اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

فواید و مضرات زعفران برای مردان چه می‌دانید؟

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • یکی از پرسش ها و نگرانی های همیشگی مصرف زعفران درباره ی اثر زعفران بر باروری زنان و مردان است. در این مقاله قصد داریم با تکیه بر تحقیقات علمی به بررسی خواص زعفران برای مردان بپردازیم.

    خواص زعفران برای مردان

    زعفران یک ادویه با طبع گرم است که در بسیاری از منابع علمی بخاطر وجود دو ماده ی کروسین و سافرانال از آن بعنوان آرامبخش نام برده شده است. مهم ترین اثر زعفران برای آقایان بالا بردن احتمال باروری در مردان نابارور است که نتیجه عملکرد زعفران بر اسپرم هاست. یکی دیگر از خواص زعفران برای آقایان افزایش میل جنسی و رفع مشکلات نعوظ است که در ادامه به بررسی علمی این موارد می پردازیم.

    تاثیر زعفران بر باروری در آقایان

    یکی از عوامل اصلی ناباروی اختلال در اسپرم‌های مردان است و افزایش کیفیت یا تعداد اسپر‌م مردان یکی از راه‌های اصلی درمان ناباروری در مردان به شمار می‌آید.

    در یک مطالعه جامع علمی تحت نظر دکتر حیدری و همکاران او و در دپارتمان اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی خرم‌آباد مبنی بر تاثیر زعفران در ناباروری مردان انجام شد به نتایج زیر انجامید.

    محققان در این پژوهش دریافتند که زعفران اثر مثبتی بر روی ریخت‌شناسی و تحرک اسپرم‌ها در مردان نابارور دارند اما منجر به افزایش تعداد اسپرم‌های مردان نمی‌شوند. این افزایش کیفیت اسپرم‌ها منجر به بهبود قابل توجهی در روند درمان ناباروی می‌شود.

    اسپرم به سلول های جنسی موجود در فرد یا موجود مذکر میگویند که توسط غده های جنسی یا همان بیضه ها تولید میشود. اشکال در ساخت یا آزادسازی اسپرم می‌تواند موجب ناباروری مردان شود.

    در این مطالعه  که بر روی 52 بیماری انجام شد بهبود قابل توجهی در  معیارهای بررسی توانایی جنسی افرادی که 3 بار در هفته 50 میلی‌گرم زعفران حل شده در شیر را به مدت سه ماه مصرف کردند نشان داده شد.

    البته عوامل بسیاری همچون سن شخص و سیگاری بودن یا نبودن آن در نتایج مطالعات انجام شده بر روی تاثیر زعفران سنجیده شده است که هر کدام به تفصیل در مقالاتی که به عنوان منبع قرار داده شده‌اند بررسی شده است.

    خواص زعفران بر اختلالات نعوظ آقایان

    یکی از اختلالات شایع و مهم در مردان اختلالات نعوظ است که نقش به سزایی در باروری و همچنین کیفیت زندگی آن‌ها دارد. این اختلال از آن جهت حائز اهمیت است که در بیشتر موارد به دلیل حجب و حیای موجود در کشور ما پنهان می‌شود و فرد را دچار مشکلات روحی عدیده‌ای می‌کند.

    در تحقیقات مبنی بر اثر زعفران بر درمان اختلالات نعوظ مردان نشان داده شد که زعفران می‌تواند با افزایش میزان گردش خون و اثرات مثبت و بر بافت اندام‌های تناسلی در روند بهبود و کنترل این اختلال تاثیر مثبتی داشته باشد.

     

    فواید و مضرات زعفران برای مردان

    آزمایشات علمی در مورد تاثیر زعفران بر اختلالات جنسی آقایان

    در جدول زیر نتیجه تعدادی از تحقیقات در مورد خواص زعفران برای مردان و به طور خاص بهبود اختلالات جنسی آن‌ها آورده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در قسمت نتایج اصلی تحقیقات غالبا بر اثرگذاری موثر زعفران در اختلالات جنسی اشاره شده است.

    در مطالعات شماره 3، 4 و 5 تاثیر مشخص و مستقیم زعفران بر اختلالات نعوظ در مردان به عنوان نتیجه اصلی تحقیقات ذکر شده است.

    خواص زعفران برای مردان

    کاهش عوارض جنسی ناشی از مصرف داروهای افسردگی

    یکی از مشکلات مهم امروز مردان و زنان اختلالات جنسی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین می‌باشد. این دارو اثر خوبی در کنترل افسردگی ماژور دارد اما عوارض جانبی نیز به همراه دارد که ممکن است برای فرد بسیار ناخوشایند باشد.  گاهی عملکرد این دارو منجر به عوارض جانبی گسترده‌ای همچون اختلالات جنسی می‌شود.

    مکانیسم اصلی این دارو برای کنترل افسردگی مهار بازجذب سروتونین در پایانه‌های عصبی است. این موضوع منجر به حفظ سروتونین در پایانه‌های عصبی و ایجاد حس نشاط و سرزندگی می‌شود و این موضوع می‌تواند در کنترل افسردگی ماژور بسیار موثر باشد.

    در یک مطالعه جامع بر روی تعدادی از افراد دارای افسردگی ماژور که در اثر مصرف دارو دچار اختلالات جنسی شده بودند نشان داده شد که مصرف روزانه 30 میلی‌گرم زعفران می‌تواند اثرات مثبت قابل توجهی در تقویت عملکرد جنسی آن‌ها داشته باشد.

    مضرات و عوراض زعفران برای آقایان

    مصرف غیر اصولی هر ماده‌ی غذایی هر چند مفید میتواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. در رابطه با مضرات زعفران برای آقایان، میتوان به مشکلات عمومی که مصرف زیاد زعفران ایجاد میکند اشاره کرد.

    از عوارض استفاده زعفران برای آقایان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کاهش قابل توجه فشار خون
    •  رقیقی بیش از اندازه خون بدن که می تواند عوارضی مانند خونریزی بینی یا رحمی را به همراه داشته باشد
    • حالت تهوع و استفراغ
    •  کاهش یافتن ضربان قلب
    •  خونریزی از ناحیه پلک ها و لب
    •  سرگیجه

    برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره‌ی عوارض زعفران به این مقاله در ماه چین مراجعه کنید.در پاسخ به این سوال که آیا زعفران باعث عقیم شدن میشود با توجه به گزارش علمی که در بالا اشاره شد و خواص زعفران برای آقایان مصرف زعفران باعث افزایش کیفیت اسپرم‌ها و در نتیجه بهبود قابل توجهی در روند درمان ناباروی می‌شود.

    ممکن است با خواندن عوارض زعفران برای آقایان این سوال برای شما ایجاد شده باشد مصرف زعفران برای آقایان چقدر باشد؟ بهتر است در مصرف زعفران زیاده روی نداشته باشید و در برنامه غذایی خود به شکل متعادل از آن استفاده کنید. اینکه زعفران باعث بهبود وضعیت اسپرم میشود دلیل نیست که هر سه وعده روز در طول یک هفته یا یک ماه دمنوش زعفران میل کنید ولی در مردان مصرف زعفران 30 میلی‌گرم در روز برای یک دوره یک‌ماهه می‌تواند بسیار مفید باشد. میتوانید از شربت زعفران یا چایی زعفران بصورت نوشیدنی سرد یا گرم استفاده کنید.

    خواص دیگر از زعفران برای مردان

    زعفران به واسطه دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدانی می‌تواند نقش مهمی را در سلامت عمومی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف ایفا کند. گذشته از نقش درمانی زعفران می‌توانیم به تحریک‌کنندگی و ایجاد نشاط آن در فرد اشاره کنیم که به واقع نیاز زندگی امروز ماست.

