کشت زعفران در کرمان

کشت زعفران در کرمان به منظور جایگزینی برای پسته و دیگر محصولات پرآب‌بر در حال گسترش است و به زودی شاهد افزایش قابل توجه سطح کشت زعفران در کرمان خواهیم بود. هم‌اکنون استان کرمان در جایگاه چهارم کشت زعفران در کشور قرار دارد و به شدت نیز در حال پیشرفت است.

کرمان با توجه به سابقه و پتانسیل‌هایی که در کشت محصولاتی همچون پسته، خرما و دیگر محصولات صادراتی از خود نشان داده است می‌تواند یکی از مهم‌ترین مبادی صادراتی زعفران ایران در آينده‌ای نزدیک باشد. تنها کاری که باید انجام داد بهبود روش‌های کشت و مدیریت مزرعه زعفران به منظور افزایش بازدهی و گسترش صنعت بسته‌بندی و برندینگ می‌باشد.

در ادامه مقاله تمام نکات مهم، برای احداث مزرعه زعفران در کرمان را آورده ایم. چنانچه تصمیم شما برای کشت زعفران قطعی است، پیشنهاد میکنیم در دوره‌ی کشت زعفران ماه‌چین شرکت کنید و یا با مشاورین ما تماس بگیرید.

شرایط کشت زعفران در کرمان

کشت زعفران در کرمان در مساحتی به وسعت 1600 هکتار انجام می‌شود و میزان زعفران برداشتی از این مزارع به بیش از 5500 کیلوگرم زعفران خشک می‌رسد. با توجه به میزان بازدهی کشت زعفران در کرمان بازدهی کشت به طور میانگین 3 تا 5 کیلوگرم می‌باشد که بازدهی بسیار پایینی محسوب می‌شود.

شهرهای زرند، شهر بابک، بافت، سیرجان، بردسیر و ریگان از جمله مهم‌ترین مناطق زیر کشت زعفران در کرمان هستند. زعفران مدت‌هاست که به مانند دیگر محصولات و تولیدات کرمان با مردم این منطقه عجین شده و هر سال جشنواره‌های زعفران و دیگر مراسمات مرتبط با آن برگزار می‌شود.

عمده تولید زعفران استان کرمان در خود این استان مصرف می‌شود و باقی آن نیز به صورت عمده به استان‌های مجاور و با اهداف صادراتی منتقل می‌شود.

مراحل کشت زعفران در کرمان

اولین قدم برای احداث مزرعه زعفران داشتن بستری مناسب برای این کار است.

سه مدل روش برای کشت زعفران وجود دارد:

  1. کشت زعفران خاکی
  2. کشت زعفران گلخانه ای
  3. کشت زعفران در گلدان و سبد

چنانچه قصدر کشت در مزرعه را داید بهتر  است خاک مزرعه را آزمایش کنید بتوانید تا میزان عناصر موجود در خاک را اندازه گیری کنید. در روش دوم یا ایروپونیک نیاز به تجهیزات زیاد و هزینه ای بیشتری دارید. روش سوم هم مختص کاشت در متراژهای کمتر است. هر سه روش را در ماه{ین به شما آموزش میدهیم.

بهترین زمان کاشت زعفران در کرمان از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است. پس بهتر است در فصل تابستان پیاز زعفران خود را تهیه کنید.

کشت زعفران در کرمان

خرید پیاز زعفران در کرمان

دومین مرحله تهیه‌ی پیاز زعفران است. تیم ماه‌چین به دفعات به منظور مشاوره و انجام کشت زعفران به کرمان سفر کرده است و در برخی مناطق همچون رفسنجان و سیرجان نیز اقدام به کشت زعفران کرده است. ماه‌چین امکان خرید پیاز زعفران در کردستان را با بهترین کیفیت امکان‌پذیر کرده است.

پیاز زعفران تولید شده در مجموعه ماه‌چین مناسب کاشت زعفران گلخانه ای و خاکی می‌باشد و در سه وزن کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می‌شود.

زمان آبیاری زعفران در کرمان

زمان اولین مرحله آبیاری زعفران در مهر ماه است و دومین مرحله آبان ماه همراه با کوددهی و زاج آب، سومین و چهارمین مرحله نیز درصورتی که زمستان بارشی نباشد در اسفند و فروردین انجام میشود.

فصل برداشت زعفران در کرمان

زمان برداشت زعفران در کرمان از اوایل آبان ماه و یا اوایل آذر ماه آغاز می‌شود. با ظهور گل‌های بنفش در مزرعه، فرآیند برداشت زعفران شروع می‌شود. روش برداشت زعفران را میتوانید در همین سایت مطالعه کنید.

میانگین برداشت زعفران از مزارع کرمان

گفتیم که میزان برداشت میانگین زعفران در استان کرمان 3 تا 5 کیلوگرم می‌باشد که در واقع بسیار کم‌تر از پتانسیل‌های یک زمین کشاورزی می‌باشد. این مسئله بسیار ناراحت کننده است چراکه با کاهش بازدهی هر یک متر از اراضی کشاورزی کرمان شاهد به هدر رفتن مقادیر بالایی از منابع استراتژیک همچون منابع آبی خواهیم بود.

از دلایل پایین بودن برداشت زعفران در کرمان می‌توانیم به مسائلی همچون روش‌های کشت سنتی زعفران، وجود مزارع غیر اقتصادی با هدف سرگرمی و عوامل محیطی که در برخی سال‌ها منجر به کاهش بازدهی زعفران می‌شوند اشاره کنیم.

برداشت زعفران در کرمان

بررسی شرایط آب و هوایی کرمان

کرمان یکی از استان‌های خشک ایران محسوب می‌شود طبق آمار اداره هواشناسی کرمان که میزان بارش باران در کرمان در سال زراعی به طور میانگین چیزی نزدیک به 200 میلی‌متر است که میزان بارندگی پایینی محسوب می‌شود. این میزان بارندگی یکی از دلایل لزوم تغییر الگوی کشت در کرمان است.

کرمان گرم‌ترین استان کشور است و در تیرماه شاهد دمای 40 درجه سانتی‌گرادی خواهیم بود. همچنین در آبان و آذرماه شاهد تغییرات دمایی از منفی به مثبت 15 درجه هستیم که این دمای مثبت می‌تواند منجر به بهبود بازدهی محلول‌پاشی زعفران شود.

زمان برداشت زعفران در استان کرمان به مانند بسیاری از مناطق دیگر ایران در آبان‌ماه می‌باشد و طول دوره‌ی برداشت حدود 15 روز می‌باشد. آمار فوق‌العاده‌ای که در این 15 روز به ثبت رسیده است آمار اشتغال در مزارع زعفران است. در این بازه‌ی زمانی از سال در هر روز چیزی نزدیک به 80 هزار نفر به سر مزارع می‌روند و اقدام به چیدن گل‌ها می‌کنند.

خدمات ماه‌چین در زمینه کشت زعفران

ماه‌چین در زمینه خدمات و مشاوره کشت و مدیریت زعفران فعالیت می‌کند و محوریت فعالیت‌های خود را افزایش بازدهی مزرعه زعفران از واحد سطح قرار داده است. ماه‌چین معتقد است که هر متر از اراضی کشاورزی ایران ما باارزش‌ترین چیزی است که ما داریم و باید از تمام دانش خود استفاده کنیم تا به حداکثر بازدهی از مزرعه زعفران دست پیدا کنیم.

برخی از خدمات ماه‌چین به شرح زیر می‌باشد:

  • تامین پیاز مناسب کشت زعفران خاکی و گلخانه‌ای
  •  مشاوره رایگان احداث مزرعه و گلخانه زعفران
  • مشاوره و مدیریت کودی مزرعه زعفران
  • خرید تضمینی محصول مزرعه زعفران