اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

زعفران سرگل یا سوپرنگین؟

آخرین بروز رسانی: 12 خرداد 1400
دسته‌بندی ها:
  • پس از این که با انواع زعفران و کاربردهای آشنا شدید ممکن است این سوال به ذهن شما برسد که کدام نوع زعفران از همه بهتر است؛ زعفران سرگل یا سوپر نگین؟

    اگر اطلاعات کافی در رابطه با انواع زعفران ندارید به شما توصیه می‌کنم قبل از خوندن این مقاله، سری به مقالۀ دیگر ما که راجب انواع محصولات زعفران هست بزنید و برای اطلاعات بیشتر دوباره به این مقاله رجوع کنید تا اطلاعاتتون در این زمینه کامل بشه و در نهایت با بهترین زعفران تولید شده در ایران آشنا بشید.

    گل زعفران

     

    زعفران سرگل یا سوپرنگین؟

    به راستی زعفران سرگل یا سوپرنگین؟! اگه تا حال زعفران سرگل و سوپرنگین رو از نزدیک دیده باشید این رو می‌دونید که در نگاه اول شاید اینطور به نظر بیاد که خیلی شبیه هم دیگه هستن. بله همین‌طور هم هست. اما باید بگم که سرگل و سوپرنگین دو نوع از زعفران هستند که از لحاظ قیمتی و کیفیتی تفاوت قابل توجهی با هم دارند.

    زعفران سوپرنگین و سرگل در نگاه فرد غیر حرفه‌ای دو زعفران کاملا مشابه به نظر می‌رسند اما اگر کمی به خصوصیات ظاهری آن دقت کرده و ویژگی‌های شیمیایی این دو نوع زعفران را بررسی کنید متوجه خواهید شد که تفاوت‌هایی وجود دارد. همین‌ها تفاوت‌ها نیز منجر به تفاوت قیمت قابل ملاحظه بین این سرگل و سوپرنگین می‌باشد.

    خصوصیات ظاهری زعفران سرگل

    یک شاخه زعفران رو در نظر بگیرید. در قسمت پایینی زعفران قسمت خامه یا ریشه وجود دارد که سفید رنگه. سپس رشته زعفران کم کم نارنجی و بعد هم کم کم قرمز می‌شود. از قسمت قرمز رنگ هرچقدر به سمت بالای کلاله‌ها حرکت می‌کنیم این رنگ قرمز تیره و تیره تر می‌شود. زعفران سرگل درواقع همان بخش قرمز رنگ زعفران است که شامل قسمت نارنجی رنگ یا کم رنگ تر و قسمت خامه نمی‌شود.

    زعفران سرگل شکستگی و فرخوردگی دارد. یعنی اگر یک مقدار زعفران سرگل رو کف دستتون بریزید خواهید دید که شاخه‌های زعفران خیلی صاف نیستند و میزان شکستگی کلاله‌ها در آن زیاد است. اگر یه دسته زعفران سرگل رو با دستتون بردارید و کم کم بریزیدش داخل یک ظرف متوجه می‌شوید که شاخه‌های زعفران کاملا از هم جدا هستند و یکپارچگی ندارند.

     

    خصوصیات ظاهری زعفران نگین

    زعفران سوپرنگین یکی از اعضای خانواده‌ی زعفران‌های نگین می‌باشد. در واقع بهترین  نوع خانواده‌ی زعفران‌ها نگین می‌باشد و بهترین زعفران خانواده نگین نوع سوپرنگین می‌باشد.

    زعفران نگین برخلاف زعفران سرگل شکستگی و فرخوردگی ندارد. اگر مقداری زعفران نگین را بر روی کف دست خود بریزید می‌توانید ببینید که شاخه ها صاف بوده و شکستگی ندارد یا در صورت وجود شکستگی نیز مقدار آن بسیار ناچیز می‌باشد.

    زعفران نگین مثل زعفران سرگل، دارای رشته‌های مجزا از یکدیگر می‌باشد. اما برخلاف زعفران سرگل از یکپارچگی خاصی برخوردار است. یعنی اگر شما مقداری زعفران نگین رو با دستان خود بردارید و دوباره آن را درون ظرفی بریزید خواهید دید که از یکدیگر جدا هستند و به نوعی در هم تنیده نیستند.

    زعفران سوپرنگین

    زعفران سوپرنگین همان زعفران نگین می‌باشد منتها چند درجه کیفی ارتقا یافته است و در فاکتورهایی که برای بررسی زعفران از آن‌ها استفاده می‌کنیم از زعفران نگین بهتر است. زعفران سوپر نگین دارای رشته‌های درشت، صاف و مجزا هستند. زعفران سوپر‌نگین تماما قرمز است و هیچگونه زردی، سفیدی و یا هر گونه ناخالصی در آن مشاهده نمی‌شود.

    زعفران سرگل و سوپرنگین

     

    زعفران سرگل بهتره یا زعفران سوپرنگین؟

    هنگامی که با خصوصیات ظاهری و تفاوت‌های این دو نوع زعفران آشنا شدید می‌توانید این دو نوع از زعفران‌ها را به راحتی تشخیص بدهید. خب حالا می‌رسیم به پاسخ این سوال که زعفران سرگل بهتر است یا زعفران سوپر‌نگین؟

    زعفران سوپر نگین نسبت به زعفران سرگل کیفیت بالاتری دارد و به نوعی مرغوبیت آن بسیار بیشتر است. قیمت بالای زعفران سوپر نگین به سبب دشوار بودن مراحل فراوری و تولید آن می‌باشد. پس می‌توانیم بگوییم که زعفران سوپرنگین نسبت به سرگل بسیار با کیفیت‌تر و باارزش‌تر است.

    زعفران سوپر نگین زعفران صادراتی ایران است و در فاکتور زیبایی و ظاهر زعفران از تمام انواع زعفران برتر می‌باشد. این نوع از زعفران می‌تواند هدیه‌ای باارزش باشد برای کسانی که دوستشان دارید. چراکه ارزش هدیه باید با ارزش شخص هدیه‌گیرنده متناسب باشد.

     

    با ویژگی‌ها و تفاوت‌های این دو نوع زعفران آشنا شدیم. سعی کردیم توی این مقاله به همۀ سوال‌های شما جواب بدیم تا کارتون رو توی خرید زعفران آسون تر بکنیم. اگه چیزی رو از قلم انداختیم یا سوال دیگه‌ای هست که بهش جواب ندادیم لطفا با ما درمیان بگذارید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۶ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *