اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

طراحی بسته بندی زعفران

آخرین بروز رسانی: 9 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • طراحی بسته بندی زعفران از بخش‌های مهم در فرایند بسته بندی این محصول ارزشمند است. طراحی‌های اصولی و جذاب بدون شک تاثیر بسیار زیادی بر جذب مخاطب و فروش محصول دارند. طراحی هر محصولی به قواعد منحصر به فرد و خاص خود نیاز دارد. از این رو طراحی بسته بندی زعفران نیز باید به گونه‌ای باشد که ماهیت ارزشمند این محصول را به خوبی انتقال دهد.

    در ادامه به بایدها و نباید‌های لازم در خصوص طراحی بسته بندی زعفران می‌پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

    انواع ظروف بسته بندی زعفران

    برای بسته بندی زعفران می‌توان از ظروف فلزی، کریستالی، چوبی، کاغذی، شیشه‌ای و … استفاده کرد. هر کدام از این ظروف ویژگی های خاص خود را دارند که سبب می‌شوند بسته به بازار هدف و پروسه‌ی فروش انتخاب و استفاده گردند.

    ظروف فلزی

    بسته بندی‌ فلزی زعفران از مزیت‌های مهم و زیادی از جمله مقاومت بالا در برابر ضربه و آسیب‌های فیزیکی، جلوگیری از عبور نور، سبکی و … برخوردار است. ظروف فلزی به خوبی می‌توانند عطر و طعم اولیه زعفران را حفظ کنند. در ظروف فلزی از ورقه‌های فولادی گالوانیزه با روکش بهداشتی استفاده می‌شود. این ظروف در اشکال مختلفی همچون گرد، استوانه‌ای و چهار گوش در ابعاد و اندازه‌های متنوع تولید می شوند.

    طراحی بسته بندی زعفران در ظروف فلزی بیشتر در حوزه‌ی طراحی های خاتم و یا الگوهای چاپی مانند طرح گل و ترمه قرار دارند. ظروف فلزی خاتم از پرطرفدارترین ظروف فلزی در بازار هستند.

    از لحاظ قیمتی نیز بسته بندی فلزی زعفران از قیمت قابل قبول و به صرفه‌ای برخوردار است که در کنار ویژگی‌های عالی آن، قیمت کاملا معقولی دارند.

    طراحی بسته بندی زعفران

    ظروف کریستالی

    ظروف کریستالی در بین انواع بسته بندی زعفران بیشترین تنوع را دارا می‌باشد. ظروف کریستالی از زیبایی قابل توجه‌ای برخودار است و به علت شفاف بودن جداره ها جلوه‌ای زیبا به زعفران می‌دهد. این نوع بسته بندی، وزن کم و مقاومت قابل قبولی دارد. طراحی بسته بندی زعفران از نوع کریستالی بسیار گسترده است و به صورت اشکال قلبی، ستاره‌ای، گرد، مربع، آذین، گوهر، مستطیلی، کروی، شش ضلعی، کاپ، استوانه‌ای، هشت ضلعی و … به بازار عرضه می‌شود. این ظروف غالبا با اسم‌های گوهر، آذین، میلاد، برلیان، اطلس، صدف، الماس، رویال شناخته می شوند و ابعاد متنوعی دارند که ظرفیت و گنجایش نیم تا بیشتر از 10 گرم زعفران را برخوردار می‌باشند.

    بسته‌بندی‌های کاغذی

    بسته بندی‌های کاغذی زعفران نیز از تنوع زیادی برخوردار هستند. این نوع بسته بندی غالبا برای حجم‌های پایین و فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها مناسب می‌باشند. در واقع باید گفت که زعفران در درون بسته بندی  های پلاستیکی و سلفونی قرار داده می‌شوند و سپس در بسته بندی ها کاغذی با طراحی  های مختص به هر برند قرار می‌گیرند. بسته بندی های کاغذی سبک و ارزان قیمت هستند اما به دلیل محافظت پایینی که دارند برای مقادیر کم و برای کوتاه مدت استفاده می‌شوند.

