کشت زعفران در استان فارس

کشت زعفران در فارس گرچه شاید قدمتی به اندازه تاریخ گران‌بهای این خاک نداشته باشد اما چندی‌ است که جانی تازه گرفته و توانسته میزان زعفران قابل توجهی را تولید و روانه بازار زعفران ایران و جهان بکند. زعفران فارس کیفیتی درخور و با قابلیت‌های صادراتی دارد و همین موضوع نیز می‌تواند انگیزه‌ای برای گسترش روزافزون کشت زعفران در فارس باشد.

در ادامه به بررسی شرایط محیطی و ویژگی‌های اقلیمی استان فارس در رابطه با کشت زعفران خواهیم پرداخت تا ببینیم که کشت زعفران در این استان بازدهی مناسبی دارد یا خیر.

نکات مهم کاشت زعفران در شیراز

در سال 1391 تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با کشت زعفران در فارس انجام و کشت آن در بیش از 15 شهرستان فارس در این طرح دارای توجیه بود. این طرح تا مدتی مورد توجه قرار نگرفته بود و استقبالی نسبت به آن صورت نگرفت اما پس از چند سال اوضاع تغییر کرد و کشت زعفران در استان فارس شدت گرفت.

در ادامه مقاله تمام نکات مهم، برای احداث مزرعه زعفران در فارس را آورده ایم. چنانچه تصمیم شما برای کشت زعفران قطعی است، پیشنهاد میکنیم در دوره‌ی کشت زعفران ماه‌چین شرکت کنید و یا با مشاورین ما تماس بگیرید.

زمان کشت زعفران در شیراز

بطور کل زمان کشت زعفران تقریبا از اوایل تیرماه تا مهر ماه می‌باشد. چنانچه تمام مراحل کشت زعفران را درست انجام داده باشیم میتوانید بیشترین برداشت را از مزرعه خود داشته باشی. انجام دقیق مراحل کود دهی زعفران مانند زاج آب و محلول پاشی و کود دهی حیوانی بسیار بر راندمان مزرعه شما تاثیر گذار است؛ و منجر به تقویت پیاز زعفران خواهد شد.

نحوه آبیاری پیاز زعفران در شیراز

آبیاری مزرعه زعفران از دو تا چهار بار انجام میشود:

  • آبیاری اول : مهر ماه
  • آبیاری دوم: آبان ماه همراه با کوددهی و زاج آب
  • آبیاری سوم و چهارم: در صورتی که در اسفند و فروردین بارندگی نداشتید باید این آبیاری را انجام دهید.

پیشنهاد میکنیم حتما مقاله‌ی (زمان آبیاری زعفران) را مطالعه کنید تا اطلاعات دقیق تری از نحوه ی آبدهی به پیاز زعفران در شیراز بدست بیاورید.

آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین ۲۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت می‌باشد

فصل برداشت گل زعفران در شیراز

مزارع زعفران در سرتاسر ایران در ماه های آبان و آذر شروع به گلدهی میکنند و شما باید بعد از رویش گل ها سریعا اقدام به چیدن آنها کنید. برداشت گل زعفران در چند مرحله انجام میگیرد. بهتر است مقاله ی لینک شده در اینباره را مطالعه کنید.

کشت زعفران در فارس

خرید پیاز زعفران در فارس

یکی از ملزومات کشت زعفران خرید پیاز زعفران در فارس است که باید متناسب با اقلیم و شرایط محیطی این استان انجام شود. پیاز زعفران مناسب باید عاری از هر گونه آلودگی و درشت باشد تا در سال‌های اول کشت نیز بازدهی قابل توجهی را به ثبت برساند.

خدمات ماه‌چین به کشاورزان استان فارس

استان فارس خانه‌ی دوم ماه‌چین و همه ایرانی‌هاست. شیراز یادآور خاطرات خوش برای ماست و ما همیشه سعی کرده‌ایم با کشاورزان این استان تعامل داشته باشیم و خدمات خودمان را با بهترین کیفیت و به نحو احسن به آن‌ها ارائه دهیم. ماه‌چین خدمات کشت خاکی زعفران و کشت زعفران گلخانه‌ ای را به شرح زیر ارائه می‌‌دهد:

  • تامین پیاز مناسب کشت خاکی و کشت گلخانه‌ای
  • انجام کشت رایگان پیاز زعفران
  • خدمات و مشاوره مدیریت مزرعه زعفران
  • مدیریت کودی مزرعه زعفران
  • مشاوره به منظور افزایش بازدهی مزرعه زعفران

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

عواملی همچون میزان بارش باران، دما، شرایط اقلیمی و حمایت‌های مسئولین از جمله فاکتورهای موثر در کشت زعفران است که می‌توانیم برای امکان کشت زعفران در فارس آن‌ها را بررسی کنیم.

