اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

صنعت بسته بندی زعفران در ایران و جهان

آخرین بروز رسانی: 14 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • صنعت بسته بندی زعفران در ایران و جهان نسبت به گذشته خیلی فعال‌تر شده است. دلایل متعددی از جمله افزایش قیمت زعفران و سوددهی خوب آن و همچنین افزایش تقاضا برای زعفران در بازارهای جهانی، سبب شده است که افراد زیادی برای فعالیت در این حوزه و کسب درآمد از بسته بندی زعفران و فروش آن، تمایل پیدا کنند.

    در ادامه این مطلب به بررسی صنعت بسته بندی زعفران در ایران و جهان و نکاتی که باید در این باره بدانید می‌پردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ماه چین باشید.

    بسته بندی زعفران در جهان

    بسته بندی زعفران در جهان

    برای بررسی بسته بندی زعفران در ایران و جهان ابتدا به بسته بندی در جهان می‌پردازیم. به خوبی می‌دانیم که بیشترین مزارع تحت کشت زعفران در ایران قرار دارد. منبع اصلی و تامین کننده‌ی بخش عمده ‌ی زعفران در بازار های روز دنیا، ایران است. اما این حقیقیت بدین معنی نیست که بسته بندی زعفران منحصر به کشور ماست.

    بسته بندی در جهان و همچنین برای صادرات از سطح بالاتری باید برخوردار باشد. چرا که مدت زمان نگهداری زعفران بیشتر است و همچنین جابه جایی و انتقال فرایندی پیچیده تر و طولانی تر دارند. که همین عوامل ضرورت بالابودن کیفیت ظروف و بسته بندی را به مراتب افزایش می‌دهد.

    برای بسته بندی زعفران با هدف توزیع در بازارهای جهانی، باید استاندارهای خوبی را رعایت کرد. استانداردهایی از جمله کیفیت متریال استفاده شده برای ظروف و پکیجینگ، طراحی زیبا، در نظر گرفتن مقاومت ظروف، میزان محافظت کنندگی از کیفیت زعفران باید با دقت در نظر گرفته شوند.

    صنعت بسته بندی زعفران در ایران و در جهان شباهت زیادی به یکدیگر دارند و در واقع می‌توان گفت که اساس هر دو آن‌ها یکی است. برای مثال متریال استفاده شده در هر کدام از آن‌ها در یکی از دسته‌های فلزی، چوبی، شیشه ای، کریستالی قرار دارند.

    دلایل بسته بندی زعفران ایرانی در خارج از ایران

    همانطور که به آن اشاره کردیم درصد بالایی از زعفران جهان توسط ایران تامین می‌شود؛ اما شاید دیده باشید که برخی از بسته بندی هایی که در بازارهای بین المللی مشاهده می‌شوند چندان رنگ و بوی ایرانی ندارند. دلیل این امر غالبا بسته بندی زعفران ایرانی در خارج از ایران است.

    یکی از دلایل عمده ی بسته بندی زعفران در خارج از ایران، هزینه‌ی جا به جایی زعفران های بسته بندی شده است چرا که وزن بالایی دارند و انتقال آن‌ها دشوارتر است. به همین علت افرادی هستند که زعفران را به صورت عمده تهیه می‌کنند و مراحله پکجینگ آن را در کشور مقصد انجام می‌دهند.

    بسته بندی زعفران ایرانی در خارج از ایران

    صنعت بسته بندی زعفران در ایران

    صنعت بسته بندی زعفران در ایران مدتی است که رونق بیشتری پیدا کرده است. چرا که هر چه رقابت ها سنگین تر می‌شود، بسته بندی اهمیت بیشتری پیدا می کند. فعالیت در حوزه زعفران نیز چند سالی است که داغ شده است و فعالان آن سعی می کنند علاوه بر در نظر گرفتن میزان اهمیت کیفیت زعفران از اهمیت بسته بندی نیز غافل نشوند.

