اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

معرفی بهترین چای ایرانی

آخرین بروز رسانی: 12 خرداد 1400
دسته‌بندی ها:
  • اگر بگوییم چای یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی‌ها در کشور ما به حساب می‌آید، اغراق نکردیم.اگر شما هم از آن عاشق‌های سینه چاک چای هستین و به دنبال بهترین چای ایرانی برای نوشیدن می‌گردین؛ بهترین جا را برای گشتن انتخاب کردین. چای ایرانی یکی از خوش‌طعم ترین و خوش‌عطر ترین چای‌ها محسوب می‌شه و اگه تا الان امتحانش نکردید، بهتره که هرچه سریع تر دست به کار بشید.

     

    بهترین چای ایرانی چیست؟

    حتما دوست دارید که هرچه زودتر جواب این سوال را بگیرین و فقط با دونستن یک اسم، راهی بازار بشید برای خرید بهترین چای ایرانی. اما صبر کنین! دادن یک اسم کافی نیست. چرا که سودجویان همه جا در کمین شما نشستن. بهتره قبل از بستن بار و بندیلتون برای خرید بهترین چای ایرانی، کمی با انواع چای و خصوصیات ظاهریشون آشنا بشید.

     

    چای سرگل

    چای سرگل از لحاظ کیفیت، بهترین چای ایرانی محسوب می‌شه. چرا که این چای از قسمت‌های بالایی چای، یعنی غنچه و برگ‌های کوچک و لطیف چای تولید می‌شه. به خاطر لطیف بودن این قسمت، چای حالت پیچشی داره و شکستگی توی چای نیست. این چای عطر و طعم فوق‌العاده‌ای داره و نسبت به چای‌های دیگه قیمت بیشتری هم داره. چای سرگل با نام‌های دیگه‌ای از جمله زرین، وزین و ساچمه‌ای هم شناخته می‌شه.

    چای سرگل

    چای ممتاز

    چای ممتاز در مقایسه با چای سرگل اندازه برگ‌هاش کمی بزرگ تره. اما همچنان شامل برگ‌های کوچک و غنچه می‌شه و برگ‌هاش شکل پیچیدگی دارن. چای ممتاز در مقایسه با چای سرگل، طعم ملایم تر و تلخ تری داره و قیمتش نسبت به چای سرگل کم تره.

    چای ممتاز

    چای قلم

    چای قلم از برگ‌های درشت تر چای تولید می‌شه و اندازه‌اش بزرگ تره. این چای نسبت به چای سرگل و ممتاز طعم و عطر ملایم تر و قیمت پایین تری داره. درسته که شاید از لحاظ کیفیت به خوبی چای سرگل و ممتاز نباشه اما به خاطر عطر و طعم ملایم و قیمت مناسبش طرفدارهای زیادی داره.

    چای قلم

    چای شکسته

    در حین فرآیند تولید چای یک سری از برگ‌ها میشکنن. به این برگ‌های شکسته چای شکسته میگن. این نوع از چای پیچیدگی نداره و برگ‌هاش صاف هستن. به خاطر شسکته بودن برگ‌ها، سبک تره و به خاطر سبک بودن، زودتر دم می‌کشه. پس اگر انتظار کشیدن برای دم کشیدن چای، یکی از اون کارهای طاقت فرسا براتون محسوب می‌شه، این نوع چای گزینه خوبی برای شماست.

    چای شکسته

    چای باروتی

    چای باروتی همون چای شکسته‌اس با این تفاوت که شکسته تر و ریز تره. این چای هم بسیار سبک و زود دمه و به خاطر این ویژگیش بیشتر توی دمنوش‌ها و چای کیسه‌ای ازش استفاده می‌کنن.

    چای باروتی

    توضیحی راجب چای بهاره، تابستانه و پاییزه

    چای کاران عزیزما برداشت چای را در سه مرحله، یا بهتر است بگوییم در سه زمان مختلف در سال انجام میدن. برداشت اول در اواسط اردبیهشت ماه آغاز می‌شه. به این چای که توی بهار چیده می‌شه، چای بهاره یا اول چین می‌گن. بعد از اینکه برگ‌های چای دوباره رشد کرد، در اوایل تیرماه دوباره به برداشت چای مشغول می‌شن. به این چای، چای تابستانه یا دوم چین می‌گن.

    سومین برداشت و آخرین برداشت هم در شهریور و مهرماه انجام می‌شه که بهش چای پاییزه یا سوم چین می‌گن. چای پاییزه درصد کمی از چای تولیدی رو شامل می‌شه و بخش عمدۀ چای توی بهار و تابستان برداشت می‌شه. چای بهاره نسبت به دو نوع چای دیگه از عطر و طعم بهتری برخوداره اما این به معنی نیست که دونوع چای دیگه بی‌کیفیت هستن.

    به راستی بهترین چای ایرانی کدام است؟

    همانطور که دیدید از لحاظ کیفیت چای سرگل بهترین چای ایرانی محسوب می‌شه. اما نکتۀ قابل توجه اینه که انتخاب چای خیلی به ذائقۀ شما بستگی داره. مهم نیست که کدام چای از لحاظ کیفی بهترینه، مهم اینه که شما از کدوم چای بیشتر خوشتون میاد.

    همانطور که گفتیم چای قلم هم طرفدار های زیادی داره و چای شکسته هم به خاطر زود دم کشیدن برای خیلی ها گزینۀ مناسبیه. پس فقط کافیه به ندای درونتون گوش بدید!

     

    امیدوارم این مقاله بهتون توی انتخاب چای کمک کرده باشه. وقتی دارید چایی رو که انتخاب کردین رو می‌نوشید و لذت می‌برید، یادی هم از زعفران ماه چین هم بکنین و خودتون رو به یه چای زعفرانی دبش مهمون کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *