دوره آموزشی کشت زعفران گلخانه‌ای از قدم اول تا درآمد زایی

آماده سازی زمین و بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک

آخرین بروز رسانی: 8 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک یکی از مراحل اصلی کشت زعفران گلخانه ای می‌باشد که باید به نحو احسن انجام شود و پس از انجام این انتقال نیز با تمرکز بر روی آبیاری و محلول‌پاشی اقدام به تقویت و تحریک تکثیر پیاز زعفران بکنیم. با انجام درست و به موقع این مراحل می‌توانیم به بازدهی حداکثری از گلخانه زعفران خود دست پیدا کنیم.

    بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک

    بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک یکی از مراحل مهم کاشت زعفران گلخانه‌ای می‌باشد که با پایان فصل برداشت زعفران در گلخانه انجام می‌شود. این کار به این صورت است که پس از این که دوره‌ی برداشت زعفران در گلخانه به پایان می‌رسد باید در کمترین زمان ممکن اقدام به انتقال پیازها به خاک بکنیم.

    در واقع باید قبل از اینکه فصل برداشت آغاز شده و به پایان برسد زمین را جهت این انتقال آماده کرده باشیم. به ازای هر تن پیازی که در گلخانه کشت کرده باشیم به 800 تا 1000 متر زمین نیاز خواهیم داشت. همچنین برای انتقال پیازها از گلخانه به خاک نیز باید نکاتی را رعایت کنیم که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

    • بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک بعد از پایان کامل گلدهی
    • حذف جوانه‌های اضافی و نگه‌داشتن یک جوانه به منظور افزایش وزن پیاز زعفران برای سال زراعی آینده
    • در حین انتقال پیاز به زمین نباید برگ‌های پیاز آسیب ببیند و در حین کشت در خاک نیز باید برگ‌ها کاملا خارج از خاک بماند
    • فاصله زمانی بین پایان برداشت زعفران در گلخانه و انتقال به زمین باید کوتاه باشد تا به پیاز هیچ آسیبی نرسد.

    بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک

     

     هدف از انتقال پیاز به خاک چیست؟

    پیاز زعفران در زمانی که از خاک خارج می‌شود و به گلخانه منتقل می‌شود تامین غذایی آن قطع می‌شود و پیاز نمی‌تواند نیازهای غذایی خود را تامین کند. در این حین ما باید با محلول‌پاشی گلخانه‌ ای و سپس با تغذیه پیاز در خاک اقدام به تغذیه گیاه کنیم.

    در واقع پیاز زعفران بعد از پایان فصل برداشت وارد فاز تکثیر و رشد می‌شود. حال اگر پیاز از نظر غذایی و آب تامین نشود فرایند تکثیر و رشد به خوبی انجام نخواهد شد. پس باید پیاز را به خاک منتقل کرده و اقدام به آبیاری و تغذیه آن کنیم.

    آماده‌سازی زمین به منظور انتقال پیاز به خاک

    یکی از کارهایی که ما برای بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک باید انجام دهیم آماده‌سازی زمین قبل از انتقال پیازها به خاک می‌باشد. در واقع ما باید ابتدا اقدام به شخم زدن زمین کرده و سپس پیازها را به نحوی که برگ‌های آن رو به بالا باشد قرار ‌دهیم.

    نکته مهم در این مرحله کاشت پیاز زعفران در عمق مناسب است. این نحوه کاشت پیاز زعفران در خاک است که مشخص می‌کند پیاز چه مقدار و به چه نحوی رشد خواهد کرد و این رشد پیاز خواهد بود که میزان بازدهی سال آینده را مشخص خواهد کرد.

    بازگشت پیاز زعفران به خاک

     

    تغذیه و آبیاری پیاز زعفران گلخانه‌ ای

    پس از اینکه اقدام به بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک کردیم باید با یک مرحله آبیاری عمیق ریشه‌زایی پیاز را تحریک کنیم و سپس در کوددهی زاج آب و در چند مرحله محلول‌پاشی اقدام به تغذیه زمین بکنیم.

    کوددهی زاج آب منجر به افزایش توان پیاز زعفران به منظور تکثیر و رشد می‌شود و به نحوی اصلی‌ترین کوددهی زعفران می‌باشد. در کوددهی زاج آب اقدام به تغذیه زمین از طریق ریشه می‌کنیم و تغذیه ریشه‌ای بهترین راه تغذیه گیاه می‌باشد.

    همچنین در مراحل محلول‌پاشی زعفران می‌توانیم منجر به تامین مواد ریز مغذی مورد نیاز گیاه شویم و منجر به رشد و تقویت پیازهای تکثیر شده شویم.

    بازگشت پیاز زعفران گلخانه ای به خاک

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۳ رای
    
    4دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. یونس زارع

      با سلام. تفاوت کشت گلخانه ایی و کشت کشاورزی چند کیلو. میباشد

      • هانیه آریا

        وقت بخیر در مقدار کشت یک اندازه فرقی ندارن برابر هستند
        میزان برداشت تفاوتی نداره

    2. علی رضا خلیل زاده

      سلام و خسته نباشید. بنظر شما کشت گلخانه‌ای زعفران صرفه اقتصادی دارد .با این هزینه انتقال هرساله پیاز از گلخانه به خاک وساله بعد انتقال از خاک به گلخانه حالا اونم اگه پیازهای انتقالی به حد مطلوب گلدهی رسیده باشند

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر به طور کلی به دلیل دردسر های جابه جایی و هزینه بالا کشت گلخانه ای رو توصیه نمی‌کنیم