اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

خواص زعفران و عسل و تاثیرات فوق العاده آن

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • ترکیب خواص زعفران و عسل را می‌توان «معجون انرژی بخش» نامید. زعفران و عسل هرکدام به تنهایی دارای خواص ویژه‌ای هستند، اما استفاده‌ی این دو در کنار هم باعث اثر چندین برابری میشود. زعفران از ادویه‌ های خوش‌ رنگ آش‍‍پزی ایرانی و گیاهی سرشار از مواد معدنی است. امروزه زعفران هم در طب سنتی و هم در علم پزشکی از توجه ویژه‌ای برخوردار است. عسل نیز از زمان‌ های خیلی دور مورد توجه طب سنتی بوده است. تا جایی که جالینوس پزشک حاذق یونان باستان در مورد عسل می گوید: «هیچ چیز بهتر از عسل نیست در نفع از برای بدن و علاج اکثر امراض.»

    SaffronHoney

    در ادامه ی این پست همراه ما باشید تا با هر یک از خواص زعفران و عسل آشنا شوید:

    ۱. زعفران و عسل؛ یک ماسک صورت زمستانی

    در فصل پاییز و زمستان معمولا پوست صورت و بدن دچار خشکی می‌گردد. برای رفع این خشکی میتوانید زعفران و عسل را ترکیب کرده و هفته‌ای دوبار آن را به مدت بیست دقیقه روی پوست خود قرار دهید. این ماسک هم لطافت را به پوست شما برمی‌گرداند و هم قدرت پاکسازی‌کنندگی قوی‌ای دارد.

    همچنین شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری ماست به ترکیب زعفران و عسل از آن به عنوان شفاف کننده‌ی قوی پوستی استفاده کنید.

     

     

    ۲. شستشوی مثانه و ادرار آوری:

    استفاده از جوشانده زعفران و عسل می‌تواند در عملکرد صحیح نفرون‌ های کلیه تاثیر بسزایی داشته باشد. هم چنین به شستشو و  پاک سازی مثانه از سنگ‌ های مثانه‌ ای کمک کرده و باعث افزایش حجم ادرار می‌شود.

    ۳. عسل زعفرانی؛ مقوی قلب

    از دیگر خواص زعفران و عسل میتوان به نقش تقویت‌کنندگی آن در عملکرد قلب اشاره کرد. هم عسل و هم زعفران به نوعی تقویت‌کننده قلب هستند اما استفاده این دو در کنار هم تاثیر بهتری دارد.

    ۴. شادی آوری زعفران و عسل

    کروسین و سافرانین موجود در زعفران و هم چنین کامفپرول و کوئرستین در عسل دارای خاصیت شادی آوری و ضد افسردگی می‌باشد. در نتیجه پیشنهاد ما به شما این است که در هنگام احساس افسردگی برای خود زعفران و عسل تجویز کنید.

    ۵. آرامش دهندگی و تسیکن درد:

    سافرانال کامپانال زعفران از بین برنده استرس و آرام‌بخش است. همچنین در بدن انسان تریپتوفان تولیدی خاصیت آرامش‌بخشی دارد؛ در عسل نیز ترکیبات شبه تریپتوفانی وجود دارند که استرس و درد را از بین برده و باعث ایجاد حس آرامش می شوند.

    در نتیجه ایجاد آرامش و تسکین‌ دهنده درد از دیگر خواص زعفران و عسل می باشد.

    ۶. تقویت بینایی

    بهبود دید و تقویت بینایی نیز از جمله خواص عسل زعفرانی به حساب می آید.

    هم چنین بر اساس تحقیقات مرکز دانشگاهی ایتالیا جوشانده زعفران در تنظیم کارکرد سلول‌های بینایی نقش موثری دارد؛ از پیشرفت بیماری‌های چشمی جلوگیری می کند و در درمان اختلالات نقطه زرد شبکیه، مخصوصا در سنین پیری حائز اهمیت است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عسل (روی، منیزیم و آهن) هم برای تقویت دید و هم برای درمان اختلالات قرنیه موثر است.

    ۷. خاصیت ضد توموری:

    طبق تحقیقات انجام شده تاثیر جوشانده زعفران و ترکیب زعفران و عسل در از بین بردن رادیکال‌ های آزاد و کوچک کردن غده‌های سرطانی ثابت شده است. ترکیب زعفران و عسل منبعی غنی از انواع آنتی اکسیدان‌های مفید برای درمان سرطان و پیشگیری از ایجاد تومور است.

    ۸. کمک به درمان آسم

    برای کمک به درمان تنگی نفس یا آسم و همچنین کاهش عوارض آن نیز میتوانید کمی آبلیمو یا گلاب را به عسل و زعفران اضافه کرده و بصورت روزانه استفاده کنید.

    ۹. کاهنده خونریزی‌های بعد از زایمان

    در طب سنتی برای کاهش خونریزی‌های بعد از زایمان یا برای مادرانی که نوزاد مرده به دنیا می آورند، دمنوش زعفران و عسل تجویز می شود.

    ۱۰. کمک به اختلالات قاعدگی در زنان

    مردم چین معتقدند که زعفران خون را غنی و جریان خون را تسریع می کند. در نتیجه در کشور چین از زعفران برای رفع درد و تنظیم اختلالات و بی‌نظمی‌های دوران قاعدگی استفاده می کنند.

     

    طرز تهیه معجون انرژی بخش زعفران و عسل:

    برای تهیه این معجون ابتدا زعفران را دم کنید. سپس زعفران دم کشیده را با دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید. پس از آن در صورت تمایل یک دوم لیوان گلاب را نیز به آن افزوده و هم بزنید. همچنین می توانید مقدار خیلی کمی آب نیز به معجون اضافه کنید.

    عوارض مصرف بیش از حد زعفران و عسل:

    خواص زعفران و عسل انکارناپذیر است. اما مصرف بیش از حد آن مانند هر ماده دیگری دارای عوارضی است. پس لازم است که به مقدار زیاد از آن استفاده نشود.

    از آن جایی که یکی از خواص زعفران و عسل شادی‌ آور بودن آن است، استفاده زیاد آن موجب از بین رفتن تعادل روانی در فرد می شود. هم چنین ممکن است باعث ایجاد سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود.

    مصرف بیش از حد عسل زعفرانی موجب افزایش اشتها نیز میشود.

    نکته مهم:

    دوستان عزیز، تا به اینجا ما خواص زعفران و عسل را بررسی کردیم. اما اینک لازم است نکته مهمی را با شما در میان بگذاریم؛ و آن این است که اگر برای هریک از خواص بالا قصد استفاده از معجون عسل زعفرانی را دارید، برای تهیه آن بهتر است از زعفران اعلا و عسل درجه یک استفاده کنید. استفاده از عسل نامرغوب و زعفران تقلبی عوارض زیادی در پی خواهد داشت و بهتر است که در خرید عسل و زعفران توجه لازم را داشته باشید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۴ رای
    برچسب ها:
    
    2دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. نرگس غفوریان

      از اطلاعات بسیار عالی شما سپاسگزارم.خیلی دقیق هم فواید هم مضرات توضیح دادین.

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی لطف دارید ممنونم