تا مهر ماه هستش

    25. علی

      سلام من پارسال مقداری پیاز زعفران برایم تعارفی اوردند درگلدان کاشتم وگل داد امسال گفتند باید زیرورو کنم واگر پیاز ها بچه کرده جدا کنم وتک تک بکارم خوشبختانه خیلی بچه کرده بود جدا کردم وکاشتم سبز شده ولی گل نداد پارسال این موقع گل داده بود علتش چیست در ضمن من چون دیدم چند شب هوای مشهد خیلی سرد شد اوردم گلدانها را داخل خانه که سرما نزنه

      • محمدجواد قیطاسی

        وقتتون بخیر باید حتما کود دهی و محلول پاشی رو هر ساله انجام بدین تا پیاز ها تقویت بشن و به گل دهی برسند

    26. حسین

      سلام و عرض ادب.خداقوت وخسته نباشید میگم بهتون..میخواستم بدونم عمق گلدانها چقدر باشه بهتره.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر ممنونم
        عمق باید بین 15 تا 20 سانتی متر باشه

    27. ناشناس

      سلام من اهل چهارمحال هستم میخوام روی پشت بام کشت زعفران رو انجام بدم از شما میخوام گام به گام راهنماییم کنید در مورد آب وهوا نوع کود وزمان کوددهی وزمان آبیاری

    28. سمیرا

      سلام من زعفران کشت کردم رشد میکنه ولی گل زعفران نداد دلیلش چیه میشه کمکم کنید راهنمایم کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        اگر کود دهی و محلول پاشی انجام ندادید حتما انجام بدین برای گل دهی نیازه

    29. ملکشاهی

      با سلام و خدا قوت
      من می خوام توی تراس و با استفاده از گلدان پیاز زعفران بکارم. آیا در تهران هم جواب میده؟ اگر الان (آذرماه)بخوام پس از تهیه پیاز بکارم رشد می کنه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله جواب میده ولی الان زمان کشت نیست از تیر ماه تا مهر ماه میتونید اقدام کنید.

    30. نگین

      سلام خداقوت
      من متوجه نشدم، گل زعفران فقط هر سال آبان گل میده یعنی فقط سالی یک بار؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله 2هفته تا 20 روز هر روز گل میده

    31. حسن

      سلام.من توی حیاطم کاشتم و امسال حدود سی عددگل برداشت کردم که عکسش رو براتون میفرستم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر تبریک میگم بهتون بله حتما ارسال کنید

    32. محسناوی آبادان

      باسلام ::در خوزستان (شهرستان آبادان)هم میشه زعفران کاشت ؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر اگر توی زمستون بارش داشته باشید بله مبتونید کشت کنید

    33. ممد علی کشاورز

      برای کود از کود کبوترم میشه استفاده کرد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        خیر نمیشه باید از کود گاوی پوسیده استفاده کنید

    34. Javad

      سلام ودرود کاشت وبرداشت زعفران درسال فقط یکبار هست یا بیشتر درزنجان هم میشه کاشت ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله کشت یکبار هستش و برداشت هم به مدت دوهفته تا 20 روز در سال
        بله توی زنجان هم میتونید کشت کنید

    35. محمدرضاطوقانی پور

      سلام بسیار خوشحال شدم که با یک فکر نظرم جلبشد که شما را یابم دوست و استاد گرامی مرا یاری تا در ابتدا در گلدان در منزل و بعد با یادگییری به مزرعه برویم با تشکر فراوان و سفارش یک بسته یک کیلویی پیاز زعفران
      ارادتمند شما مهندس محمدرضاطوقانی پور منتظر پاسخ شما هستم

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف شما رو میرسونه ممنونم

    36. نسرین ملی

      سلام مطالب مفیدی بود من ۲۲ مهر زعفران رو کاشتم .اول اینکه امسال بار می‌دهد دوم کی باید به آن آب بدهم.ممنون از راهنمایی شما

      • محمدجواد قیطاسی

        بله مقدار کمی گلدهی دارد و پاییز بادی آبیاری کنید و بعد برداشت هم یک بار آبیاری کنید

    37. بیان

      کاشت زعفران در شهرهای آذربایجان غربی امکان پذیر هست؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر بله میتونید کشت کنید

    38. حامد

      دمتون گرم

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم

    39. فاطمه

      درود مطالبتون بسیار مفید بود من قبلا زعفران تو گلدون کاشتم به تعداد خیلی کم که گل هم داد ولی متاسفانه به دلایلی که نبودم در سرمای بالکن ماند سرمازده شد و بعد از مدتی پیازها رو از خاک درآوردم و در جایی خشک قرار دادم میخواستم بپرسم آیا امثال در همین ماه مهر میتوانم مجددا آنها را بکارم ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        فکر نمیکنم دیگه پیاز ها سالم باشند ولی شما میتونید بکارید انشالا که رشد کنند

