کشت زعفران در لرستان

کشت زعفران در لرستان مدت‌هاست که رواج دارد و به گزارش مهر نیوز “میزان رنگ دهی زعفران لرستان بر اساس آزمایشها 277.27 واحد است که در مقایسه با زعفران ممتاز ایران که 220 واحد است دارای مرغوبیت بهتری است. همچنین عطر زعفران لرستان 33.13 واحد است در صورتیکه که عطر زعفران برتر ایران بین دو تا 50 واحد است.” کشاورزان لرستان توانسته اند زعفران را به سبد محصولات کشاورزی خود اضافه کند.

زعفران لرستان نسبت زعفران دیگر مناطق ایران وضعیت بهتری دارد و شاهد حضور چندین برند و کارگاه بسته‌بندی در این استان هستیم که می‌تواند منجر به بهبود عملکرد مزارع زعفران در این استان شود. سه برند زعفران بومی لرستان شامل : زعفران طلای سرخ، زعفران لاهور و زعفران نازنین می‌شوند.

زعفران لرستان به واقع یکی از با کیفیت‌ترین زعفران‌های ایران است که با توجه به منابع آبی این استان هزینه‌ و فشار ناچیزی را نیز به منابع آبی کشور و این استان وارد می‌کند. زعفران لرستان چند گام از دیگر استان‌ها جلوتر است و دارای واحدهای بسته‌بندی و برند مخصوص به خود است اما هنوز راه زیادی را برای طی کردن دارد.

صفر تا صد کشت زعفران در لرستان

به دلیل شرایط مساعد این استان برای کشت زعفران مسئولان استانی خواهان توسعه کشت زعفران در این استان هستد و با کمک‌هایی همچون تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان کشت زعفران را تسهیل می‌کنند. همچنین میتوانید از تسهیلات کشت زعفران ماهچین نیز بهره مند شوید.

زمان کشت زعفران در لرستان

فصل کشت زعفران در لرستان بطور تقریبی از تیر ماه تا شهریور ماه میباشد. بهتر است در تابستان زمین را برای کشت زعفران آماده کنید.

روش های کشت زعفران در لرستان شامل:

  • کشت زعفران خاکی
  • کشت زعفران ایروپونیک
  • کشت زعفران خانگی میباشد.

زمان برداشت زعفران در استان لرستان در آبان ماه میباشد البته اگر دمای محیط دیرتر پایین برود ممکن است گلدهی زعفران در آذرماه اتفاق بیفتد.

 نحوه آبیاری پیاز زعفران در لرستان

پیاز زعفران به دو تا چهار مرحله آبیاری نیاز دارد. البته با توجه به آب و هوای مناسب استان لرستان و بارش های زمستانه ، دو مرتبه کافیست.

بطور کل یک مرتبه آبیاری زعفران در مهر ماه، یک مرحله در آبانماه با هدف کوددهی و دومرحله دیگر در اسفند و فروردین، در صورتی که بارش زمستانی نداشته باشیم انجام میشود.

خرید پیاز زعفران در لرستان

اولین قدم برای کشت زعفران در شهر های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، پل دختر و…  خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران سه گروه هستند، دسته اول که پیاز های سایز ریز و کوچک هستند که به دلیل کوچک بودن و ریز بودن آن ها برای کشت زعفران توصیه نمی شوند. البته با رسیدگی درست میشود این پیاز ها را درشت کرد.

گروه بعدی پیاز های سایز متوسط هستند که کاملا برای کشت خاکی مناسب هستند و و دسته سوم که پیاز های زعفران درشت هستند که مناسب برای کشت گلخانه ای هستند.

برای تهیه پیاز های زعفران شما بهتر است مستقیما از سر مزرعه خرید کنید تا از سالم بودن و با کیفیت بودن پیاز های خریداری شده اطمینان پیدا کنید.

برای خرید پیاز زعفران بهتر از از مرکزی پیاز زعفران خود را تهیه کنید که آنها را ضد عفونی میکنند.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

مشکلات کشت زعفران در لرستان

کشت زعفران در لرستان توسعه کندی دارد و دلیل آن نیز این است که مانند دیگر محصولات کشاورزی دستگاه‌های مکانیزه وارد کشت زعفران در لرستان نشده‌اند و بیشتر کارهای مزرعه زعفران به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود. با ورود دستگاه‌های مکانیزه کشت و برداشت زعفران به لرستان می‌توانیم شاهد افزایش بازدهی و تولید زعفران در این استان باشیم.

استان لرستان از لحاظ کشاورزی نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد و محصولات متنوع صادراتی را تولید می‌کند. منتها به دلیل عدم مکانیزاسیون کشاورزی و برخی دلایل دیگر حجم گسترده‌ای از این محصولات در چرخه عمده فروشی و خام فروشی از بین می‌روند. برخی از محصولات اشاره شده شامل انار، سیب سرخ، شیر، عسل، زعفران، حبوبات و شیلات می‌شوند.

کشت زعفران در لرستان

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم کشت زعفران در لرستان به روش سنتی پیش می‌رود و چندان از روش‌های نوین استفاده نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که میانگین میزان برداشت زعفران این استان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است اما هنوز به چیزی که باید باشد نزدیک نشده است و می‌توان میانگین برداشت زعفران در این استان را به بیش از 10 کیلوگرم افزایش داد.

این مهم را می‌توانیم با رعایت نکاتی همچون کشت زعفران به روش ٰآرمانی و انجام صحیح مدیریت کودی مزرعه زعفران به انجام برسانیم. در واقع با انجام صحیح دو مرحله کوددهی زاچ‌آب و محلول‌پاشی‌ می‌توانیم میزان بازدهی مزرعه زعفران را تا 50 درصد افزایش دهیم.

خدمات ماه‌چین همگی بر محور افزایش بازدهی مزرعه زعفران در واحد سطح استوار است و شامل موارد زیر می‌شود:

شرایط اقلیمی استان لرستان برای کشت زعفران

لرستان سرزمینی است که از کوهستان‌های فراوان و دشت‌های محدودی تشکیل شده است. طبق آمار اداره هواشناسی این استان از لحاظ میزان بارش و آب سومین استان پر آب کشور است و 12 درصد از کل آب‌های کشور را در اختیار دارد.

میزان بارندگی در سال زراعی 97-98 برابر با 898 میلی‌متر و در سال 98-99 با کاهش 22 درصدی مواجه شد. این روند کاهشی در سال 99-1400 نیز شدت گرفت و شاهد کاهش شدید در میزان بارش باران در این استان بودیم. این خشکسالی ناگهانی منجر به آسیب شدید در تولید محصولات کشاورزی لرستان شد.

روند نامشخص بارندگی و بارش باران می‌تواند سبب ناپایداری در کشاورزی و به خطر افتادن معیشت این گروه شغلی مهم شود. یکی از راه‌حل‌های این مشکل می‌تواند تغییر الگوی کشت از کشت‌هایی وابستگی شدیدی به آب دارند به کشت‌های کم‌آب‌بر مانند زعفران و گیاهان دارویی دیگر است.

کشت زعفران در لرستان

آمار میزان کشت زعفران در لرستان

کشت زعفران در لرستان در مساحتی به وسعت 420 هکتار انجام می‌شود و میزان برداشت زعفران از این مساحت چیزی نزدیک به 1400 کیلوگرم می‌باشد. کشت زعفران در این استان در همه‌ی شهرهای آن رواج دارد و به طور خاص شهرستان سلسله بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

متوسط برداشت زعفران از مزارع استان لرستان بین 5 تا 8 کیلوگرم می‌باشد که نسبت به میانگین کشوری وضعیت بسیار بهتری دارد. گزارشات جهاد کشاورزی لرستان و آنالیزهای آزمایشگاهی نشان از کیفیت بالای زعفران لرستان دارند و این کیفیت در حدی است که می‌تواند با زعفران خراسان رقابت کند.

همچنین به دلیل وجود بارندگی مناسب و زمین‌های حاصل‌خیز فراوان در استان لرستان امکان گسترش کشت زعفران در این استان به وسعت بیش از 10 هزار هکتار وجود دارد. گرچه این آمار در نگاه اول بلندپروازانه به نظر می‌آید اما با ایجاد یک سیستم پویا و نگاه مکانیزه به کشت زعفران می‌توان در کوتاه مدت به آن دست یافت.