کشت زعفران در اصفهان

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های استان اصفهان جهت کاشت زعفران می‌پردازیم و در نهایت تصمیم‌گیری با شماست که آیا کاشتن زعفران در اصفهان کار عاقلانه‌ای است یا خیر؟

اصفهان قطب اقتصادی، فرهنگی، علمی، صنعتی، گردشگری و ترانزیتی ایران است و همچنین پتانسیل خوبی جهت رشد در حوزه‌ي کشاورزی دارد. مسئولین استان اصفهان در جهت دست‌یابی به این مهم اقدام به تغییر الگوی کشت در بین کشاورزان نموده و به دنبال ترویج کاشت محصولات پربازده و کم آب بر همچون زعفران هستند.

آیا زعفران در اصفهان کشت می‌شود؟

آب و هوای استان اصفهان به دلیل وجود زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های گرم مناسب کاشت زعفران می‌باشد و نگرانی از این بابت وجود ندارد. همچنین باران‌های اصفهان مصادف با دوره‌ي‌ رویشی زعفران هستند پس مشکل کم‌آبی استان نیز مانعی برای کاشت زعفران نیست.

سه مورد از مهم ترین فاکتور های حیات یک گیاه ، آب، خاک و تغذیه ی مناسب است. گیاه زعفران نیز ازین مقوله مستثنا نیست. تیم ماه چین تمام نکات مورد نیاز درباره‌ی کود دهی زعفران  و نگهداری پیاز زعفران را در اختیار کشاورزان قرار میدهد.

چنانچه قصد دارید کشت زعفران در اصفهان را بصورت حرفه ای آغاز کنید و برداشت بالایی داشته باشید بهتر است از مشاورین و کشاورزان با تجربه کمک بگیرید و یا در دوره‌ی رایگان کشت زعفران شرکت کنید.

کشت زعفران در اصفهان

کاشت زعفران در اصفهان

سیر تا پیاز کشت زعفران در اصفهان

تمام سوالات شما را درباره ی زمان کشت زعفران در اصفهان تا برداشت را در این بخش بصورت مختصر توضیح داده ایم. اما پیشنهاد میکنیم حتما مقالات مربوط به هر کدام را (که لینک کرده ایم) مطالعه کنید.

زمان کشت زعفران در اصفهان از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است. بهتر است در همین مدت زمین و پیاز خود را آماده کنید. آبیاری پیاز زعفران در اصفهان در چهار مرحله بعد از کشت پیاز ها در خاک از مهر ماه تا فصل سرما انجام میشود. در جدول زیر اطلاعات لازم را میتوانید مطالعه کنید.

آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین ۲۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت می‌باشد

حتما بخوانید: راهنمای کامل آبیاری پیاز زعفران

فصل گلدهی زعفران در اصفهان و برداشت آن به طور تقریبی در آبان یا آذرماه با توجه به سرد شدن منطقه اتفاق می افتد.

خرید پیاز زعفران در اصفهان

ماه‌چین به تعداد زیادی از علاقمندان کاشت زعفران اصفهانی خدمات مشاوره ارائه می‌کند؛ همچنین بسیاری از کشاورزان این منطقه،  پیاز زعفران خود را از مجموعه ما تهیه کرده اند و در شهرهای خوانسار و گلپایگان اقدام به کاشت زعفران کرده اند.

اصفهانی‌ها دارای شم اقتصادی بسیار خوبی هستند و به دلیل بازده بسیار بالای زعفران در سال‌های اخیر به سمت کاشت زعفران متمایل شده‌اند.

زعفران محصولی صادراتی و ارز محور است و همین موضوع سبب شده تا مسیر خود را از باقی محصولات کشاورزی جدا کند و محصولی اقتصادی قلمداد شود.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

سود بالا برای کشاورزان اصفهان با کشت زعفران

کاشت زعفران به سبب ویژگی‌های فوق‌العاده آن در برنامه مسئولین ملی و استانی قرار گرفته است و  مسئولین تمام تلاش خود را مبنی بر اصلاح الگوی کشت و ترویج کاشت زعفران انجام می‌دهند.

جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با جدیت این استراتژی را دنبال می‌کند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تسهیل صدور مجوزها و ایجاد بستری مناسب برای کاشت زعفران اقدام به ترویج کاشت زعفران در بین کشاورزان اصفهانی کرده است.

یکی از همین سیاست‌های تشویقی برگزاری جشنواره طلای سرخ در یکی از توابع شهرستان نجف آباد می‌باشد. این جشنواره هم به منظور ترویج گردشگری و هم به منظور ترویج زعفران در بین کشاورزان برگزار می‌شود.

مسئولین جهاد کشاورزی استان اصفهان به دنبال گسترش بازار زعفران از طریق برندسازی و ایجاد اتحادیه و تعاونی به منظور تقویت هرچه بیشتر این محصول صادراتی ارز آور هستند.

بیشینه‌ی مناسب کشت زعفران در اصفهان

خاک اصفهان از زمان‌های دور محل پرورش زعفران بوده و گواه تاریخی این قضیه به چند صدسال قبل بازمی‌گردد. این استان به سبب ویژگی‌های طبیعی که دارد مناسب کاشت زعفران می‌باشد.

سطح زیر کشت زعفران در این استان چیزی در حدود 1300 هکتار است و هر ساله با کمک مسئولین این مقدار افزایش می‌یابد و این نشان از اهمیت زعفران در شرایط خاص ایران دارد.

اقلیم مناسب جهت کاشت زعفران

شرایط آب و هوایی مساعد جهت کاشت زعفران یعنی زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم به خوبی در اصفهان دیده می‌شود. در اصفهان هر چه بیشتر به سمت ارتفاعات پیش می‌رویم بارندگی افزایش و میزان دما کاهش می‌یابد.

اصفهان خود نیز به دلیل وجود زاینده رود اقلیمی جلگه‌ای دارد و همین رود زندگی بخش در تعدیل هوای این استان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

مزیت ترانزیتی اصفهان

اصفهان در قلب ارتباطات و حمل و نقل ایران قرار گرفته و توانایی ارسال مستقیم زعفران به مقاصد خارجی را نیز دارد. این مزیت مهم موجب افزایش توان بازاریابی و کاهش هزینه‌های ارسال زعفران و در نهایت افزایش بازدهی صادرات زعفران می‌شود.

با تمام این توصیفات این شما هستید که باید تصمیم بگیرید و با توکل به خدا عمل کنید. با دیدی باز و خردمندانه تمام وجوه کار را در نظر بگیرید. آینده‌ي شما به دست خودتان رقم خواهد خورد نه به دست بخت و اقبال.

در کدام یک از شهرهای اصفهان زعفران کشت می‌شود؟

اصفهان یکی از مناطق زعفران خیز ایران است اما در شهر های اصفهان شهرهای گلپایگان، نطنز، نجف آباد، تیران و کرون، شاهین‌شهر، میمه، اصفهان، نائین، اردستان و خوانسار شاهد سطح زیر کشت گسترده‌ تری از زعفران هستیم.

به گزارش جهاد کشاورزی استان، اصفهان از نظر سطح زیر کشت زعفران پس از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در مقام چهارم قرار دارد.