اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

زعفران نگین چیست؟ کاربرد و خواص (راه تشخیص)

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • اگر برای خرید زعفران از ماهچین اقدام کرده باشید متوجه میشوید در دسته بندی فروشگاه، خرید زعفران نگین به چشمتان خورده باشد. ممکن است قیمت بالاتر این نوع نسبت به انواع دیگر برای شما جالب باشد. در این مقاله به بررسی این نوع زعفران میپردازیم.

    به طور کلی در مزارع زعفران یک نوع گل زعفران تولید می‌شود و این گل می‌تواند در فرایند پاک کردن و خشک کردن زعفران به 7 دسته تبدیل ‌شود. معیار دسته‌بندی و طبقه‌بندی زعفران تولیدی شکل ظاهری آن است. انواع مختلف زعفران به شرح زیر است:

    1. دخترپیچ یا دسته
    2. پوشال
    3. پوشال قلمدار (سرگل)
    4. نگین
    5. شبه‌ نگین
    6. سوپر نگین ( پرسی و اتویی )
    7. ریشه

    زعفران نگین چیست؟

    زعفران نگین در بین این موارد یکی از مرغوب‌ ترین و پر تقاضا ترین انواع زعفران است و خواهان زیادی در بازارهای منطقه و ایران دارد. این نوع زعفران به سبب دارا بودن ویژگی‌های مطلوب ظاهری و هم‌چنین رنگ‌دهی بسیار خوب یکی از اصلی‌ ترین گزینه‌های خریداران زعفران است.

    ویژگی‌های ظاهری زعفران نگین

    زعفران نگین یکی از زیبا‌ترین انواع زعفران و از نظر رنگ‌دهی یک سر و گردن از باقی انواع زعفران بالاتر است. برای تشخیص این نوع زعفران می‌توانید از مشخصات ظاهری زیر استفاده کنید:

    • به طور کامل قرمز و یکدست
    • درشت
    • طول نسبتا بلند کلاله‌ها و عدم شکستگی
    • کلاله‌ها از هم جدا هستند

    تفاوت زعفران سرگل با زعفران نگین

    اگر اندازه ی طول قلم زعفران کمتر از دو سانتی متر باشد به آن زعفران سرگل میگویند قلم زعفران سرگل نازک تر است.

    اگر اندازه ی طول قلم زعفران دو سانتی متر باشد به آن زعفران نگین میگویند قلم زعفران در زعفران نگین درشت تر است. اگر بخواهیم مقایسه بهتری داشته باشیم زعفران نگین درجه یک و زعفران سرگل درجه دو میباشد.

    عکس زعفران نگین، شبه نگین و سوپر نگین بررسی تفاوت

    معرفی زعفران شبه نگین و سوپر نگین

    در صورتی که طول زعفران نگین بالای ۲/۵ سانت باشد به آن زعفران سوپر نگین میگویند. اگر آخر زعفران سوپر نگین زرد باشد به ان شبه نگین میگویند. ضخامت زعفران سوپر نگین و شبه نگین با هم یکسان است.

    چگونه زعفران را نگین کنیم؟

    فراوری زعفران نگین در حین پاک کردن زعفران انجام می‌شود و برای تولید این نوع از زعفران باید کلاله را از نقطه‌ای که رنگ قرمز آن به اتمام می‌رسد و هم چنین قسمتی که کلاله منشعب می‌شود برش زد.

    زعفران نگین پرسی و اتویی

    برای خشک کردن زعفران از دو روش استفاده میکنیم سنتی و اتویی.در صورتی که زعفران نگین را به حالت اتویی خشک کنیم، قلم زعفران دچار شکستگی نمیشود وکاملا صاف و یکدست هستند.

    زعفران نگین شرکت ماه‌چین

    مجموعه ما نیز زعفران تولیدی خود در مزارع اختصاصی و مزارع وابسته به خود را در انواعی از قالب‌های زعفران فرآوری می‌کند. یکی از این محصولات تولیدی زعفران نگین است که به گواه مشتریان یکی از مرغوب‌ ترین انواع زعفران‌های تولید شده در ایران است. حال با هم به برخی از ویژگی‌های این زعفران می‌پردازیم:

    زعفران نگین؛ مشخصات و ویژگی های آن

    زعفران ارگانیک

    در بازار زعفران هرچه زعفران کلاله‌های درشت‌تری داشته باشد از ارزش بیشتری برخوردار است و در نظر اهل بازار مرغوب‌تر است. کشاورزان زعفران‌کار به منظور دست‌یابی به زعفران نگین با کلاله‌های درشت‌تر مجبور به استفاده از کودهای شیمیایی (در مقادیر بالا) هستند. استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای مزارع کشاورزی و محصولات خاص از آن‌ها بیفتد.

    سعی ما در تولید زعفرانی ارگانیک و هم‌چنین بازار پسند است. برای دست‌یابی به این هدف در مجموعه از فرمول‌های کودی ابداعی خودمان که با آزمون و خطا بدست آمده است استفاده کردیم تا بتوانیم زعفرانی با کلاله‌های درشت و ارگانیک تولید کنیم.

    زعفران نگین حاصل از مزارع مناطق مختلف کشور

    مجموعه ماه تقریبا در اکثر مناطق زعفران خیز کشور از جمله شهر های همدان ، تربت حیدریه، اصفهان، قزوین و..  دارای مزرعه های بزرگ زعفران است که تمامی زعفران های مورد نیاز شما عزیزان از این مزارع در شهر های مختلف کشور تهیه می شود.

    زعفران نگین چیست

    زعفران استاندارد

    ما در مجموعه‌ سعی در تولید زعفرانی با مشخصات شیمیایی ذکر شده در جدول بالا داریم تا بتوانیم زعفرانی استاندارد را به بازار عرضه کنیم. زعفران تولید شده در ماه‌چین می‌تواند از آزمایش‌های تعیین کیفیت در هر آزمایشگاهی سربلند بیرون بیاید و ارزش واقعی خود را به همگان نشان دهد. این زعفران قابلیت معامله در بازارهای شفافی همچون بورس کالا و بازارهای منطقه‌ای را داراست.

    خرید و فروش زعفران نگین

    زعفران نگین به دلیل کیفیت بالا و ظاهری زیبا برای خرید و فروش گزینه‌ای بسیار مناسب است و از بازار پسندی خیلی خوبی برخوردار است. این زعفران برای صادرات نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. همانطور که می‌دانید زعفران ها براساس نوعی که دارند، قیمت های متفاوتی را دارا می‌باشند. نوع نگین از جمله زعفران‌های رده بالا است که قیمت بالاتری نسبت به زعفران سرگل دارد. اغلب زعفران نگین برای صادرات و یا برای فروشگاه در مراکز اختصاصی تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای فروش در فروشگاه های شهر و مصارف خانگی اغلب موارد از زعفران سرگل استفاده می شود.

    تشخیص اصل بودن زعفران نگین

    تشخیص زعفران اصل کار چندان سختی نیست اما خیلی ساده هم نیست. راه‌های شناسایی زعفران نگین اصل از تقبلی مشابه سایر انواع زعفران است. زعفران اصل رنگدهی خیلی سریعی ندارد، انتهای کلاله‌های آن شیپوری شکل است، رنگ آن خیلی روشن نیست و… . بهترین راه برای به دست آوردن زعفرانی اصل و مطمئن، خرید از مراکز معتبر و با سابقه است. چرا که راه تقلب در زمینه زعفران متنوع می‌باشد و تشخیص برخی از آنان به مهارت زیادی نیاز دارد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۳ رای
    
    2دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. فاطمه سهرابی

      با سلام.واقعا عالی بود با خواندن این مقاله اطلاعات خیلی خوبی در مورد زعفران به دست آوردم.با تشکر از کارشناسان ماه چین

      • محمدجواد قیطاسی

        خوشحالم که مطالبی که ارائه می دیم براتون مفیده