آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران: راهنمای جامع کشت زعفران ۰ تا ۱۰۰

آخرین بروز رسانی: 14 فروردین 1403
دسته‌بندی ها:
  • زعفران در دنیای کشاوزی به عنوان ادویه‌ای گران‌بها و طلای سرخ شناخته شده‌است. طی سالیان گذشته کشاورزانی که به کاشت زعفران مشغول بوده‌اند روش‌های زیادی را برای بهبود عملکرد و پرورش این گیاه امتحان کرده‌اند اما بیشتر آن‌ها بازدهی چشم‌گیری نداشته‌اند.

    کشاورزانی که کشت زعفران را به روش‌های سنتی انجام می‌دهند، برداشت‌هایی کمتر از آنچه که باید، تجربه می‌کنند؛ حتی برخی از آن‌ها ممکن است پرورش زعفران را چندان سودمند ندانند. بنظر شما آیا کاشت زعفران کم سود است یا روش کاشت کشاورزان سنتی اشتباه بوده است؟

    ما در این مقاله قصد داریم آموزش جامع کاشت زعفران تا برداشت آن را بررسی کنیم و در نهایت یک تخمین از هزینه‌ها و درآمد از پرورش این گیاه را با هم مرور کنیم تا در نهایت به شما نشان دهیم ورود به بازار زعفران سودمند است یا خیر! با ما همراه باشید.

    شرایط آب و هوایی برای کشت زعفران

    قبل از آنکه به آموزش کاشت زعفران بپردازیم باید بررسی کنیم که آیا امکان کاشت زعفران در منطقه‌ی شما وجود دارد یا خیر؟ زعفران گیاه نیمه گرم سیری است و میتواند حداکثر دمای +۴۰ درجه در تابستان و -۴۰ درجه در زمستان را تحمل کند.

    این گیاه در مناطقی کشت می‌شود که دارای زمستان‌های سرد و همراه بارندگی است، چرا که در طول زمستان بارندگی‌های فصلی نیاز آبی این گیاه را برآورده میکند از طرف دیگر نباید در طول تابستان خاک مزرعه رطوبت بالایی داشته باشد و نیاز به تابستان‌های گرم و خشک دارد. بطور کل مناطقی که آب‌ وهوای متعادل دارند برای کاشت زعفران مناسب هستند.

    کاشت زعفران : آموزش جامع

    معرفی پیاز زعفران

    بسیاری از افراد تصور میکنند زعفران مانند گل‌های دیگر از بذر و دانه می‌روید ولی کاملا در اشتباه هستند! گل زعفران از پیاز زعفران به عمل می‌آید که با نام علمی کروکوس ساتیووس (Crocus sativus) شناخته شده است.

    یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاشت زعفران، کشت چند ساله آن است؛ به این معنا که نیاز نیست هر سال برای کشت، پیاز زعفران تهیه کنید. از ویژگی‌های دیگر کاشت زعفران، قابلیت تکثیر پیاز زعفران را میتوان نام برد. در واقع اگر شما ۱ تن پیاز زعفران درسال اول بکارید بعد از هفت سال بطور میانگین ۵ برابر پیاز زعفران برداشت خواهید کرد.

    بهترین پیاز برای کشت زعفران

    چه پیاز زعفرانی بکاریم تا بهترین برداشت گل را داشته باشیم؟ این سوال بیشتر کشاورزان به هنگام خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران در سه سایز ریز، متوسط و درشت در بازار بفروش می‌رسد. طبق توصیه‌ی مهندسان ماه‌چین بهترین سایز برای کشت زعفران در سال اول پیاز ریز تا متوسط است چرا که با مراقبت و نگهداری، طی چند سال درشت خواهند شد و از وزن متوسط ۵ گرم به وزن ۱۰ تا ۱۵ گرم خواهند رسید.

    ضد عفونی کردن پیاز زعفران قبل از کاشت

    پیاز زعفران باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی، کنه و قارچ باشد. به‌همین‌منظور قبل از انتقال به خاک باید آن‌ را ضدعفونی کرد. در روش سنتی پیازهای زعفران را در مخزنی حاوی محلول ضد عفونی کننده قرار می‌دادند و بعد شروع به کشت آن می‌کردند؛ این روش دو مشکل اساسی دارد، اولا که زمان‌بر است و ثانیا از آنجایی که توصیه شده در فصل تابستان رطوبت به پیاز نرسد این روش توصیه نمی‌شود. در نهایت پیشنهاد ما آن ‌است پیاز زعفرانی را خریداری کنید که در سال‌های قبل در دوره‌ی کوددهی، ضدعفونی شده است.

    داستان کشت اولین مزرعه زعفران ماه‌چین

    بگذارید برایتان یک داستان واقعی از شروع به‌کار مجموعه ماه‌چین بگویم. حدود ۱۵ سال پیش که تصمیم به کاشت زعفران گرفتیم هیچ منبع آموزشی یا فردی که بخواهد تجربه‌ی کشت خود را به ما انتقال بدهد، در دسترس نداشتیم.

    با تلاش بسیار به یک دلال پیاز زعفران رسیدیم که نامرغوبترین پیاز را به ما تحویل داد. این اولین و بدترین پیازی بود که تهیه کردیم و بدون شک در شروع کار خسارت مالی زیادی را هم متحمل شدیم. با این وجود همان پیاز را کاشتیم و محصول کمی برداشت کردیم. این یک نوید برای ما بود! چرا که متوجه شدیم در منطقه‌ی ما امکان کاشت و برداشت زعفران وجود دارد.

    سال بعد مجدد اقدام به خرید پیاز زعفران کردیم اما این‌بار محصول با کیفیت‌تری پیدا کردیم و شروع به امتحان کردن روش‌های مختلف کشت کردیم. در نهایت بعد از گذشت چند سال آماده‌ی کمک به افرادی هستیم که قصد ورود به این حوزه را دارند.

    جدید ترین روش کشت زعفران در سال 1403

    کاشت زعفران از نظر متراژ محدودیتی ندارد! شما می‌توانید در یک گلدان یا سبد شروع به کشت زعفران کنید یا در یک زمین چند هکتاری چندین کیلو زعفران برداشت کنید. بطور کل سه روش برای کشت زعفران داریم که شامل موارد زیر می‌شود:

    • کاشت زعفران در مزرعه: کپه‌ای، آرمانی
    • کاشت زعفران در گلخانه: هیدروپونیک، ایروپونیک
    • کاشت زعفران در منزل: گلدان، سبد، باغچه

    در ادامه هر روش را به‌همراه نکات کلیدی و جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

    برداشت زعفران

    کشت کپه‌ای یا چاله‌ای زعفران

    کشت کپه‌ای زعفران یک روش قدیمی و سنتی است که در آن به وسیله‌ی بیل اقدام به حفر چاله‌هایی به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌کنند سپس ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه زعفران  را در داخل هر چاله قرار داده و روی آن‌ها را با خاک می‌پوشانند و سطح زمین را مسطح می‌کنند. فاصله هر چاله با چاله بعدی را بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اگر شما قصد دارید کاشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که ریشه‌ی پیازها باهم در رقابت می‌افتند.

    کشت آرمانی زعفران (کشت ردیفی)

    کشت آرمانی زعفران جدید‌ترین روش کشت زعفران در سال ۱۴۰۳ است که در آن شیارهایی بصورت ردیفی با فاصله‌ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر با هم ایجاد می‌شوند. یکی از مزایایی که کاشت زعفران آرمانی دارد این است که زمان تکثیر پیاز زعفران و ریشه زایی، جذب عناصر داخل خاک برای‌ گیاه راحت‌تر و بدون رقابت می‌شود. از دیگر مزایای کشت ردیفی زعفران می‌توان به کاهش هزینه‌ی کود دهی و محلول پاشی ، برداشت راحت‌تر گل زعفران، افزایش راندمان مزرعه و کاهش هزینه‌های کارگری اشاره کرد.

    کشت گلخانه‌ای زعفران

    کشت زعفران بدون خاک یا همان گلخانه‌ای روشی است که در آن پیازهای زعفران را در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش می‌دهند. کاشت زعفران گلخانه‌ ای به روش ایروپونیک انجام‌پذیر است. در روش ایروپونیک  در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک عناصر مورد نیازش تامین شود.

    کشت گلخانه‌ای زعفران با توجه به شرایط خاص خود هزینه‌ها‌ی زیادی دارد به همین علت از سمت مجموعه ماه‌چین توصیه نمی‌شود.

    کشت خانگی زعفران

    کشت زعفران برای بسیاری از علاقه‌مندان به پرورش گل‌ و گیاه بسیار لذت بخش است؛ بسیاری از کشاورزان موفق در حوزه‌ی زعفران پیش از ورود به مزرعه، کاشت خود را در باغ یا باغچه شروع کرده‌اند. برای کاشت زعفران در خانه‌های آپارتمانی می‌توانید از گلدان یا سبد استفاده کنید. روش کاشت زعفران در خانه را در مقاله‌ی دیگر بطور مفصل بررسی کرده‌ایم.

    اگر بخواهید در باغ یا باغچه اینکار را انجام دهید تمام دستور‌العمل‌هایی که برای کشت خاکی توضیح داده‌ایم را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که نباید در فصل تابستان پیاز زعفران را آبیاری کنید.

    جدول اطلاعات کشت زعفران

    روش کاشت خاکی، گلخانه ای، خانگی
    زمان کشت پیاز زعفران تابستان
    فصل گلدهی پاییز
    عمق کاشت
    ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر
    دوره رشد پیاز زعفران مهر تا اردیبهشت
    نیاز آب ۲ الی ۴ بار در سال
    مناطق قابل کشت مناطق دارای تابستان گرم‌وخشک و زمستان سردومرطوب
    خصوصیات گیاهی معطر ، خوراکی، دارویی، زنبور و گرده افشان جذب می‌کند

     

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    آماده سازی خاک برای شروع کاشت

    پیاز زعفران ۷ سال در خاک می‌ماند بهتر است قبل از آن‌که سرمایه‌ی خود را به خاک بسپارید، از سلامت آن اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین آگر تصور می‌کنید که ممکن است خاک یا زمین شما شور و یا بافت رسی و سفتی دارد، بهتر است آزمایش آب و خاک را انجام دهید. با آزمایش آب و خاک از املاح و عناصر موجود در خاک، نوع بافت خاک، شوری و pH آن آگاه خواهید شد و راحت‌تر برای کشت زعفران و برنامه‌ی کوددهی آماده خواهید شد.

    بهترین نوع خاک برای زعفران، خاک لومی شنی است که از ۳۰ درصد شن و ۳۰ درصد رس و ۳۰ درصد ماسه تشکیل شده‌ است؛ این خاک نباید شور باشد و درحالت ایده آل باید  EC کمتر از ۴۰۰۰ داشته باشد.

    قبل از کاشت پیاز زعفران در فصل تابستان، ابتدا باید زمین را شخم بزنید سپس کود گاوی پوسیده را به خاک اضافه کنید و در نهایت عملیات تسطیح خاک را انجام دهید.

    سله شکنی مزرعه زعفران 

    بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی مزرعه باید زمین را سله شکنی کرد، به‌طوری که پیازچه‌ها صدمه نبینند بهترین وسیله برای سله شکنی تیلر کشاورزی با تیغه های افقی می‌باشد. این کار باعث می شود که گل‌ها به آسانی از خاک خارج شوند و کود حیوانی با خاک مخلوط شود و علف‌های هرز را که تازه روییده‌اند از بین بروند.

    در صورتی که سله شکنی زمین زعفران را انجام ندهید تیج‌های زعفران ناهماهنگ و بدون نظم از خاک بیرون می‌آیند. این اتفاق منجر به دشوار شدن فرایند برداشت و کاهش نسبی بازدهی مزرعه زعفران می‌شود.

     

    فصل کاشت زعفران

    بهترین زمان کاشت زعفران از تیرماه تا اواخر شهریور است. در این زمان پیازها در خواب هستند و رطوبت خاک در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در مناطق نیمه‌گرمسیر تا اواسط مهر ماه و در مناطق گرمسیر تا پایان مهرماه نیز برای کشت زعفران فرصت دارید اما در مناطق سردسیر باید تا پایان شهریور کشت خود را انجام داده باشید.

     

    تهیه پیاز زعفران مرغوب

    نیاز آبی پیاز زعفران

    زعفران گیاه کم‌آبی است اما در دوره‌‌ی رشد، پیاز آن به رطوبت نیاز دارد. دوره‌ی رشد پیاز زعفران شامل دو مرحله‌ی گلدهی در فصل پاییز و تکثیر پیاز زعفران در زمستان و بهار است. رطوبت لازم پیاز در این دوره از طریق بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود. این مسئله بدان معنا نیست که مزرعه زعفران نیاز به آبیاری ندارد! شما باید دو تا چهار مرحله در دوره رشد پیاز، مزرعه را آبیاری کنید. اولین مرحله آبیاری زعفران مهر ماه است که قبل از گلدهی زعفران انجام می‌شود. دومین مرحله با هدف کوددهی بعد از برداشت گل از اواخر آبان تا اواسط آذر ماه انجام ‌می‌شود؛ این مرحله به زاج آب معروف است. درصورتیکه میزان بارندگی در طول زمستان در یک دوره‌‌ی بارش به پنجاه میلی‌متر نرسد باید مرحله سوم و چهارم آبیاری را در اسفند ماه و فروردین ماه انجام دهید.

    .

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیار دار

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیاردار

    آفات و بیماری‌های مزرعه زعفران

    مهمترین آفت مزرعه زعفران کنه و موش صحرایی است. به طور متوسط باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار اقدام به حفر شیارها یا چاله در نقاط مختلف مزرعه نموده و پیازچه زعفران را بررسی نماییم تا از سالم بودن و آلوده نبودن آن‌ها مطمئن شویم.

    جهت مقابله با کنه از کود گرانوله گوگرد استفاده می‌کنیم. گوگرد هم خاک را اسیدی‌تر می‌کند و هم باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می‌شود. برای بهره‌مندی از فواید گوگرد باید قبل از آبیاری اول گوگرد را به میزان ۳۰ کیلوگرم در هر هزار متر پخش کرده و با خاک مخلوط کنیم، سپس اقدام به آبیاری کنیم.

    برای دفع موش های صحرایی اقدام به استفاده از تله موش، سموم موش کش و گاز متان و قرص برنج می‌کنیم. بهترین و سریع‌ترین عمل برای بین بردن موش های صحرایی استفاده از قرص برنج و تزریق گاز متان (کپسول گاز خانگی)  به لانه موش می‌باشد، بدین صورت که تمامی سوراخ های ورودی و خروجی لانه را به غیر از یک سوراخ گرفته و با شلنگ گاز اقدام به تزریق گاز به داخل لانه می‌کنیم این روش در ۹۹ درصد مواقع نتیجه عالی از خود نشان داده است.

    .

    برداشت گل زعفران

    برداشت زعفران بستگی به زمان آبیاری و اقلیم منطقه دارد ولی عمدتاً در آبان ماه زعفران شروع به گلدهی می‌کند که در طول 20 الی 30 روز فصل گلدهی باید هر روز گل های زعفران را بچینید. در مورد دفعات گلدهی زعفران هم باید بگوییم که زعفران در سال یک‌بار برداشت می‌شود و به طور کلی یک‌بار گل می‌دهد.

    بعد از برداشت زعفران، دقیقا زمانی است که خیلی از افرادی که قصد خرید زعفران را دارند، شروع به صادرات زعفران میکنند. تولید ۹۰ درصدی زعفران دنیا در ایران و صادرات بالای زعفران ایرانی از اصلی ترین دلایل گران بودن قیمت زعفران است.

    در دوره مسیر کشت زعفران ما با تکیه بر تجربه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران را آموزش داده‌ایم که دیگر نیاز نباشد شما علاوه بر سال ها زمانی که صرف یادگیری می‌کنید، کشت زعفران را آزمون و خطا کنید.

    مشاهده دوره رایگان مسیر کشت خاکی زعفران

    کاشت زعفران

    ۵ نکته مهم درباره‌ی کشت زعفران

    نکته ی اول) یکی از روش‌های کشت زعفران شروع کردن با متراژ کم است. این روش چندان مناسب نیست چراکه فرایند کشت زعفران در زمین‌های بزرگتر شباهتی به کشت زعفران در زمین کوچکتر ندارد. بهتر است برای شروع کار از افرادی که در حوزه کشت زعفران تجربه دارند مشورت بگیرید.

    اگر تمایل به کشت زعفران در سطح بالا دارید برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر درباره شرایط کشت در منطقه شما با شماره 09108674688 (مهندس قیطاسی) تماس بگیرید.

    نکته ی دوم) هیچوقت پیاز زعفران را از دلال نخرید و حتما از کسی خریداری کنید که چندین هکتار مزرعه زعفران دارد و مطمئن شوید که به طور کامل درباره زعفران اطلاعات کافی داشته باشد تا شما را راهنمایی کند. مجموعه ماه چین با دارا بودن ۱۰۰ هکتار مزرعه زعفران، آماده همکاری با شماست.

    نکته ی سوم) به توصیه های اطرافیانتان و کسانی که در مورد زعفران اطلاعی ندارد گوش ندهید.
    ما وقتی کشت زعفران را شروع کردیم خیلی از کشاورزان به حالت تمسخر به ما می‌گفتند که زعفران در منطقه ما جواب نمی‌دهد. حتی بعد از اینکه ما زعفران مرغوب را از این منطقه برداشت کردیم باز هم باور نمی‌کردند که که در منطقه خودشان زعفران کشت می‌شود.

