کشت زعفران در کردستان

کشت زعفران در کردستان چیزی بالغ بر 10 سال است که انجام می‌شود و کشاورزان کرد در شهرهای مختلف این استان اقدام به آزمایش و کشت زعفران کرده‌اند. اما متاسفانه کشت زعفران در این استان به روش سنتی و به صورت محدود انجام می‌شود.

با انجام روش‌های کشت آرمانی زعفران در کردستان می‌توانیم شاهد افزایش قابل توجه بازدهی مزارع زعفران در این استان باشیم و به دلیل شرایط خاص جغرافیایی این استان امکان صادرات مستقیم زعفران به کشورهای همسایه نیز وجود دارد.

چنانچه علاقمند به کسب در آمد بیشتر از کشاورزی هستید میتوانید از طریق شماره تلفن زیر اقدام به دریافت مشاوره رایگان کنید. برای داشتن کشت بدون ریسک و بالا بردن میزان برداشت پیشنهاد میکنیم در دوره‌ی رایگان کشت زعفران ماه‌چین شرکت کنید و یا با مشاورین ما تماس بگیرید.

شرایط کشت زعفران در کردستان

اگر بخواهیم کشت زعفران در کردستان را بررسی کنیم می‌توانیم از چند بعد به قضیه نگاه کنیم.

اولین و مهم‌ترین مورد سردسیر بودن کردستان است. کشت زعفران در مناطق سردسیر به سبب طولانی‌تر شدن طول دوره‌ی رشد منجر به افزایش کیفیت زعفران تولیدی می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های استان کردستان وجود ‌آب کافی و باران مناسب در این استان می‌باشد.

میزان بارش باران در 6 ماهه دوم سال یعنی از مهرماه تا فروردین ماه که دوره‌ی رشد زعفران می‌باشد برابر با 288 میلی‌متر بوده است. این میزان بارندگی حجم زیادی از نیاز آبی زعفران را به خوبی برطرف خواهد کرد. همچنین هزینه‌‌ی آبیاری مزارع در کردستان نسبت به دیگر استان‌های زعفران خیز بسیار پایین‌تر است.

یکی دیگر از مزایای کشت زعفران در کردستان وجود نیروی کار کافی و مناسب برای فصل برداشت زعفران است. یکی از معضلات استان‌های زعفران خیز شرقی نیروی کاری کم و گران‌قیمت برای فصل برداشت زعفران است که هزینه‌های کشت زعفران را به شدت افزایش می‌دهد.

مراحل کشت زعفران در کردستان

اولین قدم برای احداث مزرعه زعفران داشتن بستری مناسب برای این کار است. بهترین کار این است شما خاک مزرعه را آزمایش کنید بتوانید تا میزان عناصر موجود در خاک را اندازه گیری کنید.آب و خاک مزرع زعفران نباید شور باشد.

بهترین زمان کاشت زعفران در کردستان از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است. پس بهتر است در فصل تابستان پیاز زعفران خود را تهیه کنید.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

خرید پیاز زعفران در کردستان

دومین مرحله تهیه‌ی پیاز زعفران مرغوب است. تیم ماه‌چین به دفعات به منظور مشاوره و انجام کشت زعفران به کردستان سفر کرده است و در برخی مناطق همچون قروه و سقز نیز اقدام به کشت زعفران کرده است. ماه‌چین امکان خرید پیاز زعفران در کردستان را با بهترین کیفیت امکان‌پذیر کرده است.

پیاز زعفران تولید شده در مجموعه ماه‌چین مناسب کاشت زعفران گلخانه ای و خاک می‌باشد و در سه گرید وزنی کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می‌شود.

کشت زعفران در کردستان

زمان آبیاری زعفران در کردستان

زعفران گیاهی کم آب است اما اگر در منطقه شما در فصل زمستان بارش کمتر باشد باید تعداد دفعات آبیاری را بیشتر کنید. بطور کل مزرعه زعفران به ۲ تا ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد. اولین مرحله مهر ماه ، دومین مرحله آبان ماه همراه با کوددهی و زاج آب، سومین و چهارمین مرحله نیز درصورتی که زمستان بارشی نباشد در اسفند و فروردین انجام میشود.

فصل برداشت زعفران در کردستان

زمان برداشت زعفران در کردستان از اوایل آبان ماه و یا اوایل آذر ماه آغاز می‌شود. با ظهور گل‌های بنفش در مزرعه، فرآیند برداشت زعفران شروع می‌شود. روش برداشت زعفران را میتوانید در همین سایت مطالعه کنید.

آمار کشت زعفران در کردستان

کشت زعفران در کردستان در مساحتی نزدیک به 50 هکتار انجام می‌شود که حدود نیمی از این مقدار به صورت فعال می‌باشد. میزان برداشت زعفران این استان در سال زراعی گذشته چیزی بالغ بر 70 کیلوگرم بوده است.

شهرهای بیجار (8 هکتار)،  دهگلان، بانه، سقز و سنندج از اصلی‌ترین مراکز کشت زعفران در استان کردستان می‌باشند. تعداد بهره‌برداران زعفران در این استان 50 نفر می‌باشد و میانگین برداشت از مزارع چیزی نزدیک به 2 کیلوگرم در هکتار می‌باشد که بسیار کم است.

بازدهی مزرعه زعفران در روش کشت آرمانی چیزی نزدیک به 15 تا 25 کیلوگرم زعفران خشک در هکتار می‌باشد. در این روش کشت از تراکم بالای پیاز برای کشت استفاده می‌شود و هزینه‌های مدیریت و نگه‌داری و میزان آب لازم برای کشت زعفران نیز کاهش می‌یابد.

جمع بندی

کردستان یکی از استان‌های غربی ایران است که به سبب شرایط خاص اقلیمی خود می‌تواند محل مناسبی برای کاشت زعفران باشد و با تغییر الگوی کشت از سنتی به آرمانی می‌تواند بازدهی مناسبی را به ثبت برساند.

چنانچه علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر از نحوه‌ی احداث مزرعه زعفران هستید میتوانید با کارشناسان ماه چین در ارتباط باشید.