میزان بارش باران

طبق آمار اداره کل هواشناسی استان فارس میزان بارش باران این استان در سال‌های 98 و 99 همگام با دیگر استان‌ها نشان از کاهش قابل توجه میزان بارش در سال 99 است. به طور مثال میزان بارش شهرستان شیراز در سال زراعی 98 برابر با 420.2 میلی‌متر و در سال زراعی 99 برابر با 192.3 میلی‌متر می‌باشد.

همچنین میزان بارش باران در شهرستان استهبان و در سال زراعی 98 برابر با 462.7 میلی‌متر و در سال زراعی 99 برابر با 109.6 میلی‌متر می‌باشد. این تفاوت نشان از ناپایداری شرایط باران و آبی در کشور ایران دارد و لزوم تغییر الگوی کشت را به ما نشان می‌دهد.

همچنین این میزان بارش می‌تواند حجم قابل توجهی از نیاز آبی مزارع زعفران را تامین کند و از فشار آبی به آب‌های زیر زمینی بکاهد.

کشت زعفران در فارس

دما و شرایط اقلیمی فارس

اقلیم و دمای شیراز نمونه مناسبی برای بررسی کشت زعفران در فارس است. حداکثر دمای شیراز حوالی  40 درجه است که در تیرماه به ثبت رسیده است و حداقل دمای شیراز نیز به دمای منفی می‌رسد که در اواسط آبان‌ماه به ثبت رسیده است.

نکته مهم و قابل توجه در مورد دمای استان فارس این است که دمای روزانه شهرهای این استان در روزهای زمستان بالا  بوده و در حوالی 15 تا 20 درجه می‌باشد که این رنج دمایی برای محلول‌پاشی‌ها و رشد و تکثیر پیازها عالی می‌باشد.

با توجه به میزان بالای دمای میانگین استان فارس فصل برداشت و گلدهی زعفران در این استان اندکی دیرتر از استان‌های سردسیر فرا می‌رسد و در حوالی آذرماه می‌باشد.

نگاه و حمایت‌های مسئولین نسبت به کشت زعفران در فارس

به طور کلی نگاه مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس به کشت زعفران دید مثبتی است و این موضوع از عملکرد این ارگان نمایان است. این ارگان طبق تبصره 18 به ازای هر هکتار کشت زعفران در فضای باز 70 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند که مشوقی عالی برای کشت زعفران در این استان بوده است.

همچنین اداره کل تعاونی روستایی قول انجام خرید‌ حمایتی زعفران از کشاورزان این استان را داده بود که از نحوه انجام آن اطلاع خاصی در دسترس ما نیست. این خریدهای حمایتی در فصل برداشت زعفران و برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت زعفران به دلیل افزایش عرضه ضروری به نظر می‌رسد.

آمار کشت زعفران در فارس

کشت زعفران در فارس در 1100 هکتار از اراضی این استان و در شهرستان‌های استهبان ( حوالی 500 هکتار)، نی‌ریز، سروستان، مرودشت، اقلید، شیراز و سپیدان انجام می‌شود.

میزان برداشت کلی زعفران در این استان نیز در حوالی 400 کیلوگرم زعفران خشک می‌باشد و میانگین کلی برداشت حوالی 4.5 تا 5.5 کیلوگرم در هر هکتار می‌باشد. این میزان از برداشت به ازای هر هکتار در حد میانگین کشوری می‌باشد اما نسبت به روش‌های نوین کشت مانند کشت آرمانی قابل مقایسه نیست.

در روش کشت آرمانی تراکم کشت پیاز در هر هکتار از زمین کشاورزی را تا 10 تن افزایش می‌دهیم تا میزان برداشت را به حداقل 15 کیلوگرم افزایش دهیم و هزینه‌های نگه‌داری و مدیریت مزرعه را کاهش دهیم. همچنین این روش کشت باعث می‌شود تا میزان هدر رفت آب به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.