    نکته ی چهارم) به هیچ وجه کشت زعفران را خودآموز یاد نگیرید. زعفران سالیانه به چند مرتبه کود دهی و رسیدگی نیاز دارد که اگر شما این کار را انجام ندهید زعفران زیادی برداشت نخواهید کرد. پس از افراد با تجربه حتما مشاوره بگیرید. ما  در ماه چین آماده همکاری با شما هستیم.

    نکته‌ی پنج) اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با شرایط کشت زعفران آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزشی مسیر کشت زعفران آماده کردیم که شما می‌توانید دوره را به مدت محدود و به صورت کاملا رایگان مشاهده کنید.

    خلاصه ای از کاشت زعفران تا برداشت زعفران

    کاشت زعفران به سه روش خاکی، گلخانه‌ای و گلدانی قابل انجام است و پیاز زعفران در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند به عمل می‌آید. فصل کشت زعفران تابستان است و اولین آبیاری در ماه مهر انجام می‌گیرد؛ بطور کل زعفران به ۲ تا ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد که مرحله دوم آن به زاج آب معروف است. کشت زعفران چند ساله است یعنی پیاز زعفران بمدت ۷ سال در خاک می‌ماند و در هر سال یک مرتبه در آبان ماه گل می‌دهد. در این مدت باید با انجام کود دهی های منظم و آبیاری از این پیازها مراقبت کنیم تا به برداشت بالایی از زعفران دست پیدا کنید.

    مجموعه‌ی ماه چین طی این هفت سال علاوه آموزش‌های رایگان جهت کشت زعفران ، خدمات مورد نیاز برای احداث و نگهداری مزرعه زعفران را به کشاورزان فعال در این حوزه ارائه می‌دهد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۳۶ رای
    
    1319دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. پریناز ضياء

      با سلام تو شهر تبریز کشت زعفران انجام میشه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله چه مقدار قصد کشت دارید؟

    2. مهدی

      سلام وخسته نباشید این پیازی ازش تعریف میکنید کیلویی چندهست ودرزمینی که 600متر هست چقد پیاز لازمه بکاریم اوصلی

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر جهت دریافت قیمت و مشاوره تماس بگیرید
        02191012322

    3. خدیجه حلفی

      سلام وقت بخیر
      ممنون از مطالب پرکاربردی
      آیا در خوزستان بندر ماهشهر امکان کشت زعفران درخانه دراین منطقه وجود دارد؟؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر بله در منزل میتونبد کشت کنید اگر نیاز به مشاوره دارید با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    4. علی رئوف

      با سلام آلی بود توظیحات کامل بود من تو فکر کاشت زعفران هستم ببینم خدا چه میخاد

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم انشالا هر چه سریع تر بتونید کشتتون رو انجام بدین

    5. حسن

      سلام مناطق خوزستان هم میشه کشت کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر مناطق شمالی خوزستان میشه کشت کرد

    6. سمیه زینی

      من خانمی 35 ساله از سال 96 شروع به کشت زعفران کردم از اول اطلاعات زیادی نداشتم ولی با تحقیق و اموزش در گروه های تلگرامی تا حدودی یاد گرفتم واین این مجله برام مفید بوده و منو هم وقتی میخواستم این کارو شروع کنم در منطقه تبریز مسخره ام میکردند ولی حالا به هم افتخار میکنند و تونستم این کشت رو در منطقه معرفی کنم. تعدادی زیادی از کشاورزان به کشت زعفران رو اوردند

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی خوشحالم که همچین مطالبی رو میخونم خداروشکر که بسیار موفق شدین تو کشت زعفران

    7. مختارعلی ابراهیمی

      متشکرم از راهنمایی مفید

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می‌کنم

    8. ناشناس

      ممنوناز راهنمایی

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می‌کنم

    9. خلیلی

      سلام موفق باشید

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از شما

    10. محمد نادی

      سلام خسته نباشید ممنون از لطفتون مفید بود و عالی

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم از لطف شما

    11. علیرضا بیات

      سلام مجدد…به جزء زمین.برای ۱۰۰۰ متر ..چقدر هزینه و پول لازمه.ممنون.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای کشت حدود 16 تا 17 میلیون هزینه پیاز هستش

