اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

نکات کاربردی پخت و پز با زعفران

آخرین بروز رسانی: 2 آبان 1401
دسته‌بندی ها:
  • اگر شما هم دستی توی آشپزی دارید و از این هنر خوشتون میاد؛ حتما با یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین ادویه‌های دنیا، یعنی زعفران، آشنا هستید. توی این مقاله قصد داریم تا شما رو با نکات کاربردی پخت و پز با زعفران و فوت و فن های آشپزی با زعفران آشنا کنیم.

     

    نکات کاربردی پخت و پز با زعفران

    در استفاده و پخت و پز با زعفران بهتره که یک سری نکات، مثل اینکه چطوری از زعفران نگه داری بکنید یا اینکه بدونید چه عواملی توی رنگ دهی زعفران تأثیر گذار هستند، مهمه. چرا که دونستن این موارد علاوه بر حفظ کیفیت زعفران باعث گرفتن رنگ بهتری از زعفران هم می‌شه.

    عوامل مؤثر در رنگ دهی زعفران

    همانطور که میدونید یک نکتۀ خیلی مهم در آشپزی با زعفران، رنگ دهی خوب زعفرانه. یکی از عوامل تأثیر گذار در رنگ دهی خوب زعفران، تشخیص اصل بودن زعفران هست. یعنی شما با خریدن زعفران اصل نصف راه رو رفتید. شاید بپرسید پس نصف بقیه راه چی می‌شه؟ باید بگم که ما اینجاییم تا شما رو با امنیت کامل به مقصد برسونیم! 😎 نصف بقیۀ راه درواقع نگه‌داری صحیح از زعفرانه. بله به همین سادگی!

    نکات مهم در نگه داری از زعفران

    در این مقاله توضیح کوتاهی راجب طریقۀ صحیح نگه‌داری زعفران آوردیم. اما برای مطالۀ بیشتر می‌تونید به مقالۀ کامل تر ما دربارۀ نگه‌داری از زعفران نگاهی بیندازید.

     

    خشک کردن زعفران

    اگر زعفران خشک نشده خریداری کردید، باید اول زعفران رو خشک کنید. برا خشک کردن زعفران، کافی است زعفران رو لای دستمال کاغذی بریزید و در یک محیط خشک و گرم، به مدت یک هفته به حال خودشون رهاشون کنید. البته یک راه سریع تر هم وجوود داره؛ می‌تونید زعفران رو روی شعله کم یا توی فر به مدت 5 تا 8 دقیقه خشک کنید.

     

    محیط نگه داری زعفران

    زعفران رو باید در محیط خشک، خنک و تاریک نگه‌داری کنید. بهترین ظرف‌ها برای نگه‌داری زعفران، ظرف های فلزی و شیشه‌ای هستند. توجه داشته باشید که ظرفتون در بسته باشه.

    ظروف شیشه‌ای و فلزی

    سابیدن زعفران

    اگر قصد دارید زعفرانتون رو با هاون پودر کنید باید بگم که هاون های چوبی و سنگی بهترین گزینه های ممکن هستند. و هاون های فلزی از بدترین ها. چرا هاون فلزی مناسب نیست؟ به این دلیل که گرمای ایجاد شده هنگام کوبیدن زعفران توی این هاون ها، به اصطلاح باعث سوختن و از بین رفتن زعفران می‌شه.

    یه نکتۀ مهم دیگه راجب سابیدن زعفران با قند وجوود داره. توی این روش شاید سریع تر بتونید زعفرانتون رو بسابید و حتی موقعۀ دم کشیدن رنگ عالی‌ای رو بهتون میده. اما گول این رنگ رو نخورید، چرا که بعد از چند دیقه رنگش از دست میره.

    نکات مهم در آشپزی با زعفران

    رسیدیم به بخش شیرین ماجرا، بریم که نکات کاربردی پخت و پز با زعفران رو با هم یاد بگیریم.

    نکتۀ اول

    وقتی که دارید از زعفران توی غذاتون استفاده می‌کنید از وسایل چوبی برای هم‌زدن و از این قبیل کارها، استفاده نکنید. چرا که این جنس از وسایل زعفران رو به خودشون جذب میکنند.

    وسایل چوبی نامناسب

    نکتۀ دوم

    زعفران رو می‌تونید با آب‌جوش یا یخ دم کنید. دم کردن زعفران با یخ زمان بیشتری می‌بره اما رنگ بیشتر و عطر بهتری بهتون میده.

    نکتۀ سوم

    یک راه دیگه برای دم کردن زعفران و رنگ دهی بهتر وجوود داره. خیلی از آشپز‌ها از زعفران برای طلایی کردن برنج و تزئین اون استفاده می‌کنند. توی همچین شرایطی برای بهتر رنگ دادن زعفران می‌تونید زعفران رو با برنج دم کنید.

    نحوۀ دم کردن زعفران با برنج

    زعفران را با کمی آب‌جوش مخلوط کنید و هنگام دم کردن برنج، زعفرانی که با آب‌جوش مخلوط کرده‌اید رو با ظرف، کمی توی برنج فرو کنید و بگذارید با برنج دم بکشه.

     

    با نکات کاربردی پخت و پز با زعفران آشنا شدیم. امیدوارم که این مقاله به دردتون بخوره و براتون مفید باشه. اگه شما هم ترفند دیگه‌ای بلدید، با اشترک گذاشتنش با ما، خوشحالمون کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای