کشت زعفران در همدان

کشت زعفران در همدان برای بسیاری از کشاورزان یک رویا محسوب می‌شود، چراکه در ذهن آن‌ها نام زعفران با کویر و آفتاب گره خورده است. اما خوب است قدری بیشتر با شرایط همدان آشنا شویم تا بدانیم این خاک توان خلق زعفرانی مرغوب را دارد یا خیر؟

همدان استانی در غرب ایران و در دامان زاگرس می‌باشد. همدان آشیانه‌ی ماه‌چین و تاریخ زعفران جهان است. اسناد تاریخی بر این موضوع گواهی می‌دهند که مبدا پیدایش زعفران سرزمین آسیا و به طور خاص دولت مادها و مکان دقیق احتمالی آن شهرستان تویسرکان و حاشیه زاگرس بوده است. حال پس از قرن‌ها دوری بازهم خاک همدان میزبان این طلای سرخ است.

آیا همدان مناسب کاشت زعفران می‌باشد؟

گیاه زعفران سرما دوست است! پیاز زعفران در مناطقی که زمستان سرد و تابستان معتدل بدون بارندگی دارد به عمل می آید. همدان نیز شهری با همین اقلیم است.

همدان آشیانه‌ي ماه‌چین

ماه‌چین کار خود را از همدان شروع کرد و هم‌اکنون نیز مزراع اصلی ماه‌چین در این استان قرار دارد. در آغاز کار کشت زعفران در همدان خیلی‌ها با نگرانی تمام به ما می‌نگریستند و در ذهنشان می‌گفتند خراسان کجا و همدان کجا؟ چرا پولتان را دور می‌ریزید؟

لازم نیست که بگوییم برای شکستن این پیش‌فرض‌های غلط چه هزینه‌هایی که پرداختیم و چه سختی‌ها که کشیدیم چون مزارع ما در همدان خود بیانگر همه‌چیز است. شما در هر متر مربع از مزارع ماه‌چین نشانی از امید و تلاش را خواهید دید اگر اهل تماشا باشید.

خرید پیاز زعفران در همدان

یکی از مهم‌ترین گام‌های کشت زعفران خرید پیاز زعفران متناسب با اقلیم و استراتژی کشت زعفران است. یکی از مزارع اصلی و پایه ماه چین در همدان واقع شده است و به همین سبب توانایی تامین پیاز مورد نیاز شما متناسب با اقلیم همدان را دارد.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

آمار کاشت زعفران در همدان

آمار دقیق از کشت زعفران در همدان وجود ندارد و این آمار نیز مربوط به سال‌های گذشته است اما می‌توان با همین‌ها هم دیدی کلی به وضع کاشت زعفران در همدان پیدا کرد.

میزان کاشت زعفران در همدان چیزی در حدود 200 هکتار و میزان برداشت سالیانه زعفران چیزی در حدود 700 کیلوگرم می‌باشد. شهرستان ملایر با حدود 100 هکتار سطح زیر کشت زعفران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

رزن با 22 هکتار و کبودراهنگ با 20 هکتار و بهار با 17 هکتار در جایگاه‌های بعدی سطح زیر کشت زعفران قرار دارند.

کشت زعفران در همدان

زمان کاشت زعفران در همدان

زمان کشت زعفران در همدان هم مانند سایر استان ها از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است به این صورت که اگر قصد کشت زعفران را دارید می توانید از تیر ماه اقدام به کشت زعفران کنید و یک درآمد بسیار عالی از این طریق داشته باشید.

روش کاشت زعفران در همدان

کاشت زعفران در همدان به سه روش اصلی یا همان:

انجام می شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر و آموزش دیدن می توانید با کلیک کردن روی لینک مورد نظر مقاله های آموزشی و مرتبط را مطالعه کنید.

زمان برداشت زعفران در همدان

چنانچه مراحل کشت را به درستی طی کرده باشید، مزرعه زعفران شما در فصل پاییز به رنگ بنفش خواهد درآمد. زمان گلدهی زعفران در آبان ماه یا آذر ماه است.

زمان آبیاری زعفران در همدان

یکی از مسائل مهمی که در بررسی کشت زعفران در همدان باید به آن دقت کنیم زمان بارندگی است. این میزان بارندگی است که مشخص می‌کند یک مزرعه زعفران به چند مرحله و چه میزان آبیاری نیاز دارد.

پیشنهاد میکنیم حتما مقاله‌ی زمان آبیاری زعفران را مطالعه کنید تا اطلاعات دقیق تری از نحوه ی آبدهی به پیاز زعفران در همدان بدست بیاورید.