    12. ایمان حسینی

      سلام وعرض ادب، مقاله تون خیلی عالی بود،لدت بردم، من در کرمانشاه ساکن هستم ۲۰هکتار زمین مرغوب ومستعد زراعت دارم ،بنطرتون به کشت زعفران اتتصاص بدم یا گندم وجو،هرچند هیچ اطلاعاتی راجع به کشت زعفران وتوجیه اقتصادی ان ندارم،میدانی که جهاد کشاورزی استانها هم بیخیال هستن واصلا خودشان توجیه نیستن لدا ازمحصورتان مشاوره خواستم. ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        ممنون از نظر پرمحبتتون
        از لحاظ سودمندی و مقرون به صرفه بودن، کشت زعفران نسبت به گندم و جو به مراتب بهتره.
        برای دریافت مشاوره رایگان در حوزه کشت زعفران با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    13. سید اسماعیل

      با سلام ، ممنون ، اطلاعات کامل ، عالی ،استفاده کردم.

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجهتون

    14. amir

      سلام
      ایا در مازندران زعفران را کشت میشه کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر به دلیل بارش های تابستانه و هوای شرجی خیر متاسفانه

    15. علی فتح بهاری

      ضمن عرض سلام و تشکر از مطالب آموزنده وخوبتان
      من مقداری زعفران کاشتم اماموش داره اونارونابود می‌کنه لطفاً راه مقابله سریع وفوری بااوناچیه .سپاسگزارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر اگز که مقاله‌ی مقابله با موش رو مطاله نکردید حتما مطالعه کنید

    16. ناشناس

      آیا در زمین کوهستانی که در نیمه دوم پاییز و سه ماه زمستان برف زمین رو سفید میکنه از نظر اب و هوایی میشه کشت کرد و اینکه در زمینی به متراژ ۱۵۰ متر مربع صرفه اقتصادی برا کشت زعفران دارد؟ با تشکر

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        منطقه شما کاملا برای کشت زعفران مناسبه.
        متراژ 150 متر فقط برای مصرف خانگی مناسبه و درآمدزا نیست.

    17. عسگري از نجف اباد

      سلام ایا درزمان گل دهی سمپاشی انجام میشود

      • محمدجواد قیطاسی

        خیر بعد از گل دهی باید زاج آب و محلول پاشی انجام بشه

    18. مسلم عسگری سوادجانی

      سلام ابیاری کشت زعفران به صورت قطره ای امکان پذیر است یا خیر

      • محمدجواد قیطاسی

        بله امکان پذیر هستش

    19. برات روح الامین

      با عرض سلام
      سپاس ،مطالب سودمندی درمورد کشت زعفران بود .

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکر از توجهتون

    20. معصومه ندرلو

      باسلام وقت بخیراز مطالب ارزنده ومفید شما بزرگواران بینهایت سپاسگزارم .بنده در روستای طارم (زنجان)زمین داریم که خاکش مرغوب ، منتهی کشت زعفران انجام نشده .بنظر شما امکان کشت زعفران دراین منطقه وجود دارد؟؟البته عرضم به حضورتون محصول این متطقه بیشترفندوق وگردومی باشد.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر خواهش می‌کنم بله میشه کشت کرد جهت مشاوره تماس بگیرید
        02191012322

    21. محمد رضا رخشانی

      سلام.خیلی عالی بود .
      من یک باغشهری در اطراف شیراز دارم که محیط تقریبا سرد و معتدل تابستانی دارد .وعلاقه مند شدم که گشت زعفران را در حد کوچک امتحان کنم .اگر سی دی اموزشی در اختیار داشتم خیلی خوب بود چون دیدگاه ما را که تجربه چندانی ندارندتغیر میدهد .اگر بخواهم این سی دی را تهیه کنم باید به کجا مراجعه کنم و تهیه پیاز زعفران از شما به چه شکل امکان پذیر است .
      ممنون رخشانی

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر جهت مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    22. مهدی

      ممنون از مطالب مفیدتون

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می‌کنم

    23. علی محمدی

      باسلام و احترام و تشکر ویژه از همه عوامل محترمی که این مقاله رو صادقانه و بی ریا تدوین کردن.هر انچه که بنده تا کنون در باب زعفران میدونم رو مدیون زحمات و لطف شما بوده و واسه من بسیار عالی بود چرا که تمامی نکات رو ریز و بجا و ساده بیان کردین.سپاسگزارم.انشالا موفق باشید

      • محمدجواد قیطاسی

        این لطف شما رو به ما میرسونه ممنونم ازتون خوشحالیم که تونستیم مفید باشیم برای هموطن هامون

    24. سیدابوالفضل حسینی

      خیلی ممنون ازمقاله عالیتون درمنطقه ماهنوز بارندگی نشده میشه الان هم کشت کرد بعدشماپیاززعفران هم میفروشید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر الان زمان کاشت تموم شده باید سال آینده اقدام کنید بله در فصلش فروش پیاز هم داریم

    25. راضیه رضایی

      ممنون مطالب مفیدبود

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می‌کنم

    26. خانم موسوی

      خیلی عالی ومفید بود ببخشید من کی میتونم اقدام کنم برا کاشت زعفران خیلی دوست دارم این کارا انجام بدم تو خیاط اپارتمان اگه خاک بریزم و خاک مناسب چی باشه میشه کاشت و پوشش گلخونه ای میشه بهش داد ممنون میشم با پیامک بهم از اعلام کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر جهت مشاوره با واحد پشتیبانی تماس بگیرید

    27. رضایی

      سلام خسته نباشید مقالتون عالی بود من چند سالی هست که به کشت زعفران فکر می کنم اما اطلا عات لازم رو ندارم در منطقه شهر ستان دماوند کشت زعفران انجام میشود

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم برای کسب اطلاعات می تونید با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    28. هادی

      سلام وقت بخیر
      آیا آب و هوا و خاک قم برای کشت زعفران مناسب هست؟
      ممنون از راهنمایی شما

      • محمدجواد قیطاسی

        بله چه مقدار قصد خرید دارید؟

    29. ناشناس

      سلام وقت بخیر
      آیا در آب و هوا و خاک استان قم امکان کشت زعفران هست؟
      ممنون از راهنماییتون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله میشه کشت کرد اگر آب و خاک شور نباشد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام بله میشه کشت کرد اگر آب و خاک شور نباشد

    30. یاسین

      سلام مقالتون مفید بود
      راستی برای مناطق کوهستانی رشد زعفران چطوره امکان پرورشش هست؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله امکان کشت هستش برای مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    31. لطفی

      سلام درجایی که اب شور باشد میشود زعفران کاست

      • محمدجواد قیطاسی

        خیر در آب و خاک شور زعفران رشد نمی‌کند

    32. حسین رضامیرزای

      با سلام ی مقدار پیاز میخواستم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر موجود نیست دیگه زمانش تموم شده

    33. صابری

      سلام زمین اگر دورش حصار یا دیوار نداشته باشه برای کشت زعفران مشکلی نیست

      • محمدجواد قیطاسی

        نه نگران نباشید مشکلی پیش نمیاد

    34. هاشم بیگی

      سلام وخسته نباشید وقتتون بخیر من نهایت تشکروازشما دارم که انقدربادقت همه چیزو توضیع دادید ایا در شهرستانهای استان یزد کشت زعفران میشه یانه ممنون از لطف شما عزیزان

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم لطف دارید شما
        بله می‌تونید کشت کنید
        برای مشاوره تماس بگیرید
        02191012322

    35. ناشناس

      سلام خسته نباشید ایا در استان قم میشه زعفران کاشت

      • محمدجواد قیطاسی

        بله می تونید کشت کنید

    36. ناشناس

      سلام و علیکم،من هادی،از کرج هستم،اگر لطفا امکان داشته باشد فیلمی که به راحتی بشود دانلود کرد بگذارید عالی می شود،اگر عمل کردید سالم باشید برای همیشه،لطفا

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        شما می‌تونین از طریق لینک زیر وارد صفحه تلویزیون ماه چین بشین و فیلما رو مشاهده کنین.
        https://mahchin.net/tv/

    37. خلیل اشرفی

      از اینکه دراین مقاله افراد تازه کارراراهنمایی مکنیدازشماتشکرمیکنم وکسانی راکه علاقه مندهستنددراین زمینه فعالیت داشته باشند این مقاله بسیارمفیداست من با مراجعه به این مقاله وبامطالعه این مقاله درباغمون امسال به طور آزمایشی یک باغچه زعفرون کاشته ام اگه نتیجه بگیرم این کارو درسالهای آتی به صورت گسترده ادامه میدم انشاا… باتشکر اشرفی ازتبریز

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        خوشحالیم که مطالب مفید بوده.

