آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران: راهنمای جامع کشت زعفران ۰ تا ۱۰۰

آخرین بروز رسانی: 14 فروردین 1403
دسته‌بندی ها:
  • زعفران در دنیای کشاوزی به عنوان ادویه‌ای گران‌بها و طلای سرخ شناخته شده‌است. طی سالیان گذشته کشاورزانی که به کاشت زعفران مشغول بوده‌اند روش‌های زیادی را برای بهبود عملکرد و پرورش این گیاه امتحان کرده‌اند اما بیشتر آن‌ها بازدهی چشم‌گیری نداشته‌اند.

    کشاورزانی که کشت زعفران را به روش‌های سنتی انجام می‌دهند، برداشت‌هایی کمتر از آنچه که باید، تجربه می‌کنند؛ حتی برخی از آن‌ها ممکن است پرورش زعفران را چندان سودمند ندانند. بنظر شما آیا کاشت زعفران کم سود است یا روش کاشت کشاورزان سنتی اشتباه بوده است؟

    ما در این مقاله قصد داریم آموزش جامع کاشت زعفران تا برداشت آن را بررسی کنیم و در نهایت یک تخمین از هزینه‌ها و درآمد از پرورش این گیاه را با هم مرور کنیم تا در نهایت به شما نشان دهیم ورود به بازار زعفران سودمند است یا خیر! با ما همراه باشید.

    شرایط آب و هوایی برای کشت زعفران

    قبل از آنکه به آموزش کاشت زعفران بپردازیم باید بررسی کنیم که آیا امکان کاشت زعفران در منطقه‌ی شما وجود دارد یا خیر؟ زعفران گیاه نیمه گرم سیری است و میتواند حداکثر دمای +۴۰ درجه در تابستان و -۴۰ درجه در زمستان را تحمل کند.

    این گیاه در مناطقی کشت می‌شود که دارای زمستان‌های سرد و همراه بارندگی است، چرا که در طول زمستان بارندگی‌های فصلی نیاز آبی این گیاه را برآورده میکند از طرف دیگر نباید در طول تابستان خاک مزرعه رطوبت بالایی داشته باشد و نیاز به تابستان‌های گرم و خشک دارد. بطور کل مناطقی که آب‌ وهوای متعادل دارند برای کاشت زعفران مناسب هستند.

    کاشت زعفران : آموزش جامع

    معرفی پیاز زعفران

    بسیاری از افراد تصور میکنند زعفران مانند گل‌های دیگر از بذر و دانه می‌روید ولی کاملا در اشتباه هستند! گل زعفران از پیاز زعفران به عمل می‌آید که با نام علمی کروکوس ساتیووس (Crocus sativus) شناخته شده است.

    یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاشت زعفران، کشت چند ساله آن است؛ به این معنا که نیاز نیست هر سال برای کشت، پیاز زعفران تهیه کنید. از ویژگی‌های دیگر کاشت زعفران، قابلیت تکثیر پیاز زعفران را میتوان نام برد. در واقع اگر شما ۱ تن پیاز زعفران درسال اول بکارید بعد از هفت سال بطور میانگین ۵ برابر پیاز زعفران برداشت خواهید کرد.

    بهترین پیاز برای کشت زعفران

    چه پیاز زعفرانی بکاریم تا بهترین برداشت گل را داشته باشیم؟ این سوال بیشتر کشاورزان به هنگام خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران در سه سایز ریز، متوسط و درشت در بازار بفروش می‌رسد. طبق توصیه‌ی مهندسان ماه‌چین بهترین سایز برای کشت زعفران در سال اول پیاز ریز تا متوسط است چرا که با مراقبت و نگهداری، طی چند سال درشت خواهند شد و از وزن متوسط ۵ گرم به وزن ۱۰ تا ۱۵ گرم خواهند رسید.

    ضد عفونی کردن پیاز زعفران قبل از کاشت

    پیاز زعفران باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی، کنه و قارچ باشد. به‌همین‌منظور قبل از انتقال به خاک باید آن‌ را ضدعفونی کرد. در روش سنتی پیازهای زعفران را در مخزنی حاوی محلول ضد عفونی کننده قرار می‌دادند و بعد شروع به کشت آن می‌کردند؛ این روش دو مشکل اساسی دارد، اولا که زمان‌بر است و ثانیا از آنجایی که توصیه شده در فصل تابستان رطوبت به پیاز نرسد این روش توصیه نمی‌شود. در نهایت پیشنهاد ما آن ‌است پیاز زعفرانی را خریداری کنید که در سال‌های قبل در دوره‌ی کوددهی، ضدعفونی شده است.

    داستان کشت اولین مزرعه زعفران ماه‌چین

    بگذارید برایتان یک داستان واقعی از شروع به‌کار مجموعه ماه‌چین بگویم. حدود ۱۵ سال پیش که تصمیم به کاشت زعفران گرفتیم هیچ منبع آموزشی یا فردی که بخواهد تجربه‌ی کشت خود را به ما انتقال بدهد، در دسترس نداشتیم.

    با تلاش بسیار به یک دلال پیاز زعفران رسیدیم که نامرغوبترین پیاز را به ما تحویل داد. این اولین و بدترین پیازی بود که تهیه کردیم و بدون شک در شروع کار خسارت مالی زیادی را هم متحمل شدیم. با این وجود همان پیاز را کاشتیم و محصول کمی برداشت کردیم. این یک نوید برای ما بود! چرا که متوجه شدیم در منطقه‌ی ما امکان کاشت و برداشت زعفران وجود دارد.

    سال بعد مجدد اقدام به خرید پیاز زعفران کردیم اما این‌بار محصول با کیفیت‌تری پیدا کردیم و شروع به امتحان کردن روش‌های مختلف کشت کردیم. در نهایت بعد از گذشت چند سال آماده‌ی کمک به افرادی هستیم که قصد ورود به این حوزه را دارند.

    جدید ترین روش کشت زعفران در سال 1403

    کاشت زعفران از نظر متراژ محدودیتی ندارد! شما می‌توانید در یک گلدان یا سبد شروع به کشت زعفران کنید یا در یک زمین چند هکتاری چندین کیلو زعفران برداشت کنید. بطور کل سه روش برای کشت زعفران داریم که شامل موارد زیر می‌شود:

    • کاشت زعفران در مزرعه: کپه‌ای، آرمانی
    • کاشت زعفران در گلخانه: هیدروپونیک، ایروپونیک
    • کاشت زعفران در منزل: گلدان، سبد، باغچه

    در ادامه هر روش را به‌همراه نکات کلیدی و جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

    برداشت زعفران

    کشت کپه‌ای یا چاله‌ای زعفران

    کشت کپه‌ای زعفران یک روش قدیمی و سنتی است که در آن به وسیله‌ی بیل اقدام به حفر چاله‌هایی به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌کنند سپس ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه زعفران  را در داخل هر چاله قرار داده و روی آن‌ها را با خاک می‌پوشانند و سطح زمین را مسطح می‌کنند. فاصله هر چاله با چاله بعدی را بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اگر شما قصد دارید کاشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که ریشه‌ی پیازها باهم در رقابت می‌افتند.

    کشت آرمانی زعفران (کشت ردیفی)

    کشت آرمانی زعفران جدید‌ترین روش کشت زعفران در سال ۱۴۰۳ است که در آن شیارهایی بصورت ردیفی با فاصله‌ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر با هم ایجاد می‌شوند. یکی از مزایایی که کاشت زعفران آرمانی دارد این است که زمان تکثیر پیاز زعفران و ریشه زایی، جذب عناصر داخل خاک برای‌ گیاه راحت‌تر و بدون رقابت می‌شود. از دیگر مزایای کشت ردیفی زعفران می‌توان به کاهش هزینه‌ی کود دهی و محلول پاشی ، برداشت راحت‌تر گل زعفران، افزایش راندمان مزرعه و کاهش هزینه‌های کارگری اشاره کرد.

    کشت گلخانه‌ای زعفران

    کشت زعفران بدون خاک یا همان گلخانه‌ای روشی است که در آن پیازهای زعفران را در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش می‌دهند. کاشت زعفران گلخانه‌ ای به روش ایروپونیک انجام‌پذیر است. در روش ایروپونیک  در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک عناصر مورد نیازش تامین شود.

    کشت گلخانه‌ای زعفران با توجه به شرایط خاص خود هزینه‌ها‌ی زیادی دارد به همین علت از سمت مجموعه ماه‌چین توصیه نمی‌شود.

    کشت خانگی زعفران

    کشت زعفران برای بسیاری از علاقه‌مندان به پرورش گل‌ و گیاه بسیار لذت بخش است؛ بسیاری از کشاورزان موفق در حوزه‌ی زعفران پیش از ورود به مزرعه، کاشت خود را در باغ یا باغچه شروع کرده‌اند. برای کاشت زعفران در خانه‌های آپارتمانی می‌توانید از گلدان یا سبد استفاده کنید. روش کاشت زعفران در خانه را در مقاله‌ی دیگر بطور مفصل بررسی کرده‌ایم.

    اگر بخواهید در باغ یا باغچه اینکار را انجام دهید تمام دستور‌العمل‌هایی که برای کشت خاکی توضیح داده‌ایم را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که نباید در فصل تابستان پیاز زعفران را آبیاری کنید.

    جدول اطلاعات کشت زعفران

    روش کاشت خاکی، گلخانه ای، خانگی
    زمان کشت پیاز زعفران تابستان
    فصل گلدهی پاییز
    عمق کاشت
    ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر
    دوره رشد پیاز زعفران مهر تا اردیبهشت
    نیاز آب ۲ الی ۴ بار در سال
    مناطق قابل کشت مناطق دارای تابستان گرم‌وخشک و زمستان سردومرطوب
    خصوصیات گیاهی معطر ، خوراکی، دارویی، زنبور و گرده افشان جذب می‌کند

     

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    آماده سازی خاک برای شروع کاشت

    پیاز زعفران ۷ سال در خاک می‌ماند بهتر است قبل از آن‌که سرمایه‌ی خود را به خاک بسپارید، از سلامت آن اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین آگر تصور می‌کنید که ممکن است خاک یا زمین شما شور و یا بافت رسی و سفتی دارد، بهتر است آزمایش آب و خاک را انجام دهید. با آزمایش آب و خاک از املاح و عناصر موجود در خاک، نوع بافت خاک، شوری و pH آن آگاه خواهید شد و راحت‌تر برای کشت زعفران و برنامه‌ی کوددهی آماده خواهید شد.

    بهترین نوع خاک برای زعفران، خاک لومی شنی است که از ۳۰ درصد شن و ۳۰ درصد رس و ۳۰ درصد ماسه تشکیل شده‌ است؛ این خاک نباید شور باشد و درحالت ایده آل باید  EC کمتر از ۴۰۰۰ داشته باشد.

    قبل از کاشت پیاز زعفران در فصل تابستان، ابتدا باید زمین را شخم بزنید سپس کود گاوی پوسیده را به خاک اضافه کنید و در نهایت عملیات تسطیح خاک را انجام دهید.

    سله شکنی مزرعه زعفران 

    بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی مزرعه باید زمین را سله شکنی کرد، به‌طوری که پیازچه‌ها صدمه نبینند بهترین وسیله برای سله شکنی تیلر کشاورزی با تیغه های افقی می‌باشد. این کار باعث می شود که گل‌ها به آسانی از خاک خارج شوند و کود حیوانی با خاک مخلوط شود و علف‌های هرز را که تازه روییده‌اند از بین بروند.

    در صورتی که سله شکنی زمین زعفران را انجام ندهید تیج‌های زعفران ناهماهنگ و بدون نظم از خاک بیرون می‌آیند. این اتفاق منجر به دشوار شدن فرایند برداشت و کاهش نسبی بازدهی مزرعه زعفران می‌شود.

     

    فصل کاشت زعفران

    بهترین زمان کاشت زعفران از تیرماه تا اواخر شهریور است. در این زمان پیازها در خواب هستند و رطوبت خاک در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در مناطق نیمه‌گرمسیر تا اواسط مهر ماه و در مناطق گرمسیر تا پایان مهرماه نیز برای کشت زعفران فرصت دارید اما در مناطق سردسیر باید تا پایان شهریور کشت خود را انجام داده باشید.

     

    تهیه پیاز زعفران مرغوب

    نیاز آبی پیاز زعفران

    زعفران گیاه کم‌آبی است اما در دوره‌‌ی رشد، پیاز آن به رطوبت نیاز دارد. دوره‌ی رشد پیاز زعفران شامل دو مرحله‌ی گلدهی در فصل پاییز و تکثیر پیاز زعفران در زمستان و بهار است. رطوبت لازم پیاز در این دوره از طریق بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود. این مسئله بدان معنا نیست که مزرعه زعفران نیاز به آبیاری ندارد! شما باید دو تا چهار مرحله در دوره رشد پیاز، مزرعه را آبیاری کنید. اولین مرحله آبیاری زعفران مهر ماه است که قبل از گلدهی زعفران انجام می‌شود. دومین مرحله با هدف کوددهی بعد از برداشت گل از اواخر آبان تا اواسط آذر ماه انجام ‌می‌شود؛ این مرحله به زاج آب معروف است. درصورتیکه میزان بارندگی در طول زمستان در یک دوره‌‌ی بارش به پنجاه میلی‌متر نرسد باید مرحله سوم و چهارم آبیاری را در اسفند ماه و فروردین ماه انجام دهید.

    .

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیار دار

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیاردار

    آفات و بیماری‌های مزرعه زعفران

    مهمترین آفت مزرعه زعفران کنه و موش صحرایی است. به طور متوسط باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار اقدام به حفر شیارها یا چاله در نقاط مختلف مزرعه نموده و پیازچه زعفران را بررسی نماییم تا از سالم بودن و آلوده نبودن آن‌ها مطمئن شویم.

    جهت مقابله با کنه از کود گرانوله گوگرد استفاده می‌کنیم. گوگرد هم خاک را اسیدی‌تر می‌کند و هم باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می‌شود. برای بهره‌مندی از فواید گوگرد باید قبل از آبیاری اول گوگرد را به میزان ۳۰ کیلوگرم در هر هزار متر پخش کرده و با خاک مخلوط کنیم، سپس اقدام به آبیاری کنیم.

    برای دفع موش های صحرایی اقدام به استفاده از تله موش، سموم موش کش و گاز متان و قرص برنج می‌کنیم. بهترین و سریع‌ترین عمل برای بین بردن موش های صحرایی استفاده از قرص برنج و تزریق گاز متان (کپسول گاز خانگی)  به لانه موش می‌باشد، بدین صورت که تمامی سوراخ های ورودی و خروجی لانه را به غیر از یک سوراخ گرفته و با شلنگ گاز اقدام به تزریق گاز به داخل لانه می‌کنیم این روش در ۹۹ درصد مواقع نتیجه عالی از خود نشان داده است.

    .

    برداشت گل زعفران

    برداشت زعفران بستگی به زمان آبیاری و اقلیم منطقه دارد ولی عمدتاً در آبان ماه زعفران شروع به گلدهی می‌کند که در طول 20 الی 30 روز فصل گلدهی باید هر روز گل های زعفران را بچینید. در مورد دفعات گلدهی زعفران هم باید بگوییم که زعفران در سال یک‌بار برداشت می‌شود و به طور کلی یک‌بار گل می‌دهد.

    بعد از برداشت زعفران، دقیقا زمانی است که خیلی از افرادی که قصد خرید زعفران را دارند، شروع به صادرات زعفران میکنند. تولید ۹۰ درصدی زعفران دنیا در ایران و صادرات بالای زعفران ایرانی از اصلی ترین دلایل گران بودن قیمت زعفران است.

    در دوره مسیر کشت زعفران ما با تکیه بر تجربه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران را آموزش داده‌ایم که دیگر نیاز نباشد شما علاوه بر سال ها زمانی که صرف یادگیری می‌کنید، کشت زعفران را آزمون و خطا کنید.

    مشاهده دوره رایگان مسیر کشت خاکی زعفران

    کاشت زعفران

    ۵ نکته مهم درباره‌ی کشت زعفران

    نکته ی اول) یکی از روش‌های کشت زعفران شروع کردن با متراژ کم است. این روش چندان مناسب نیست چراکه فرایند کشت زعفران در زمین‌های بزرگتر شباهتی به کشت زعفران در زمین کوچکتر ندارد. بهتر است برای شروع کار از افرادی که در حوزه کشت زعفران تجربه دارند مشورت بگیرید.

    اگر تمایل به کشت زعفران در سطح بالا دارید برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر درباره شرایط کشت در منطقه شما با شماره 09108674688 (مهندس قیطاسی) تماس بگیرید.

    نکته ی دوم) هیچوقت پیاز زعفران را از دلال نخرید و حتما از کسی خریداری کنید که چندین هکتار مزرعه زعفران دارد و مطمئن شوید که به طور کامل درباره زعفران اطلاعات کافی داشته باشد تا شما را راهنمایی کند. مجموعه ماه چین با دارا بودن ۱۰۰ هکتار مزرعه زعفران، آماده همکاری با شماست.

    نکته ی سوم) به توصیه های اطرافیانتان و کسانی که در مورد زعفران اطلاعی ندارد گوش ندهید.
    ما وقتی کشت زعفران را شروع کردیم خیلی از کشاورزان به حالت تمسخر به ما می‌گفتند که زعفران در منطقه ما جواب نمی‌دهد. حتی بعد از اینکه ما زعفران مرغوب را از این منطقه برداشت کردیم باز هم باور نمی‌کردند که که در منطقه خودشان زعفران کشت می‌شود.

    نکته ی چهارم) به هیچ وجه کشت زعفران را خودآموز یاد نگیرید. زعفران سالیانه به چند مرتبه کود دهی و رسیدگی نیاز دارد که اگر شما این کار را انجام ندهید زعفران زیادی برداشت نخواهید کرد. پس از افراد با تجربه حتما مشاوره بگیرید. ما  در ماه چین آماده همکاری با شما هستیم.

    نکته‌ی پنج) اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با شرایط کشت زعفران آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزشی مسیر کشت زعفران آماده کردیم که شما می‌توانید دوره را به مدت محدود و به صورت کاملا رایگان مشاهده کنید.

    خلاصه ای از کاشت زعفران تا برداشت زعفران

    کاشت زعفران به سه روش خاکی، گلخانه‌ای و گلدانی قابل انجام است و پیاز زعفران در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند به عمل می‌آید. فصل کشت زعفران تابستان است و اولین آبیاری در ماه مهر انجام می‌گیرد؛ بطور کل زعفران به ۲ تا ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد که مرحله دوم آن به زاج آب معروف است. کشت زعفران چند ساله است یعنی پیاز زعفران بمدت ۷ سال در خاک می‌ماند و در هر سال یک مرتبه در آبان ماه گل می‌دهد. در این مدت باید با انجام کود دهی های منظم و آبیاری از این پیازها مراقبت کنیم تا به برداشت بالایی از زعفران دست پیدا کنید.

    مجموعه‌ی ماه چین طی این هفت سال علاوه آموزش‌های رایگان جهت کشت زعفران ، خدمات مورد نیاز برای احداث و نگهداری مزرعه زعفران را به کشاورزان فعال در این حوزه ارائه می‌دهد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۳۳ رای
    
    1319دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ناشناس

      سلام وقت بخیر ببخشید میخاستم بدونم در منطقه فریدونشهر استان اصفهان هم میشه کاشت؟

      • ماه‌چین

        بله میشه
        میتونید کشت کنید

    2. هوشنگ صفرپور

      مطلب شما روشن وراحت قابل فهم ‌کاملا برایم مفید بود.باسپاس

      • ماه‌چین

        خواهش میکنم
        ممنون از توجه شما

    3. ناشناس

      سلام و خدا قوت
      در استان خوزستان اطراف اهواز میشه به صورت گلدانی در فضای حدود ۲۰ متر کشت انجام داد…
      تجربه ای در این زمینه ندارم لطفا راهنمایی کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله میشه کشت کنید برای دریافت اطلاعات بیشتر هم میتونید با پشتیبانی تماس بگیرید
        02191012322

    4. محمدی

      بسیار مفیدوکامل است

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    5. ...

      سلام وقت بخیر آقای مهندس آیا میشه در شهر خنج استان فارس زعفران کشت کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر آب و هوای منطقتون به چه صورته برای بررسی کشت با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    6. یداله

      باسلام و تشکر از توضیحات بسیار مفید شما
      من پاییز گذشته درحد چند متر مربع زعفران کاشتم بهار رشد بوته ها بسیار خوب بود
      امسال حدود ۲۰ کیلو بذر از یکی از همشهریان گرفته ام.
      روش کاشتم در سال قبل به این صورت بود:
      ابتدا شیاری به عمق ۲۵ سانتیمتر ایجاد کردم و سپس مقداری فسفات وپتاس وگوگرد را در عمق شیار ریختم وکود پوسیده حیوانی به آن ‌‌به صورت نواری اضافه کردم روی کودها را با لایه نازکی خاک پوشاندن وبعد پیازها را به صورت ردیفی قرار دادم وبعد روی آنها را با خاک پوشاندم
      لطفاً بفرمایید می توانم به همین روش امسال هم کشت کنم.
      با سپاس فراوان
      ادیب

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر مچکرم بله مناسبه میتونید کشت کنید

    7. عابدی سیروس

      با سلام واحترام وتشکر از ارائه مطالب مفید وکاربردی

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر لطف دارین مچکرم

    8. علیرضا محمودی

      سلام مهندس عزیز.من اهل زنجان شهرستان طارم هستم به نظرتون میتونم تو این شهرستان زعفران کشت کنم.اب وهوای اینجا مدیترانه ای هست.تابستان گرم و بارش خیلی کم و زمستان ملایم شاید سالی یکبار برف بیاد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله می‌تونید کشت کنید آب و هوای منطقتون مناسبه برای کشت ولی باید آب و خاک زمینتون رو آزمایش کنید
        شما چه مقدار قصد کشت دارید؟

    9. کامران عبدالله زاده

      سلام مهندس عرض ادب وخسته نباشیدایامیشه درارومیه منطقه صومای برادوست اقدام به کاشت زعفران کرد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله آب و هوای مناسبی برای کشت زعفران داره برای بررسی شرایط کشت می تونید با پشتیبانی تماس بگیرید

    10. mrtza.mhmdi

      سلام مهندس من درشهرستان ارزوئیه کرمان که درجنوب غربی کرمان وشمال هرمزگان بادمای ۲۵ تا۴۵ درتابستان است مطمعا هستم که شرایط عالی برای زعفران دارا می باشد فقط مشاوره میخواهم واینکه نزدیکترین مزرعه برای بازدید کجا میتوانم بروم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر جهت مشاوره با شماره پشتیبانی تماس بگیرید هستیم خدمتتون

    11. ناهید هیزجی

      سلام برا کشت زعفران چه کودی استفاده کنیم

      • محمدجواد قیطاسی

        در زمان کشت کود گاوی پوسیده و بعد از برداشت زاح آب و محلول پاشی

    12. اکبرصافی نجف آبادی

      سلام وعرض خسته نباشی وسپاس ازاطلاعات مفیدی که ارائه می دهید..میخواستم بدونم آیا درمنطقه ما..شهرستان نجف آبادازتوابع استان اصفهان..زعفران قابل کشت هست،به صرفه می باشدوچگونه عمل کنیم.باتشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون لطف دارید بله میتونید کشت کنید برای مشاوره کشت تماس بگیرید

    13. .؟.......

      سلام وعرض ادب اقای مهندس
      ایا میشود در استان خوزستان شهر حمیدیه زعفران کشت کرد ممنون میشوم پاسخ سوالم را بدهید🌷

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر به دلیل گرمای بیش از حد خیر متاسفانه کشت خاکی نمیشه انجام داد

    14. جمشید ابراهیمی

      سلام ممنون از آموزشها و راهنمایی تون . ابراهیمی ام از دورود لرستان با آب و هوایی تقریبا سرد و کوهستانی 1 آیا منطقه ما مناسب کشت زعفران هست 2 اگه ممکنه کانال واتساپ هم ایجاد کنید باسپاس فراوان

      • محمدجواد قیطاسی

        وقتتون بخیر بله می تونید کشت کنید
        شماره واتساپی که می‌تونید در ارتباط باشید 09108839361

    15. جوادبراتی مشهدمقدس

      دستتون درد نکنه واقعا خداخیرتون بده انشاا… امسال میخوام شروع کنم منطقه ما کسی زعفران کشت نمیکنه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر مچکرم
        شهر شما که همه زعفران کار هستند چطور ممکنه کدوم منطقه هستید؟

    16. هادی ناصری

      سلام.واقعا خدا خیرتون بده. حقیقت من به صورت اتفاقی مطالب شما رو خوندم، البته همیشه دنبال اینکه بتونم یه کاری که از قبالش درآمد داشته باشم بودم ولی کاملا اتفاقی مطالب شما رو خوندم وواقعا یه نور امیدی برام بود بود چون ما زمین کشاورزی داریم ولی معمولا به صورت بایر وبلااستفاده ولشون کردیم چون راهکاری که بتونیم ازشون استفاده نداشتیم وبعضی وقتا که یه کشتهایی مثلا گندم یا چیزی میکردیم حتی خرجکردمون هم برنمیگشت ولی ایشالا تصمیم دارم که با گرفتن مشاوره از شما بتونم استفاده بهینه ازشون ببرم. با نهایت تشکر از این حرکت خداپسندتون. روستای اشتران.شهرستان تویسرکان

      • محمدجواد قیطاسی

        وقتتون بخیر خیلی خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم انشالا که بتونید کشت کنید ما هم همراه شما هستیم.

    17. آبوالقاسم سليماني

      باسلام راهنمایی های شما در مورد زعفران خیلی مفید فایده بود وخیلی ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارین خیلی ممنونم

    18. کامیار

      با عرض ادب و احترام
      خواستم بدونم آیا میشود در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد زعفران پرورش داد.زمینم در حدود ۴ هزاز متر مربع میباشد.ممنون از لطف شما.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله میشه کشت کرد اگر به مشاوره نیاز دارید با پشتیبانی تماس بگیرید

    19. علی

      در زمینه صادرات خشکبار فعالیت میکنم و خوشحال میشم برای صادرات زعفران و آشنایی با مشخصات ریز و فنی زعفران از نزدیک با کشاورزان عزیز در کار کشت همراه بشم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر خیلی عالیه موفق باشید اگر نیاز به کسب اطلاعات دارید می‌تونید با پشتیبانی تماس بگیرید

    20. حجت

      سلام مهندس جان عرض ادب
      اگر خاک کشت از جنس ماسه بادی خالص باشه در متراژ بالا امکان کشت مرغوب هست؟ برای مخلوط با کود گاو هم مشکلی نیست

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله مرغوبه نه مشکلی پیش نمیاد حتما کود گاوی بهش اضافه کنید.

    21. احمد طلعتی

      ممنون وتشکراز راهنما شما

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم

    22. محسن رجایی نجف آبادی

      سلام
      وقت بخیر
      چرا‌فیلم‌اموزشی داخل سلیت باز نمیشه ؟
      ایا بعد ازکاشت پیلز ..همان موقع نیاز به ابیاری داره؟
      برای‌کاشت زمینی به مساحت تقریبا ۱۷۰۰متر چقدر پیاز و سرمایه لازم هست؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر احتمالا مشکل از اینترنت باشه دوباره دانلود کنید
        نه باید اول پاییز آبیاری کنید
        برای هر یک متر هم یک کبلو پباز نیازه

    23. محسن رجایی نجف آبادی

      سلام
      خدا قوت…..
      واقعا مطالب مفیدی گذاشته بودید ….من اطلاعی نداشتم.امید وارم که بتوانم برای شروع استفاده کنم.

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم لطف دارید اگر به راهنمایی های بیشتر نیاز دارید با پشتیبانی تماس بگیرید

    24. مختار قره داغی

      سلام قبل از هرچیزی لازم دیدم ازخوش قلبی وانسان دوستی شما تشکرکنم مطالب شما رابا قتل مطالعه کردم بسیاراموزندهومثمرثمربود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر مچکرم خیلی لطف دارید

    25. بهمن

      همه چیز خیلی عالی بود دستتون درد نکنه
      ولی نوشته با کار روی زمین خیلی فرق داره

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم بله اون که صد در صد

    26. فرشید نرامانی

      سلام خسته نباشی من می‌خوام توزمین حدعقل 500متر کاشت زعفران انجام بدم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر با شماره زیر تماس بگیرید02191012322

    27. Mahdi

      سلام بسیار مفید بود من پارسال زعفران کاشتم حدودا ۱۰۰عدد پیاز گل کمی داد الان کلا خشک شدن میخواستم بدونم الان ایا کود میخواد از کجا تهیه کنیم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر الان خزان کردن طبیعیه نه نیازی به کود دهی نیست

    28. صادق شیرانی

      با سلام ما در یک گاوداری زمین برای کشاورزی داریم با صاحب گاوداری صحبت کردم تصمیم بر این شد که اگر بشود زعفران بکاریم هیچ تجربه ای هم نداریم و نیاز به مشاوره داریم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    29. صادق شیرانی

      بسیار کاربردی و عالی‌ بود ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم لطف دارید

    30. صادق شیرانی

      بسیار کاربردی و عالی‌

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارین ممنونم

    31. سید نقی موسوی

      عالی بود ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    32. مهدی مجیدی

      ممنون از مقاله جامع و کاملتون

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    33. ناشناس

      من در مهر ماه سال ۱۴۰۰ حدود نیم کیلو پیاز زعفران را تهیه کردم و در زمینی حدود ۲ در ۲ ردیفی کاشتم در منطقه فیروزکوه سردسیر و کوهستانی
      زعفران جوانه زد سبز شد در فصل زمستان هم برگهای سبز زعفران را داشتم الانم زعفرانم‌به همان صورت است
      میخواستم بدونم کی گلدهی دارن زعفرانهایی که کاشته ام

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر زمان گل دهی آبان ماه هستش شاید پارسال به دلیل اینکه تازه کشت کردین و مقدار کشت کم بوده گل دهی نداشته
        و این که کود دهی و محلول پاشی رو حتما انجام بدین

    34. سید مسعود

      آبیاری بارانی هم میشه

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله میشه

    35. سید مسعود

      ممنون از راهنمای شما
      آیا میشه آبیاری بارانی انجام داد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله میشه

    36. فریدون جمشیدی

      من در یک اتاق ۹ متر به روش گلدانی و چند طبقه میخوام شروع کنم لطفا نحوه کار و میزان سود و هزینه رو بفرمائید،سپاسگزارم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر لطف کنید با این شماره تماس بگیرید تا توسط کارشناسان مشاوره دریافت کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر لطف کنید با این شماره تماس بگیرید تا توسط کارشناسان مشاوره دریافت کنید
        021910123222

    37. سلیمانی

      بادرودفراوان ب شما ممنون ک بسیارمفیداموزش دادید من ازقزوین سال گذشته هفتاگلدان هرگدانی چهارعدپیاززعفران گذاشتم خداراشکرتاقبل عیدخیلی قشنگ سبزبودن ولی حالا همه خوشگ شدن فکنم بافرمایشات شما خواب رفته ان

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر طبیعی هستش خزان کردن نگران نباشید

    38. خانم رهایی

      سلام اطلاعات خوبی بود میخوام شروع کنم ولی هنوز مطمءن نیستم قطعا برای شروع ازتون مشاوره میگیرم

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم لطف دارید هستیم خدمتتون

    39. علی عبدالهی

      سلام ، برای اولین بار در یک باغچه به مساحت ۲در۳ متر میخوام بکارم میخاستم اگه ممکن هست راهنماییم کنید ، چه مقدار کود وچه مقدار پیاززعفران تهیه کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر
        برای هر یک متر بک کیلو پیاز نیاز دارید و کود دهی شیمیایی هم بعد از برداشت باید پکیج مورد نظر رو تهیه کنید

    40. محمد اطمینان

      عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم

    41. مهدی

      سلام ازهمین الان اول اردیبهشت ۱۴۰۱ ایا میتوان تخمین زد زمین زعفران در ماه مهر گل خوب دارد یا نه

      • محمدجواد قیطاسی

        اگر تجربه بالایی در این زمینه داشته باشید از شرایط و وضعیت زمین بله متوجه می‌شوید

    42. محمد

      سلام برای شروع کشت باید خاک شخم بزنیم و چه کودی به زمین پخش کنیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله باید شخم بزنید و در ابتدای کشت کود گاوی پوسیده بدید

    43. ناشناس

      با سلام اطلاعات مفید بود وارزشمند ممنون
      ولی یک سوال اگر آب دهی پیاز زعفران از دو سه مرتبه بیش‌تر شد آیا ضرری دارد یاخیر

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنون. بستگی به فصلش داره توی پاییز و زمستون هر چی بیشتر باشه بهتره ولی توی تابستون اصلا نباید آبیاری بشه

    44. سحر

      سلام، وقت بخیر
      مطالب بسیار ارزنده و مفید بود،فقط من میخواستم بدونم با برگهایی که بعد از گلدهی رشد میکند،باید چکار کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر رشد برگ ها طبیعی هسنش نباید اون ها رو بکنید خودشون خزان میکنن

    45. شمس

      سلام
      مطالب ارزنده ای ارائه دادید.خیلی ممنون وسپاسگذارم.
      در منطقه دماوند زمینی به مساحت 100 متر مربع بطور آزمایشی در سال 1395 زعفران کاشتم. نسبتا محصول خوبی هر ساله برداشت میکردم. الان میخوام سطح کشت را به یک هکتار افزایش دهم. سوال اینکه میتونم از همان پیازهای ایجاد شده زمین 100 متری بعد از آبیاری زردآب اردیبهشت که هنوز زمین کاملا خشک نشده اقدام به خارخ نمودن پیازها و در محل جدید کاشته شود ؟ یا اینکه باید زمین کاملا خشک بشه و بعد اقدام به کندن نمود؟
      ممنون از اینکه جواب بدید.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر زمین باید کاملا خشک باشه و در تابستون پیاز ها رو از خاک جدا کنید

    46. نادر اکبری

      درود برشما .کارم را تازه شروع کردم زعفران در بهار سبز کرده آیا سبزه هارا بچینم یا کاری نداشته باشیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر نه نباید بچینید اگر علف هرز داره وجین کنید

    47. Ehsan.chd

      واقعا عالیه، ممنونم از سایت خوب و مطالب خوبی که در اختیارمون قرار دادین ❤️❤️

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم لطف دارین شما

    48. دکترصادقی

      باسلام تا اینجا که همه چی عالی بود.
      آرزوی موفقیت دارم.

      • ماه‌چین

        خیلی ممنونم از محبت شما

    49. محمد دست افکن

      ممنونم از راهنمایی تئوری شمابنده برای1200 متر پیاز سالم نیاز دارم وراهنمایی جهت محلول پاشی

      • محمدجواد قیطاسی

        سلان وقتتون بخیر برای مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    50. رضازاده

      سلام ،ممنون از اطلاعات خوبتون خواستم بدونم آب وهوای مازندران برای کشت زعفران پاسخ گوهست؟ برای تهیه پیاز چگونه اقدام کنیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر اگر در تابستان بارش باران دارید خیر نمبشه
        کشت کرد