    بسته بندی زعفران باید متنوع باشد به طوری که دست خریدار را در انتخاب و خرید باز بگذارد. منظور از تنوع در بسته بندی فقط تفاوت در طرح‌ها و یا ظروف استفاده شده نیست. بسته بندی باید در وزن های مختلفی هم انجام گیرد. به طوری که مخاطبان به راحتی بتوانند بین رنج وسیعی از وزن‌های مختلف زعفران، براساس نیاز خود انتخاب کنند و خرید را انجام دهند.

    بسته بندی های زعفران موجود در داخل کشور از نیم گرم تا مقادیر بالا انجام می‌گیرد. اما عمده بسته بندی ها در وزن‌های نیم گرم، یک گرم، نیم مثقال و یک مثقال می‌باشند. مقادیر بالاتر مانند ۱۰ گرم به بالا در مراکز ویژه به فروش می‌رسند و کمتر می‌توان این مقادیر را در فروشگاه‌های اغذیه مشاهده کرد.

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    ظرف زعفران یک گرمی از پرطرفدارترین ظروف برای بسته بندی زعفران است..

    مدل های ظرف زعفران یک گرمی

     

    انواع ظروف برای بسته بندی زعفران در ایران و جهان

    ظروف مختلفی با جنس و طرح‌های متفاوت در صنعت بسته بندی زعفران مورد استفاده قرار می گیرد.هر کدام از انواع ظروف بسته به عواملی مانند هزینه و ویژگی‌هایی که دارند، انتخاب می‌شوند. انواع ظروف زعفران برای بسته بندی چه در ایران و چه در جهان به شرح زیر است:

    ظروف کریستالی: این دسته از ظروف از جنس پلاستیک و پلی کریستال هستند بنابراین دارای جداره‌های شفاف می‌باشند. مقاومت این نوع از ظروف بالا است و طرح‌های بسیار متنوعی را نیز دارند. ظروف کریستالی برای استفاده در ایران و جهان نیز مناسب هستند.

    ظروف فلزی: ظروف فلزی بیشترین مقاومت را در برابر ضربه و فشار دارند. همچنین به دلیل ممانعت از ورود نور و رطوبت به طرز عالی از کیفیت زعفران مراقبت می کنند. ظرف های فلزی گزینه بسیار خوبی برای بسته بندی زعفران به حساب می آیند.

    ظروف چوبی: ظرف‌های چوبی به علت ارزش اقتصاد بالایی که دارند به طور معمول  برای بسته بندی زعفران در ایران استفاده نمی‌شود و در واقع می‌توان گفت به جز موارد لوکس و کادویی، بسته بندی زعفران با این نوع متریال خیلی راج نیست. اما ظروف چوبی گزینه ی خوبی برای بسته بندی در جهان هستند. چرا که در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارند.

    ظروف شیشه‌ای: ظروف شیشه ای غالبا برای مقادیر کم زعفران استفاده می‌شوند و چه در ایران و چه در جهان باید با شرایط ویژه جا به جا شوند. غالبا این نوع از ظروف درون جعبه‌های چوبی، مقوایی و یا مخمل قرار داده می‌شوند.

    بسته بندی های کاغذی: بسته بندی های کاغذی که در آن‌ها ابتدا زعفران در کیسه های کوچک پلاستیکی قرار داده می‌شود و سپس از کاغذ برای کاور آن استفاده می‌گردد بیشتر در ایران رایج هستند. این نوع بسته بندی به علت مقاومت و محافظت پایین برای صادرات انتخاب خوبی نیستند.

    کلام آخر

    برای موفقیت در صنعت بسته بندی زعفران در ایران و جهان باید با استانداردهای روز دنیا پیش رفت. و از استفاده از متریال بی کیفیت و طرح‌های تکراری پرهیز کرد. امروزه در دنیای بازاریابی، کیفیت و بعد از آن بسته بندی حرف اول را می زند. پس توجه داشته باشید که بسته بندی ممتاز می‌تواند شما را در پروسه ی فروش چندین قدم نسبت به رقبا به جلو ببرد.

    اگر مایل به تهیه و خرید ظروف زعفران با کیفیت و متنوع هستید، می‌توان به بخش ظروف زعفران در سایت ماه چین مراجعه کنید و پس از انتخاب، سفارش خود را ثبت کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *