کشت زعفران در تهران

زمانیکه دانش شما نسبت به گیاه زعفران بالا برود متوجه خواهید شد کشت زعفران در تهران و شهر های اطرافش مانند :دماوند، فیروزکوه، ری و … امکان پذیر است. در ادامه مقاله تمام نکات مهم، برای احداث مزرعه زعفران در تهران را آورده ایم. چنانچه تصمیم شما برای کشت زعفران قطعی است، پیشنهاد میکنیم در دوره‌ی رایگان کشت زعفران ماه‌چین شرکت کنید و یا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

نکات مهم کاشت زعفران در تهران

زعفران به گیاهی کم مصرف ولی پرسود معروف است. کم مصرف بودن این گیاه بخاطر میزان آبی است که نیاز دارد. این موضوع به این معنا نیست که بتوانیم زعفران را بصورت دیم بکاریم.

آبیاری پیاز زعفران در تهران با توجه به میزان بارش های زمستانه، دو تا چهار مرتبه انجام میگیرد؛ به این صورت که اولین و دومین آبیاری در پاییز انجام میشود ، اگر در زمستان بارندگی نداشته باشید باید در اسفند ماه و فروردین ماه آبیاری مرحله سوم و چهارم را انجام دهید.

تمام نکات مربوط به آبیاری زعفران را در مقاله‌ی لینک شده مطالعه کنید.

زمان کشت زعفران در تهران

زمان کشت زعفران در تهران از تیر ماه تا مهر ماه است؛ شما باید حتما در تابستان پیاز و مزرعه خود را آماده کرده باشید. پس از  کشت نوبت به تغذیه‌ی پیاز زعفران از طریق کود دهی و محلول پاشی پیاز زعفران میرسد.

چنانچه تصور میکنید ممکن است بخاطر آلودگی های آب و هوای تهران به محصول شما آسیبی وارد شود، نباید هیچکدام از این مراحل را از دست بدهید.

بیشتر بخوانید: برنامه کود دهی پیاز زعفران

بهترین روش کاشت زعفران در تهران

وقتی میزان برداشت زعفران کشاورزان زعفران‌کار تهرانی را بررسی کردیم متوجه دو گروه مزرعه با بازدهی متفاوت شدیم. مزارع شاخص زعفران در تهران با انجام روش‌ کشت آرمانی به بازدهی 15 تا 20 کیلوگرم در هکتار رسیده و مزارعی که با روش سنتی کشت شده‌اند بازدهی در حد 5 تا 6 کیلوگرم داشته‌اند.

این تفاوت‌ فاحش ناشی از روش کشت و مدیریت متفاوت مزرعه زعفران است؛ در روش‌های نوین شاهد افزایش برداشت و بازدهی قابل توجه از مزارع زعفران هستیم.

زمان برداشت زعفران در تهران

چنانچه مراحل کشت را به درستی طی کرده باشید، مزرعه زعفران شما در آبان تا آذر به رنگ بنفش خواهد درآمد. هوای زمستانی در تهران به نسبت دیگر استان‌های سردسیر دیرتر سرد میشود درنتیجه زمان گلدهی در این استان به تاخیر می‌افتد و در حوالی آذرماه اتفاق می‌افتد.

این در حالی است که زمان گلدهی در مناطق سردسیر حوالی آبان‌ماه و در مناطق گرمسیر مانند خوزستان و نواحی جنوبی حوالی آذرماه می‌باشد.

خرید پیاز زعفران مرغوب در تهران

یکی از خدمات کشت زعفران ماه‌چین تامین پیاز مناسب با اقلیم تهران و استراتژی کشت زعفران شما می‌باشد.

پیاز زعفران در سه سایز ارائه میشود. بهترین نوع پیاز زعفران برای کشت خاکی پیاز با سایز متوسط است.پیاز های سایز درشت برای کشت گلخانه ای استفاده میشود.

ماه‌چین آماده ارائه خدمات و مشاوره رایگان کشت زعفران می‌باشد. در صورتی هر گونه سوال یا مسئله‌ای در رابطه با کشت زعفران داشته باشید می‌توانید با ما تماس بگیرید.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

روش های کشت زعفران در تهران

برای کشت زعفران ما 3 راه اصلی در پیش روی خود خواهیم داشت. کشت زعفران در خاک، کشت زعفران در گلخانه و کشت زعفران در منزل سه روش کشت زعفران هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کشت خاکی زعفران در تهران

کشت زعفران خاکی یکی از روش‌های اصلی کشت زعفران است که در آن یک بار پیاز را در خاک کشت می‌کنیم و تا هفت سال محصول را برداشت خواهیم کرد. این روش کشت در چیزی نزدیک به 200 هکتار از اراضی استان تهران انجام می‌شود و بازدهی در حدود 1 تن زعفران داشته است.

پاکدشت، رباط‌ کریم، ورامین، شهریار، اسلامشهر، دماوند و ری مناطقی هستند که کشت زعفران خاکی در آن‌ها انجام می‌شود.

کشت زعفران در تهران

کشت گلخانه‌ای زعفران در تهران

کشت زعفران گلخانه ای در اغلب نقاط تهران انجام می‌شود و ویژگی اصلی آن کنترل شرایط محیطی بر روی رشد زعفران و افزایش بازدهی کشت می‌باشد. این روش کشت نیاز به گلخانه تخصصی ندارد و می‌توان آن را حتی در یک اتاق هم انجام داد. البته این روش کشت به زمین کشاورزی نیز احتیاج دارد و در واقع یک فرایند دو مرحله‌ای است.

کشت زعفران در منزل

این روش کشت زعفران در تهران طرفداران بسیاری دارد. این مسئله در تماس‌ها و خریدهای پکیج کشت زعفران در منزل ماه‌چین به وضوح مشخص است و تعداد زیادی از ارسال سفارشات ما به مقصد تهران است. تعدادی گل زعفران می‌تواند هر خانه‌ای را از فضای تاریک شهری بیرون بکشد و روح زندگی را در آن بدمد. شما به راحتی میتوانید در منزل خود زعفران بکارید.

بررسی آب و هوای تهران

میزان دما یکی از فاکتورهای مهم در کاشت زعفران است. این میزان دماست که میزان برداشت، زمان برداشت و طول دوره‌ی رویشی کشت زعفران را مشخص می‌کند. بالاترین میزان دمای تهران به میزان 42 درجه در مردادماه به ثبت رسیده است که مشکلی برای زعفران ایجاد نمی‌کند.

پاییز و حوالی آبان‌ماه در تهران شاهد درجه هوای منفی هستیم که در رشد و گلدهی زعفران تاثیر مثبت زیادی دارد.

کشت زعفران در تهران

میزان بارش در تهران

فاکتور بعدی که در کشت زعفران و بازدهی آن تاثیر گذار است میزان بارش باران است. به طور کلی در صورتی که باران خوبی داشته باشیم باید 2 تا 3 بار مزرعه زعفران را آبیاری کنیم و در صورتی که باران خوبی نداشته باشیم باید 3 تا 5 مرتبه آبیاری را انجام دهیم. تعداد آبیاری که در بالا اشاره کردیم یک قانون کلی برای تمام استان ها است و تغییر این میزان را میتوانید با مشاوره ماه چین انجام دهید.

میانگین بارش باران سال 1399 تهران 372 میلی‌متر و در سال 1398 358 میلی‌متر بوده است که بارش خوبی به حساب می‌آید. در ضمن بیشترین میزان بارش را در شمیرانات و پردیس و کمترین میزان بارش را در ورامین و بهارستان شاهد هستیم. البته بررسی میزان بارش باران صرفا برای کشت زعفران در خاک و مقیاس گسترده است و برای کشت در باغچه یا گلدان نیازی به باران نخواهیم داشت.

نگاه مسئولان به کشت زعفران

استان تهران با دارا بودن نزدیک به 1 درصد از مزارع کشاورزی کل کشور و تولید سالانه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در بین استان‌های شاخص کشاورزی ایران قرار دارد. استان تهران در تولید 5 محصول گیلاس، سیب درختی، سبزی و صیفی گلخانه‌ای، قارچ خوراکی و تخم مرغ در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

استراتژی و نگاه مدیریتی مسئولان جهاد کشاورزی استان تهران بهبود و افزایش تولید محصولات صادرات محور می‌باشد و زعفران نیز یکی از همین محصولات صادراتی و کم آب‌بر است که جهاد کشاوزی تهران به دنبال توسعه آن می‌باشد. همچنین تهران به واسطه ویژگی‌هایی زیر، محلی عالی برای کشت و صادرات محصول زعفران می‌باشد:

  • امکانات حمل و نقل مناسب
  • شرکت‌ها واسط صادراتی
  • وجود افراد و تیم‌های مناسب به منظور بازاریابی
  • تسهیل در فرایند صدور مجوزها

خدمات ماه‌چین به زعفران‌کاران تهرانی

ماه‌چین به منظور تسهیل فرایند کشت زعفران در تهران اقدام به ارائه خدمات زیر می‌نماید:

  • ارائه خدمات مشاوره رایگان کشت زعفران
  • دوره‌های آموزشی کشت خاکی و گلخانه‌ای زعفران
  • ارائه پکیج‌های کشت زعفران در منزل
  • تامین پیاز زعفران مناسب کشت خاکی و گلخانه‌ای زعفران
  • تامین تجهیزات کشت زعفران

اگر به فکر درآمد بالا از کشاورزی هستید همین امروز با ما تماس بگیرید.