    40. حسینی

      سلام خدا قوت، عزیز چون بودجه‌ و مکان مناسبی ندارم فعلاً می خواهم در گلدان و یا باغچه ی کوچکم بکارم، راهنمایی کنید. تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        خیلیم خوبه میتونید تو منزل این کار رو انجام بدین برای مشاوره تلفنی ااین شماره تماس بگیرید
        02171057180

    41. صدیقه نعمت زاده

      سلام من پارسال ۵تا پیاز کاشتم ۳تاش گل داد امسال دیدم یکی از پیازها سوخته مجددا پیاز خریدم تو بقیه گلدونها میخوام بکارم ولی احساس میکنم نوع پیازش خوب نیست

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        ببینید پیازی که کیفیتش خوب نباشه از ظاهرش معلوم میشه دارای قارچ و کنه هستش

    42. توران نصری

      سلام من امروز پیاز های که خریدم دستم رسید نمی‌دونم خاک باید خیلی غنی باشد ؟واینکه بلا فاصله باید آبیاری کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        خاک باغچه مناسبه و خاک گلدان
        بله میتوند آییاری کنید

    43. رضا اقشاهی

      سلام وقت بخیر خب من باید ازتون بابت آموزش کاشت زعفران در گلدان تشکر و قدر دانی کنم خیلی عالی و ساده بود فقط یه سئوال آیا زعفران به کود خاصی نیاز نداره ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        خواهش میکنم لطف دارین
        در متراژ بالااز کود گاوی پوسیده استفاده میشه ولی برای گلدان و متراژکم نیازی نیست

    44. فرخزاد

      سلام خوب بود ولی به نظر من کامل نبود چون از صفر تا صد نبود آخه فاصله بین دو پیاز را نگفته و آبیاری اول بعداز کاشت

      • محمدجواد قیطاسی

        برای آموزش صفر تا صد باید دوره آموزش رو تهیه کنید
        دوره آموزشی

    45. مهدی

      خیلی عالیه من حتما با مشاوره شما این کاررو میخواهم انجام دهم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        خوشحالیم که میخواین کشت زعفران رو تجربه کنید

    46. سهراب

      سلام راجع به ضدعفونی پیاز زعفران واضح تر توضیح بفرما ئید ممنونم سهراب دهقانی از نجف آباد اصفهان

    47. ناشناس

      سلام خسته نباشید من از شهر قم پیام میدم من پارسال همین موقع ازشما پکیج آموزشی کاشت زعفران و مقداری هم پیاز زعفران خریدم ولی متأسفانه اصلا گل نداد دوباره امسال تصمیم گرفتم زعفران بکارم البته امسال تو باغچه میخوام بکارم نمیدونم چطوری زمین را اماده کنم میشه لطفا راهنمایی کنید بنام علی موحدی نیا

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        ببینید احتمالا سال اول کشت بوده که گل نداده
        زمینتون رو تو عمق20 سانت شخم بزنید کود گاوی پوسیده بهش اضافه کنید
        آبیاری هم 10 مهر ماه انجام بدین

    48. توران نصری نژاد

      سلام نکات اولیه خوب ‌وجامعه بود ممنون . از اصفهان مزاحمتون شدم زمین من خاک واب شور دارد می‌تونم زعفران بکارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        خیرمتاسفانه در زمین و آب شور نمیشه زعفران کشت کرد

    49. زهراسوری

      سلام خسته نباشید‌.من ساکن قم هستم.وخیییلی وقته تو فکر کاشت زعفران هستم.میخوام داخل منزل تو گلدان بکارم.لطفا راهنمایی کنید منو.چند تا پیاز لازم دارم؟آیا فقط همین یبار از پیاز زعفران میشه گل در بیاد یا بعد از برداشت گل بازم میشه ازش گل در بیاد.لطفا برام توضیح بدید.ممنونم.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        ببینید بستگی داره توچه تعداد گلدان بخواین کشت کنید و در چه اندازه باشن
        شما یکبار پیاز هارو کشت میکنید و تا 7سال برداشت خواهید داشت بعد از 7سال هم پیاز ها بازم قادر به گل دهی هستند فقط باید خاک آنهارو عوض کرد

    50. یسنا

      سلام من توی شهر ارومیه زندگی میکنم پارسال تو آذر پیاز زعفران رو تو ارتفاع پنج تا ده سانت توی باغچه حیاط کاشتم، ارتفاع خوبه؟ ۱۵شهریور هم آب دادم، حالا با توضیحات شما دیگه بهش آب ندم؟ حیاط هم جنوبی هست

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        شما کلا روش کاشتتون اشتباه هستش
        زمان مناسب کشت از اوایل تیرماه تا اواسط مهر هستش و مهرماه بایدآبیاری انجام بشه