    همچنین طبق مطالعاتی که منتشر شده است تاثیر زعفران بر میزان اشتها و کاهش وزن نشان داده شده است. لازم به ذکر است که بسیاری از داروهای موجود برای لاغری بر پایه مواد مخدر هستند و در مقابل کاهش وزن و اشتهایی که برای شما به ارمغان می‌‌آورند سلامت شما را تهدید می‌کنند. اما زعفران می‌تواند شما را در راه کاهش وزن همراهی کند و عوارض جانبی به خصوصی را نیز به شما تحمیل نکند.

    ضد سرطان

    به طور کلی یکی از اصلی‌ترین عوامل سرطان‌زا رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن می‌باشند. رادیکال‌های آزاد به واسطه عادت‌های غلط انسانی در غذاخوردن و تحرک و برخی از اشعه‌های نورانی مانند فرابنفش به وجود می‌آیند.

    پس در بدن ما به صورت مداوم رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی ایجاد سرطان هستند به وجود می‌آیند. اما بدن ما نیز در این بین راهکار‌هایی برای دفاع ازخودش دارد و یکی از اصلی‌ترین این راهکارها مواد آنتی‌اکسیدان می‌باشد.

    آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در بدن تولید شده و یا از خارج از بدن به واسطه غذا به بدن وارد شوند. زعفران یکی از موارد خوراکی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و نقش مهمی را در جلوگیری از سرطان‌هایی مانند پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه و دهانه رحم ایفا می‌کند.

    نتیجه: رادیکال‌های آزاد در بدن ما به صورت مداوم تولید می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی سرطان هستند. راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد مواد آنتی‌اکسیدانی است. زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

    سلامت قلبی

    یکی از اصلی‌ترین مسائل تهدید کننده سلامت قلب در مردان رسوب چربی‌های مضر در عروق خونی تغذیه‌کننده قلب و کاهش اکسیژن رسانی به قلب و در نهایت سکته‌قلبی ناشی از هایپو‌اکسی است.

    یکی از دلایل اصلی رسوب چربی‌‌های مضر در عروق خونی وجود رادیکال‌های آزاد در بدن است و همان‌طور که عرض کردیم اصلی‌ترین راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد مواد آنتی‌اکسیدانی هستند.

    نتیجه: یکی از خواص زعفران برای مردان کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی است که به واسطه وجود مواد آنتی‌اکسیدانی در زعفران حاصل می‌شود.

    مواردی که ذکر کردیم قسمت کوچکی از خواص زعفران برای مردان بود و هنوز بسیاری از خواص این گیاه معجزه آسا شناخته نشده است. شما میتوانید تمام خواص زعفران را در مقاله ی جامعی که درباره ی این موضوع نوشته ایم مطالعه کنید.

    از نظر محققین با وجود تمام اطلاعات حاصل از تحقیقات بالینی مبنی بر تاثیر شگرف زعفران بر روی اختلالات جنسی در مردان نمی‌توانیم به طور کامل از این نتایج مطمئن باشیم و با مصرف غیر عاقلانه و افراط سلامت خود و یا خانواده خود را به خطر بیندازیم. برای بهبود اختلالات جنسی در مردان مصرف زعفران 30 میلی‌گرم در روز برای یک دوره یک‌ماهه می‌تواند بسیار مفید باشد. مصرف بیش از حد زعفران ممکن است برای سلامتی شخص مضر باشد و منجر به عوارض جانبی شود. زعفران را همیشه و به میزان معتدل مصرف کنید.

