کشت زعفران در ایلام

کشت زعفران در ایلام از چندسال پیش شروع شده و تا کنون سطح زیر کشت زعفران این منطقه به 20 هکتار رسیده است و میانگین برداشت زعفران از این اراضی به 2 کیلوگرم در هکتار می‌رسد که نسبت به این میزان کشت بسیار ناچیز است. در ادامه راه حل های مورد نیاز برای بالا بردن برداشت زعفران در ایلام را مطرح کرده ایم.

میانگین برداشت زعفران در سطح کشور ، هر هکتار حدود 5 کیلوگرم و میانگین برداشت در مزارع شاخص زعفران حدود 15 کیلوگرم می‌باشد.

با توجه به این ارقام متوجه وجود یک مشکل در روش کشت زعفران در ایلام خواهیم شد. علت این است که کشت زعفران به روش سنتی انجام شده است و از روش‌های نوین مانند کشت آرمانی استفاده نشده است. با این حال استان ایلام هنوز در ابتدای راه کشت زعفران قرار دارد و می‌تواند به یکی از استان‌های شاخص کشت زعفران تبدیل شود.

آیا کشت زعفران در ایلام امکان دارد؟

بله ! کشت زعفران در ایلام انجام می‌شود و این امکان وجود دارد. ایلام تمام شرایط لازم برای کشت زعفران را دارد. برخی از این شرایط مانند را در ادامه برری خواهیم کرد.

پیشنهاد میکنیم قبل از اقدام به هر کاری دوره‌ی رایگان کشت زعفران را در سایت مشاهده کنید و همچنین با مشاورین ماه‌چین در تماس باشید.

نکات مهم کاشت زعفران در ایلام

زمان کاشت زعفران در ایلام یکی از مهمترین مواردی است که بسیاری از کشاورزان ایلامی ممکن است از ما بپرسند. بطور کلی زمان کشت زعفران از تیر ماه تا مهرماه است و بعد از آن در فصل پاییز نوبت به آبیاری و کوددهی پیاز زعفران میرسد.

کوددهی پیاز زعفران به سه صورت انجام میگیرد:

  • کوددهی حیوانی
  • کوددهی زاج آب
  • کوددهی محلول پاشی

بیشتر بخوانید: صفر تا صد کود دهی زعفران که باید بدانید

با توجه به داده‌های اداره هواشناسی ایلام میانگین میزان بارش باران در ایلام یکی از بالاترین میزان بارش‌های باران در کشور است و در سال زراعی 98 – 99 شاهد میانگین بارش 619 میلی‌متری باران بودیم که تقریبا 2 تا 3 برابر میانگین بارش باران در دیگر استان‌های کشور است.

این بارش فوق‌العاده باران سبب می‌شود تا میزان و دفعات آبیاری زعفران در ایلام (توسط کشاورز) بسیار کاهش پیدا کند و به 2 و یا نهایتا 3 مرتبه در سال برسد.

فصل برداشت زعفران در ایلام نیز در آبان ماه یا آذر ماه است؛ درست زمانی که گلهای زعفران سر از خاک بیرون بیاورند، زمان کوتاهی دارید تا گلها را بچینید.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

خرید پیاز زعفران در ایلام

تیم ماه چین چندین بار به منظور بررسی شرایط محیطی کشت زعفران در ایلام به این استان سفر کرده و در برخی از مناطق، خدماتی را نیز به کشاورزان خون‌گرم این استان ارائه کرده است. تیم ماه‌چین آماده هر گونه همکاری به منظور گسترش کشت زعفران در ایلام می‌باشد و در این راستا خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • تامین پیاز زعفران مناسب با اقلیم ایلام و استراتژی کشت شما
  • خدمات مشاوره و کشت رایگان زعفران
  • تامین تجهیزات کشت زعفران گلخانه ای
  • مشاوره مدیریت کودی مزرعه زعفران
  • دوره‌های آموزشی کشت زعفران خاکی و گلخانه‌ای

کشت زعفران در ایلام

آمار کشت زعفران در ایلام

کشت زعفران در استان ایلام در چند مرحله آغاز شده و ادامه پیدا نکرده است. اولین بار در اوایل دهه 70 و بار دوم در دهه 80 کشت زعفران در ایلام انجام شد اما آن‌طور که باید گسترش پیدا نکرد. در نهایت و در 5 سال پیش زعفران بار دیگر وارد استان ایلام شد ولی این بار طلای سرخ مهمان همیشگی‌ ایلامی‌ها شد.

هم‌اکنون سطح زیر کشت زعفران در ایلام به 20 هکتار و میزان برداشت زعفران از این اراضی به 22 کیلوگرم زعفران خشک می‌رسد. با اینکه زعفران تولید شده در ایلام بسیار با کیفیت است اما میانگین برداشت زعفران از مزارع ایلام بسیار پایین است و دلیل آن‌هم این است که مزارع این کشور با روش سنتی کشت شده‌اند.

شهرستان‌های سیروان، چرداول و بدره سه شهرستان شاخص ایلام در زمینه کشت زعفران هستند و گزارش‌هایی مبنی بر کشت زعفران در دیگر نقاط این استان ثبت شده است.

کشت زعفران در ایلامکشاورزی در استان ایلام

استان ایلام با دارابودن 340 هزار هکتار اراضی کشاورزی که نسبت به مساحت این استان قابل توجه است و حجم محصولات کشاورزی تولیدی آن به 818 هزار تن می‌رسد. اجرای طرح‌های نوین آبیاری، مکانیزاسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی و افزودن دانش روز دنیا به فرایند کشاورزی این استان سبب گشترش کشاورزی در ایلام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در مصاحبه خود به پرداخت تسهیلات 12 درصدی برای کشت زعفران در ایلام و از محل تسهیلات کشت گیاهان دارویی به کشاورزان استان اشاره کرده است. این نشان‌دهنده‌ي توجه خاص مسئولین استان ایلام به گسترش کشت زعفران در ایلام می‌باشد.