کشت زعفران در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های اصلی کشت زعفران در شمال‌غرب کشور است و با توجه به موقعیت جغرافیایی، مکان مناسبی برای کشت زعفران می باشد. بیش از 20 سال است که در آذربایجتن شرقی کشت زعفران انجام می‌شود و میزان برداشت زعفران در این استان در مزارع شاخص به 15 کیلوگرم و در مزارع معمولی به 5 کیلوگرم زعفران خشک در هکتار می‌رسد.

آیا میتوانیم در آذربایجان شرقی زعفران بکاریم؟

بله ! کاشت زعفران در آذربایجان شرقی و شهر هایی مانند : تبریز، میانه، سراب، مرند و… امکان پذیر است؛ گیاه زعفران در مناطق سردسیر بهتر به عمل می‌آید و با توجه به آب و هوای این منطقه، اگر تمام نکات مربوط به کشت را رعایت کنید به درآمد بالایی از کشاورزی در آذربایجان شرقی خواهید رسید.

در ادامه مقاله تمام نکات مهم، برای احداث مزرعه زعفران در آذربایجان شرقی را آورده ایم. چنانچه تصمیم شما برای کشت زعفران قطعی است، پیشنهاد میکنیم در دوره‌ی رایگان کشت زعفران شرکت کنید؛ همچنین میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاورین ماه‌چین تماس بگیرید.

بهترین زمان کاشت زعفران در آذربایجان شرقی

بطور کل زمان کشت زعفران تقریبا از اوایل تیرماه تا مهر ماه می‌باشد. بعد از کشت زعفران نوبت به کوددهی و آبیاری مزرعه میشود. ماه‌چین در تمام این مراحل همراه کشاورزان خواهد بود و موارد مورد نیاز اعم از پیاز زعفران ،کودهای مورد نیاز و آموزش های لازم را در اختیار شما قرار میدهد.

زمان آبیاری زعفران در آذربایجان شرقی

یکی از مسائل مهمی که در بررسی کشت زعفران در آذربایجان شرقی باید به آن دقت کنیم زمان بارندگی است. این میزان بارندگی است که مشخص می‌کند یک مزرعه زعفران به چند مرحله و چه میزان آبیاری نیاز دارد.

پیشنهاد میکنیم حتما مقاله‌ی زمان آبیاری زعفران را مطالعه کنید تا اطلاعات دقیقتری از نحوه ی آبدهی به پیاز زعفران در آذربایجان شرقی بدست بیاورید.

بطور کلی زعفران به دو تا چهار مرحله آبیاری نیاز دارد؛ آبیاری اول را در مهر ماه و آبیاری دوم در آبان ماه را با هدف کود دهی انجام میدهیم؛ آبدهی سوم و چهارم نیز در صورتی که اسفند و فروردین ماه بارندگی نداشته باشیم باید انجام شود.

در جدول زیر بهترین زمان آبیاری زعفران را براساس هر منطقه مشاهده میکنید.

آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد

کشت زعفران در آذربایجان شرقی

فصل برداشت زعفران در آذربایجان شرقی

زمان برداشت زعفران با توجه به دمای منطقه از اوایل آبان ماه یا اوایل آذر ماه صورت می‌گیرد. در مناطق سرد سیر بیشتر در آبان ماه این اتفاق می افتد.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

خرید پیاز زعفران در آذربایجان شرقی

مجموعه ماه‌چین اقدام به تولید و توزیع پیاز زعفران متناسب با اقلیم آذربایجان شرقی  نموده است. تیم ماه چین در کنار تامین پیاز مورد نیاز جهت کشت زعفران، اقدام به کشت رایگان برای هکتار های بالا و همچنین ارائه دوره های آموزشی و مشاوره به کشاورزان، جهت مدیریت مزرعه می‌نماید.

خرید پیاز زعفران در آذربایجان شرقی

کشت زعفران گلخانه‌ای در آذربایجان شرقی

کشت زعفران گخانه‌ای در آذربایجان شرقی، همپای کشت خاکی رشد کرده است و حجم قابل توجهی زعفران از این روش تولید می شود. آمار و اطاعات قابل استنادی از میزان کشت گلخانه‌ ای زعفران در آذربایجان شرق وجود ندارد.

یکی از مزایای اصلی کشت گلخانه‌ای زعفران این است که زعفران در فصل برداشت از شرایط آب و هوایی نامساعد در امان می‌ماند و این موضوع منجر به افزایش کیفیت و بازدهی کشت زعفران می‌شود. برخی از خدمات ماه‌چین در رابطه کشت گلخانه‌ای زعفران به شرح زیر می‌باشد:

  • تامین پیاز گلخانه‌ای مناسب با اقلیم آذربایجان شرقی
  • دوره ی آموزشی کشت گلخانه ای زعفران
  • پشیبانی و مشاوره رایگان کشت زعفران گلخانه‌ ای
  • تامین تجهیزات کشت گلخانه ای زعفران

کشت زعفران در منزل

برای کشت زعفران الزامی به داشتن زمین کشاورزی نیست شما می‌توانید در یک گلدان، جعبه و یا باغچه منزل خود اقدام به کشت زعفران کنید و از کشت آن لذت ببرید. راهنمای کشت زعفران در خانه و گلدان ماه‌چین میتواند به شما کمک کند.

نگاه مسئولان کشاورزی تبریز به کشت و صادرات زعفران

میزان اراضی قابل کشت در تبریز به 1 میلیون و 200 هزار هکتار می‌رسد و محصولات تولید شده در این اراضی به 5 میلیون تن می‌رسد. از این جهت تبریز یکی از قطب‌های مهم کشاورزی ایران است و چیزی بالغ بر 350 میلیون دلار صادرات کشاورزی دارد.

محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی، زعفران، قارچ و گل‌های زینتی از این دست محصولات صادراتی هستند. نگاه مسئولان کشاورزی این استان بر تولید محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر با قابلیت صادرات است و این شرایط به طور کلی در رابطه با زعفران نیز صادق است.

تاریخچه زعفران در آذربایجان شرقی

کشت زعفران در آذربایجان شرقی در سال 78 به وسعت یک هکتار و در شهرستان اهر آغاز شد. این حرکت در راستای تلاش برای مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت انجام شد. امروزه میزان سطح زیر کشت زعفران در این استان به 350 هکتار می‌رسد و شهرستان‌های مرند، آذرشهر، شبستر و اهر از اصلی‌ترین مناطق زیر کشت زعفران هستند.

به خاطر اهمیت زعفران در منطقه شمال‌غرب هر ساله جشنواره استانی زعفران در آذربایجان شرقی و در مناطق مختلف این استان برگزار می‌شود. همچنین 2 واحد بسته‌بندی‌ و تولید زعفران دارای برند محلی و تجاری نیز با استفاده از محل توسعه صندوق کشاورزی و سایر منابع مالی راه‌اندازی شده است تا به توسعه هر چه بیشتر کشت زعفران در آذربایجان شرقی کمک کند.

دشت مرند قطب کشت زعفران آذربایجان شرق با دارا بودن سطح زیر کشت 195 هکتاری می‌باشد چراکه بهترین شرایط کشت زعفران در شمال غرب کشور متعلق به این شهرستان می‌باشد.