    نتیجه مقاله

    اگر بخواهیم خواص زعفران برای آقایان را بصورت کلی بررسی کنیم میتوانیم موارد زیر را نام ببریم:

    • تاثیر بر بهبود عملکرد اسپرم ها
    • تاثیر مثبت بر باروری مردان
    • کاهش افسردگی و جلوگیری از عوارض قرص های  ضد افسردگی
    • رفع اختلالات نعوظ

    منابع

    1. https://www.naturalmedicinejournal.com
    2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
    3. https://www.researchgate.net

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۴ رای
    برچسب ها:
    
    22دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. گبله جریتم ابادی

      من ازپارسال زعفران
      هرروزه مصرف میگنم همراه چای به مقدارمعینی مشخص نبود گاهی زیادبود گاهی گم اما حدال امکان بین ۲۰سوت تاپنجاه سوت استفاده میگردم حالانمیدانم چقدر ضررداره یااستفاده داشته

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر هر فرد بالغ می‌تواند روزانه تا 1 گرم زعفران را مصرف کند

    2. ناشناس

      عالی ومفید بود

      • هانیه آریا

        ممنون از توجهتون

    3. ناشناس

      آیا زعفران برا ترک اعتیاد موثر است

      • هانیه آریا

        برای شادابی و سرحالی و سرزنده بودن تاثیر داره و انرژی فرد رو افزایش میده

    4. امیر

      واقعاً عالی بود
      ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید شما ممنونم

    5. عباس حسنی

      سلام خیلی عالی بودمخصوصا واسه من خیلی مفیدبودچون چندروزی بود داشتم ر وزانه مصرف میکردم اندازه دستم نبود متشکرم

      • محمدجواد قیطاسی

        درسته که زعفران برای بدن خیلی مفیده ولی حتما به اندازه مصرف کنید که در غیر این صورت می‌تونه خیلی خطرناک باشه

    6. محمد

      سلام ، من متولد پنجاه هستم تقریبا چند ماهی میشه دچار اختلال نعوظ شده ام بنظر چه مدت با مصرف زعفران مشکل من حل میشه مقدار مصرف روزانه چقدر باید باشد متشکرم

      • ماه‌چین

        سلام روز بخیر
        ۰.۱ گرم در روز

    7. اکبر فدایی

      با سلام ازوقتی که من زعفران مصرف میکنم خوابم تنطیم شده وانرزیم افزایش پیدا کرده است با تشکر اکبر فدایی از شهرستان درگزین استان همدان

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خدمت شما جناب فدایی
        خوشحالیم که کیفیت زندگیتون افزایش پیدا کرده و خوشحال‌تر از گذشته هستید.

    8. علی لطیفی

      میخوام لاغر بشم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        لاغر شدن یه فرایند ترکیبیه که با کمی تعهد می‌تونید بهش برسید.
        کالری ورودی خودتون رو کاهش بدید و سعی کنید از میوه‌ها و زعفران و به طور کلی غذاهای طبیعی استفاده کنید.
        کالری مصرفی خودتون رو افزایش بدید. ورزش‌های هوازی انجام بدین.

    9. گل محمد محمدی

      شنیده ام که مصرف زعفران در رابطه بقوت جنسی مردان تاثید منفی دارد ایا راست است ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        تنها چیزی که میشه بهش استناد کرد مقالات و تحقیقات علمی هست که در این زمینه تاثیر مثبت رو ذکر کرده.

    10. Srnvsht

      خیییییییییییییلی ممنونم 🙏

      پس میشه به چایی هم افزود دم کرده زعفران رو ؟افزایش میل جنسی هم داره یا واسه آقا یا خانم ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        بله شما می‌تونید چای زعفران رو تهیه و میل کنید.
        بله زعفران به صورت ذاتی خاصیت محرکی داره و می‌تونه مفید باشه.

    11. Srnvsht

      واقعا زعفرون عالییییییییییییییییی.
      فقط اینکه آیا میتونیم به چایی هم اضافه کنیم و استفاده کنیم اینطوری اثر داره؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله می‌تونید با چای هم استفاده کنید
        اصلا یکی از موارد اصلی استفاده از زعفران چای زعفران هست.