کشت زعفران در اراک می‌تواند فرصتی ویژه در قلب صنعت ایران باشد. با توجه به شرایط کم‌آبی ونیاز مبرم به کشت‌های کم‌آب‌بر، کشت زعفران و دیگر گیاهان دارویی می‌تواند فرصتی ناب در راستای سازگاری با شرایط جدید اقلیم ایران باشد. در ادامه با بررسی شرایط اقلیمی استان مرکزی می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا استان مرکزی برای کشت زعفران مناسب است یا خیر؟

آیا در اراک می‌توان زعفران کشت کرد؟

معیارهایی که باید برای امکان کشت زعفران در یک منطقه بررسی کنیم شامل آب و هوا، خاک و سطح کشاورزی در استان مربوطه است. در مورد سطح کشاورزی و ارتباط آن با کشت زعفران باید بگوییم که نگاه مسئولین هر استان می‌تواند نشان‌گر تسهیل و یا دشواری کشت زعفران در یک منطقه باشد.

با این که کشت زعفران نیاز به مجوز خاصی ندارد اما گاهی در یک منطقه با مدیرانی مواجه هستیم که به کشاورزی اهمیت چندانی نمی‌دهند و در مراحل مختلف کار با کشاورز همکاری نمی‌کنند. در مقابل مدیرانی هم هستند که با تمام وجود و از هر راه ممکن به کشت زعفران کمک می‌کنند و مشکلات را از سر راه کشاورزان برمی‌دارند.

بررسی آب و هوای استان مرکزی برای کشت زعفران

استان مرکزی در قلب ایران واقع شده است و به واسطه همین موضوع دارای تنوع آب و هوایی خوبی است. به بیان دیگر به هر نقطه از این استان که نگاه کنید با یک نوع از آب و هوا مواجه خواهید شد و این موضوع برای کشاورزی و کشت انواع محصولات کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

دمای متوسط شهرستان اراک در سال به 13.9 درجه می‌ٰرسد و در گرم‌ترین روز تیرماه به 27.1 درجه می‌رسد. همچنین در بهمن‌ماه با دمای صفر درجه سانتی‌گراد شاهد یکی از سردترین روزهای سال در استان مرکزی هستیم.

وضعیت کشاورزی در اراک

استان مرکزی پایتخت صنعتی ایران است و با همین وجود جزو ده استان برتر در حوزه‌ی کشاورزی نیز هست و مازاد تولیدات کشاورزی خود را صادر می‌کند. این استان 90 هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی دارد که 20 درصد از کل شاغلین را شامل می‌شود.

مساحت اراضی باغی و کشاورزی استان مرکزی چیزی نزدیک به 670 هزار هکتار است. در سال گذشته مجموعه تولیدات کشاوزی این استان از مرز 3 میلیون تن گذشت و عمده این تولیدات شامل بر محصولاتی همچون گندم، جو، انار، خشکبار، سبزیجات، هلو، پسته و گیاهان دارویی مانند گل‌محمدی و زعفران می‌شود.

کشت گندم در اراک

میزان بارش باران

برای بررسی میزان بارندگی در استان مرکزی و شهرستان‌های مختلف آن به داده‌های وب سایت اداره کل هواشناسی استان مرکزی مراجعه کردیم. میزان بارش در شهرستان‌های مختلف استان مرکزی به شرح زیر می‌باشد که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این استان برای کشت زعفران می‌باشد.

  • شهرستان اراک: میزان بارش در سال 98 برابر با 380 میلی‌متر و در سال 99 برابر با 168 میلی‌متر
  • شهرستان خمین: میزان بارش در سال 98 برابر با 297 میلی‌متر و در سال 99 برابر با 160 میلی‌متر
  • شهرستان دلیجان: میزان بارش در سال 98 برابر با 222 میلی‌متر و در سال 99 برابر با 85 میلی‌متر
  • شهرستان خنداب: میزان بارش در سال 98 برابر با 212 میلی‌متر و در سال 99 برابر با 420 میلی‌متر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید میزان بارش باران در سال زراعی 99 کاهش یافته است و دیگر کاشت محصولات پرآب بر بازدهی نخواهد داشت. چراکه منابع آبی استان محدود است و باید با استراتژی درستی با آن برخورد کرد.

کشت زعفران در اراک

چند سالی است که کشت زعفران در اراک انجام می‌شود و در این مدت نیز سطح زیر کشت زعفران در اراک به 385 هکتار افزایش پیدا کرده است. طبق گفته‌های مسئولین جهاد کشاورزی استان مرکزی میزان برداشت زعفران در این استان به 1180 کیلوگرم می‌رسد. شهرستان‌های اراک، خمین، کمیجان، دلیجان و خنداب برخی از شهرستان‌های دارای کشت زعفران در این استان می‌باشند.

نکته مهمی که توجه ما را در رابطه با میزان برداشت زعفران در این استان به خود جلب کرد و باعث ناراحتی ما شد میانگین برداشت زعفران از سطح مزارع استان مرکزی است. طبق آمار اعلامی از سوی مسئول جهاد کشاورزی استان مرکزی میانگین برداشت زعفران از سطح مزارع این استان 4کیلوگرم می‌باشد.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

این مسئله در صورتی است که با انجام روش‌های نوین کشت مانند کشت آرمانی زعفران میزان برداشت زعفران از هر هکتار به حداقل 15 کیلوگرم خواهد رسید. این مسئله به هیچ وجه دور از دسترس نخواهد بود و تنها با انجام برخی تکنیک‌ها در مدیریت مزرعه می‌توان به آن دست یافت.

خرید پیاز زعفران در اراک

کشت زعفران در اراک در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد و یکی از ملزومات این رشد خرید پیاز زعفران در اراک و متناسب با اقلیم این منطقه می‌باشد. پیاز زعفران مناسب برای کشت زعفرن خاکی و گلخانه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارند که باید در خرید پیاز به آن‌ها توجه داشته باشیم.

شرایط و زمان کشت زعفران در اراک

کشت زعفران در اراک با توجه شرایط آب و هوایی نیاز به 3 تا 4 مرتبه آبیاری دارد. آب و خاک مناسب کشت زعفران باید شیرین باشد و در صورت شور بودن آب و خاک امکان کشت زعفران وجود ندارد. آب و خاک غالب نقاط استان مرکزی شیرین بوده و برای کشت زعفران مناسب می‌باشد.

برداشت زعفران در اراک

تجربیات تیم ماه‌چین در اراک

ماه‌چین تجربه کشت زعفران در شهرستان اراک را دارد و خدماتی همچون مدیریت کودی مزرعه و تامین پیاز را برای تعدادی از کشاورزان در استان مرکزی را انجام داده است.

ما در ماه‌چین به دفعات و در طول سال به شهرهای مختلف سفر می‌کنیم تا به دوستان کشاورز خود سری بزنیم و به علاقمندان کشت زعفران کمک کنیم تا زعفران کشت کنند. شما نیز می‌توانید در این سفرها همراه ما باشید و به صورت حضوری باهم ملاقات داشته باشیم. برنامه‌ی سفرهای ماه‌چین در پیج اینیستاگرامی ماه اطلاع‌رسانی می‌شود.