    38. رخ افروز

      سلام،،وقت بخیر ،، آیا در ماهدشت کرج فردا میتوانم پیاز زعفران بکارم؟ و اینکه باغچه در حدود ۶ متر است،،، و خاکش چه مخلوط دیگری هم باید داشته باشه؟،،چند روز پس از کشت ،آبیاری و به چه میزان انجام شود؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر خیر متاسفانه زمان کاشت به اتمام رسیده سال دیگه باید کشت کنید

    39. علی

      سلام آقا خوبی ببخشید میخوام زعفران آب بدم آیا مکمل یا تقویتی بدم بهش

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر تو آبیاری اول نیازی به کود و مکمل نیست تو آبیاری دوم کود دهی زاج آب انجام بدین

    40. جلیلی

      باسلام و سپاس از اطلاعات مفیدتون، آیاپیاز زعفران سال اول کشت گلدهی داره یا نه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله در مقدار کم گل دهی داره ولی سال های بعدی بیشتر میشه

    41. معصومه رشید

      سلام و عرض ادب
      شهر ساوه برای کاشت زعفران منطقه خوبی هست یا نه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اگر آب و خاک زیمینتون شور نباشه بله می‌تونید کشت کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله میتونید در پشت بام هم کشت زعفران انجام دهید
        برای اطلاعات بیشتر مقاله کشت زعفران در پشت بام را مطالعه کنید

    42. مریم

      با سلام و درود.من تازه زمین کشاورزی و پیازچه واسم محیا شده .بنظرتون واسم دیر نشده.نتیجه میگیریم؟؟؟مشهد هستم هوا گرم وافتابی هست

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بهترین زمان برای کشت زعفران تا اواسط مهر ماه هستش اگر که شرایط آب و هوایی هم مناسب باشه تا اخر ماه هم میشه کشت کرد

    43. مریم

      سلام و درود.ببخشید من تازه زمین و پیازچه واسم محیا شده.هنو فرصت واسه کاشت دارم بنظرتون؟؟مشهد هستم هوا هنوز گرم و آفتابی هست

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خیر متاسفانه زمان کشت به اتمام رسیده و شما باید سال آینده اقدام به کشت کنید

    44. فاطمی

      عالی بود تشکر باغچه من 6متر بیشتر نیست سال قبل بدون مشورت با کسی نیم کیلو پیاز خریدم به عمق 10 سانتیمتر کاشتم امسال اول مهر اب دادم الان تاره سبز شدن از خاک بیرون امدن دیگه نمیدونم با ید چکار کنم 😔😔

      • محمدجواد قیطاسی

        روش کشتتون غلطه برای مشاوره کشت با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    45. هادی عزیزی

      سلام
      برای شروع به کار
      یک هکتار زمین تقریبا چقدر باید هزینه کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر حدود 160تا 170 میلیون تومان

    46. ژیلا خان بیگی

      سلام خیلی ممنون که تجربه خودتون رو در اختيار ما قرار دادید من دیروز از گل فروشی پیاز خریدم البته ریشه ندارن بعضی ها هم جوانه زدن ایا میتونم توی گلدون بکارم وبعد به زمین منتقل کنم کارم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر ممنون از لطف شما بله ولی باید در تابستان این کار انتقال رو انجام بدین

    47. شاپور علیزاده

      عالی بود از اینکه به موفقیت رسیدید خوشحالم و و از اینکه تجربیات خود را در اختیار ما قرار دادید ممنونم روست دارم در متراژ 110 متر مربع در باغچه ام بکارم

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم لطف دارید شما برای مشاوره با پشتیبانیی تماس بگیرید
        02191012322

    48. مریم

      سلام ممنون ک تجربه تون رو در اختیار دیگران قرار دادید
      فقط اینکه در کدام منطقه اقدام ب کشت کردید چون نوشته بودید ک خیلی ها تعجب کرده بودند از اینکه تو اون منطقه کشت صورت گرفته شد؟
      حسین پور

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر لطف دارید ما اولین کشت ماه چین رو تو شهر همدان انجام دادیم

    49. ژیلاجهانشاهی افشارازکرمان

      باسلام عرض ادب خدمت شمابسیارعالی پرمحتوابودای کاش درباره کشت گلدانی هم توضیح میدادین

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر لطف دارید برای کشت گلدانی می تونید مقاله کشت زعفران در گلدان رو مطالعه کنید

    50. فاطمه

      سلام ممنونم از اطلاعات مفیدی که دراختیارمون گذاشتین من یه زمین دیمی حدود نه هزارمتر دارم زمینش حاصلخیزه میخواستم بدونم برای زعفران چقدر باید سرمایه داشته باشم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر متاسفانه تو زمین دیم کشت زعفران امکان پذیر نیست