آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

۱۰ علت ضعیف بودن کلاله‌ی زعفران +‌ راه تقویت

دسته‌بندی ها:
  • ضعیف بودن کلاله‌ی زعفران یکی از مشکلاتی است که این روز ها بسیاری از کشاورزان در زمان برداشت گل های زعفران با آن گریبان گیر هستند و کشاورزان زعفران همواره از کارشناسان ماهچین درباره‌ی تقویت کلاله های زعفران سوال میپرسند. مسلما اگر علت ضعف کلاله ها را بدانید راه تقویت آنها را هم متوجه خواهید شد.

    علت ضعیف بودن کلاله‌ی زعفران

    1. سفت بودن خاک
    2. آبیاری زود هنگام
    3. آبیاری دیرتر از موعد
    4. آلودگی به بیماری های کنه و قارچ
    5. استفاده از کود مرغی
    6. کود ازت
    7. تنش گرما
    8. عمق نامناسب کاشت
    9. کمبود مواد غذایی
    10. کمبود مواد آلی

    جلوگیری از ضعیف شدن کلاله ی زعفران و راه تقویت آن

    ضعیف بودن کلاله‌ی زعفران دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد که باید با دقت در زمین مزرعه خودتان بررسی کنید و علت اصلی که چرا کلاله شما ضعیف است را پیدا کنید حال در این بخش به برخی از این دلایل و راه های جلوگیری از ضعیف شدن کلاله‌ی زعفران می‌پردازیم.

    ۱. دلیل اصلی ضعیف بودن کلاله‌ی زعفران و فنری بودن آن سفت بودن خاک است که گل زعفران به سختی خود را به سطح خاک می رساند و در این بین انرژی بسیار زیادی را متحمل این سبز کردن و تیج دادن می‌کند و در این بین کلاله ضعیف می‌شود.

    ۲. یکی دیگر از دلایل ضعیف بودن کلاله‌ی زعفران آبیاری زود هنگام مزرعه زعفران است. وقتی آب زودتر از زمان مناسب خود داده می‌شود برگ های زعفران زودتر از گل ظاهر می‌شوند و این باعث خواهد شد که کلاله ضعیف تر شده و حتی به صورت فنری و بدشکل شود.

    ۳. آبیاری خیلی دیرتر از موعد، وقتی آب خیلی دیر تر از زمان خود به مزرعه داده شود و جوانه در خاک خشک خود را به سطح خاک برساند این باعث خواهد شد که سرگل ضعیف شود.

    ۴. آلودگی به بیماری های کنه و قارچ : وقتی پیاز زعفران آلودگی داشته باشد قطعا ضعیف شده و سرگل و کلاله‌ی آن هم ضعیف می‌شود حتما در هنگام خرید پیاز زعفران از سلامت پیاز ها اطمینان پیدا کنید و از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

    ۵. استفاده از کود مرغی: استفاده از کود های که رشد رویشی را بیشتر می‌کنند باعث می‌شود که سرگل و کلاله های زعفران ضعیف شود.

    ۶. کود ازت: اگر در آب قبل گل از کود اوره یا سولفات آمونیوم یا هر کودی که ازت بالایی دارد استفاده شود، این کود ها باعث کاهش کیفیت کلاله و ضعیف شدن آن ها می‌شود.

    ۷. تنش گرما: در سال هایی که هوا در مدت زمان گل دهی بسیار گرم باشد به دلیل کاهش رطوبت کیفیت سرگل و کلاله ها کمتر می‌شود.

    ۸. عمق نامناسب کاشت: یکی دیگر از دلایل ضعیف بودن کلاله‌ی زعفران عمق نامناسب کشت پیاز های زعفران است در صورتی که عمق کشت کمتر از ۱۰ سانتی متر یا بیشتر از ۲۵ سانتی متر باشد کیفیت کلاله ها کمتر می‌شود.

    ۹. کمبود مواد غذایی: در صورتی که تغذیه اصولی و خوبی برای مزرعه انجام نشده باشد با کمبود عناصری مثل کلسیم کیفیت کلاله های زعفران کاهش پیدا می کند.

    ۱۰. کمبود مواد آلی: در این مورد می توان گفت اگر کود آلی در زمین کم باشد هم خاک سفت می شود و هم مواد غذایی کمتر است و در تنش ها ضعیف تر عمل می‌کند و یکی از دلایل اصلی کاهش کیفیت و ضعیف شدن کلاله های زعفران کمبود مواد آلی خاک است .

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۷ رای