همدان استانی بر پایه‌ی کشاورزی

کشاورزان همدانی سال‌هاست که قسمت اعظمی از محصولات کشاورزی ایران را تامین می‌کنند و هر گوشه‌ای از این استان معدن یک محصول ناب کشاورزی است. از انگور ملایر گرفته تا سیب‌زمینی بهار، از هندوانه کبودراهنگ تا گردوی اسدآباد، هر چه بخواهید در این خاک به عمل می‌آید.

گذشته از تمام محصولاتی که در همدان کشت می‌شود کاشت زعفران نیز مدتی است در همدان رواج پیدا کرده است. با توجه به معضل کم‌آبی خصوصا در شهرستان‌های شمالی مانند کبودراهنگ و رزن و قهاوند لزوم تغییر الگوی کشت در این مناطق را ضروری می‌نماید.

آب و هوای همدان

همدان در یک نگاه کلی استانی سردسیر و کوهستانی است. اما اگر دقیق‌تر نگاه بکنیم می‌توانیم در هر گوشه از آن آب و هوایی متفاوت را ببینیم. از لحاظ دما، همدان تابستان‌های نسبتا گرم و زمستان‌هایی سرد دارد و این به معنی افزایش کیفیت زعفران کشت شده است.

میانگین بارش باران سال زراعی در همدان چیزی حدود 350 میلی‌متر در سال است که با دوره‌ي رشد زعفران نیز همراه است و این یعنی آب کمتری برای کشت زعفران در همدان نیاز است. در مقام مقایسه می‌توانیم به کشت زعفران در اصفهان اشاره کنیم که با چیزی حدود 1200هکتار سطح زیر کشت زعفران، میانگین بارشی حدود 154 میلی‌متر در سال را دارد.

بارش باران تابستانه همدان چیزی نزدیک به صفر است که این موضوع بسیار مهم منجر به جلوگیری از آسیب به زعفران می‌شود.

در همدان شاهد 140 روز یخبندان هستیم که می‌تواند نقشی مهم در افزایش کیفیت زعفران داشته باشد.

طبیعت همدان

نگرش مسئولین

مسئولین بلند پایه همدان و جهاد کشاورزی این استان با توجه به نگرش کلی حکومت ایران مبنی بر تغییر الگوی کشت از کشت‌های پرآب به کم‌آب و پر بازده و لزوم ایجاد کشاورزی پایدار به دنبال گسترش کشت محصولات کشاورزی مانند گیاهان دارویی و زعفران می‌باشند و با اعطای تسهیلات و امتیازات ویژه و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این راستا اقدام کرده‌اند.

با این نگرش ملی نسبت به تغییر در الگوی کشت کشاورزی بسیاری از مشکلات از سر راه کشاورزان برداشته خواهد شد و راه هموارتر از گذشته خواهد بود.

کشاورزی در همدان

اقتصاد همدان کاملا بر مبنای کشاورزی شکل گرفته است و مشکلاتی که برخی شهرهای صنعتی برای کشاورزان منطقه ایجاد می‌کنند را ندارد. فرهنگ کشاورزی و نگرش مردم یک منطقه عاملی موثر در موفقیت یک کسب و کار مبتنی بر کشاورزی است.

از آن گذشته استان همدان به گواه اسناد تاریخی مبدا اصلی کاشت و پرورش زعفران بوده و این موضوع می‌تواند در افزایش  کیفیت زعفران کشت شده در همدان تاثیر به سزایی داشته باشد. کیفیت زعفران همدان هم‌اکنون دوشاش کشاورزان خراسانی پیش می‌رود و طولی نخواهد کشید که با نگرش علمی کشاورزان همدان، زعفرانی با کیفیت‌تر از هر آن‌چه تا به حال دیده شده را تولید کنند.

موقعیت جغرافیایی همدان

همدان دروزاه‌ی غربی ایران است و هرچیزی که بخواهد به سمت مغرب زمین برود باید از همدان بگذرد. عراق و ترکیه دو کشور از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران در مرز‌های غربی ایران قرار گرفته‌اند و کشاورزان همدانی به سبب مراودات کشاورزی در گذشته، با تاجران کشورهای همسایه رابطه‌ي خوبی دارند و این به معنی تسهیل صادرات زعفران از همدان به دیگر کشورها می‌باشد.

از آن گذشته وجود فرودگاه و حمل و نقل ریلی  و همچنین گذرگاه سواری غرب ایران در همدان می‌تواند مزیتی خوب برای تسهیل تجارت زعفران این منطقه باشد.