    اکثر برندها علاوه بر بسته بندی های لوکس و با مقاومت بالایی که دارند از بسته بندی های کاغذی برای معرفی برند خود و فروش در فروشگاه‌های شهری با هدف مصارف خانگی نیز استفاده می‌کند.

    ظروف شیشه‌ای

    طراحی بسته بندی زعفران با متریال شیشه ای امروزه به دلیل زیبایی و لوکس بودن با استقبال رو به رو است. شیشه به دلیل شفافیتی که دارد و جلای خوبی که به زعفران می‌دهد، تاثیر شگرفی بر زیبا نشان دادن هر چی بیشتر محصول دارد. همچنین شیشه زعفران را در برابر از دست دادن عطر محافظت می‌کند.

    در کنار همه ویژگی‌های مثبت این نوع بسته بندی، شیشه به دلیل شکننده بودن، آسیب پذیری بالایی دارد و استفاده آن در مواردی که حمل نقل زیاد و طولانی مدت است، معقول و منطقی نیست.

    مزیت دیگر بسته بندی های شیشه ای که بیشتر به فرم‌های استوانه‌ای و مکعبی موجود هستند، قابل بازیافت بودن آن‌ها است. این نوع ظروف نیز در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند و دارای درب‌های فلزی، چوبی و یا چوب پنبه‌ای هستند.

     

    ظروف شیشه ای زعفران

    بسته بندی‌های چوبی

    ظروف چوبی از دیگر ظروف مورد استفاده در بسته بندی زعفران به حساب می‌آید که بسیار پرطرفدار و زیبا هستند. بسته بندی های چوبی لوکس محسوب می‌شوند و قیمت بالاتری نسبت به سایر ظروف دارند. بسته بندی‌های چوبی خاتم برای صادرات بسیار گزینه شکیل و عالی محسوب می شود و ارزش مادی محصول را به مراتب افزایش می‌دهند.

    این نوع ظروف برای فروشگاه‌های شهری و مصارف خانوادگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر جنبه هدیه دارند و به عنوان باکس‌های هدیه برای تبلیغ و کادو استفاده می‌شوند.

    مهم ترین نکات در طراحی بسته بندی زعفران

    برای طراحی بسته بندی زعفران باید جنبه‌های مختلف مورد توجه و دقت قرار بگیرد و طراحی طبق پارامترهای قابل قبول و استاندار انجام شود.

    زعفران کالای لوکس و ارزشمند محسوب می‌شود بنابراین طراحی بسته بندی زعفران باید در خور و شایسته‌ی این محصول باشد. همچنین درصد عمده زعفران جهان توسط کشاورزان ایرانی تولید می‌شود بنابراین طراحی‌های بسته بندی های صادراتی باید به گونه‌ای باشد که ماهیت ایرانی بودن محصول را به رخ بکشد.

    استفاده از طرح های سنتی و ایرانی مانند طرح‌های خاتم، ترمه، نقاشی‌های ایرانی در بسته بندی‌ها اصالت مطلوبی را به  بسته بندی‌ها می‌بخشد.

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    تجهیزات مورد نیاز برای بسته بندی زعفران

    آموزش بسته بندی زعفران

     

    ویژگی های لازم بسته بندی زعفران

    برای این که یک بسته بندی برای زعفران مناسب باشد باید ویژگی های خاصی داشته باشد. این ويژگی‌ها عبارت است از:

    1. مستحکم بودن و مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه
    2. زیبایی و شکیل بودن
    3. سبک بودن
    4. حفاظت از کیفیت زعفران
    5. حفظ عطر و طعم زعفران
    6. بازار پسندی

    کلام آخر

    بسته بندی و پکیجینگ، اصلی غیر قابل انکار در پروسه فروش است. بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که در فرایند نقل و انتقال و حتی صادرات بتواند به خوبی از زعفران حفاظت کند و در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. به نحوی که ارزشی افزوده بر محصول به حساب بیاید. خرید ظروف زعفران برای بسته بندی باید از مراکز معتبر و مطمئن انجام گیرد تا از کیفیت متریال استفاده شده، اطمینان خاطر داشته باشید. مجموعه ماه چین در این زمینه می‌تواند انتخاب قابل اعتمادی برای شما باشد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای