کشت زعفران در گیلان

منبع اصلی درآمد استان های شمالی کشور ، کشاورزی است. اما آیا زمین های سرسبز و مرطوب شمال ایران پذیرای گل زعفران هستند؟ کشت زعفران در گیلان و دیگر استان های شمالی کشور همیشه دقدقه ی کشاورزان شمال کشور بوده است.اینکه بتوانید کاشت زعفران در شمال کشور  را داشته باشید به شرایطی وابسته است که ما با توجه به منطقه آن را بررسی کرده ایم.

اگر در استان گیلان زندگی می‌کنید و قصد کشت زعفران را دارید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین ما در تماس باشید.

بررسی نکات درباره‌ی کشت زعفران در گیلان

کشت زعفران بدلیل درامد بالا و هزینه کمی که دارد، در تمام استان های کشور طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

کشت زعفران در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند انجام میشود (هوای معتدل یعنی تابستان های گرم و بدون بارندگی و زمستان های سرد همراه با بارش).

اما به دلیل این که استان گیلان و شهر های آن از جمله رشت در اکثر ماه های سال دارای بارندگی است کمی شرایط را برای کشت زعفران در شمال کشور نامساعد می کند.

کشت زعفران در استان گیلان فقط در مناطق کوهستانی این منطقه با آب و هوای معتدل امکان پذیر است؛ چرا که رطوبت بالای مناطق دیگر شمالی منجر به خراب شدن پیاز های زعفران میشوند.

البته در مناطق دیگر که امکان کشت خاکی وجود ندارد میتوانید از روش کشت زعفران ایروپونیک یا گلخانه ای استفاده کنید.

کشت زعفران در گیلان

طرح پیش فروش و خرید پیاز زعفران در رشت

خرید پیاز زعفران مناسب و با کیفیت دقت بسیار بالایی می‌خواهد که باید شما بهترین نوع پیاز زعفران را برای مزرعه و کشت خود تهیه کنید. به طور کلی پیاز زعفران یک نوع اما در سه سایز ریز، پیاز زعفران سایز متوسط و پیاز زعفران سایز درشت.

پیاز زعفران سایز متوسط مخصوص کشت زعفران به روش خاکی است و پیاز زعفران سایز درشت مخصوص کشت گلخانه ای زعفران است.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

چرا رطوبت باعث از بین رفتن پیاز های زعفران می‌شود؟

یکی از علت های از بین رفتن پیاز های زعفران، گرما و رطوبت است. گرما و رطوبت باعث می‌شود که پیاز های زعفران دچار بیماری هایی مانند آفت قارچ و آفت کنه می‌شوند و به طور کلی مزرعه زعفران از بین می‌رود. به همین دلیل است که می‌گوییم رطوبت در فصل تابستان برای پیاز ها مضر است

نحوه کشت زعفران در گیلان

همان طور که گفته شد در استان گیلان نمی‌توان کشت خاکی زعفران را انجام داد اما روش های کشت گلدانی و کشت گلخانه ای زعفران را می توان جایگزین روش کشت خاکی کرد.

روش کشت گلخانه ای زعفران

روش کشت گلخانه ای زعفران، شرایط کاملا متقاوتی با کشت خاکی دارد و در کشت به روش گلخانه ای شما نیاز به تجهیزات کاملی مانند: سیستم سرمایشی ، سیستم گرمایشی ، رطوبت ساز ، لامپ و… دارید.

یک موردی که بسیاری از افراد در آن اشتباه می کنند این است که فکر می‌کنند در روش گلخانه ای دیگر نیازی به زمین کشاورزی نبوده. اما باید گفت که اینطور نبوده و به ازای هر 100 متر گلخانه زعفران شما به 6 هزار متر زمین کشاورزی نیاز دارید.

اگر در رابطه با روش کشت گلخانه ای زعفران نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‌توانید کلیک کنید و یا با کارشناسان ماه چین تماس بگیرید.

کشت زعفران در خانه

بسیاری از خانم های خانه دار هستند که در منزلشان علاقه مند به کشت زعفران هستند و از روش کشت گلدانی و یا در باغچه استفاده می‌کنند.این روش بیشتر برای کشت آزمایشی مناسب است و برای درآمد زایی و حاشیه سود مناسب نبوده و توصیه نمی‌شود. برای کشت در منزل شما می توانید از گلدان ، سبد ، باغچه و.. استفاده کنید.

کشت زعفران در منزل بسیار راحت بوده و شما به آسانی می توانید این کار لذت بخش را انجام دهید و اگر در رابطه با کشت زعفران در منزل و یا کشت گلدانی نیاز به راهنمایی و آموزش دارید کلیلک کنید.

فصل کاشت زعفران در گیلان

زمان کشت زعفران در گیلان از تیر ماه تا شهریور ماه می باشد. بهترین زمان خرید پیاز زعفران در فصل تابستان است. انبار کردن پیاز زعفران باعث بیماری پیاز ها میشود، اگر علاقه مند هستید قبل از شروع فصل تابستان پیاز خود را تهیه کنید بهتر است آن را پیش فروش کنید.

زمان برداشت گل زعفران در گیلان نیز در آبان ماه و آذر ماه می باشد. در مناطقی که هوا دیر تر سرد میشود فصل برداشت زعفران در آذر ماه است، اما اگر هوا زودتر سرد میشود روییدن گل در آبان ماه اتفاق می افتد.

فصل آبیاری پیاز زعفران در گیلان

همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید آبیاری زعفران در دو تا چهار مرحله انجام میگیرد.

آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین ۲۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت می‌باشد

مرحله اول و دوم آبیاری در پاییز انجام میشود (مرحله دوم با هدف کوددهی زاج آب انجام میشود). اگر در زمستان بارندگی نداشته باشید باید در اسفند ماه و فروردین ماه آبیاری مرحله سوم و چهارم را نیز انجام دهید.

بررسی شرایط آب و هوایی استان گیلان

استان گیلان که در مرکز آن شهر رشت قرار دارد، به دلیل بارش های سالانه ای که دارد دارای طبیعتی بکر و دلنواز است و آب و هوای بسیار معتدلی دارد و هم چنین استان گیلان دارای زمین های خاکی با رطوبت بسیار بالایی است که در اکثر ماه های سال، خاک دارای رطوبت است.

از آن جایی که رطوبت بالا برای پیاز های زعفران در فصل تابستان مساوی است با پایان زندگی آن ها، اگر در شهر هایی از استان گیلان هستید که در فصل تابستان بارش باران اتفاق می‌افتد متاسفانه امکان کشت در مزرعه و به روش خاکی زعفران را ندارید و باید از روش های دیگر کشت استفاده کنید.

سخن پایانی

پیاز زعفران سالم و با کیفیت ضمانت مزرعه زعفران شما است. برای تهیه و خرید پیاز زعفران با بهترین کیفیت موجود در بازار فقط کافی است که با پشتیبانی سایت ماه چین تماس گرفته و یا به صفحه خرید پیاز زعرفان مراجعه کنید.