دوره آموزشی کشت زعفران گلخانه‌ای از قدم اول تا درآمد زایی

آموزش کشت زعفران گلخانه ای (کشت زعفران بدون خاک)

آخرین بروز رسانی: 29 مرداد 1402
دسته‌بندی ها:
  • زعفران گلخانه‌ ای یک روش هوشمندانه برای کاشت زعفران است که شرایط پرورش طلای سرخ را برای مناطقی که اقلیم ناسازگار با این گیاه را دارند، فراهم می‌کند. کاشت زعفران در گلخانه با فراهم کردن محیطی قابل کنترل در کیفیت زعفران تولید شده اثر مستقیمی دارد.

    کشت زعفران گلخانه‌ ای به دو روش هیدروپونیک و ایروپونیک انجام می‌شود. در روش هیدروپونیک از کوکوپولیت به عنوان جایگزین خاک استفاده می‌شود؛ این ماده نیاز پیاز زعفران به عناصر را از طریق کوددهی تامین می‌کند.  روش دیگر ایروپونیک نام دارد که در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک مواد مورد نیازش تامین شود.

    هر دو روش برای کشت زعفران در گلخانه مناسب است اما روشی که از سمت مهندسین مجموعه‌ی ماه‌ چین توصیه و آموزش داده می‌شود، کشت ایروپونیک زعفران است.

    در این مقاله همراه ما باشید تا تمامی نکات درباره‌ی زعفران گلخانه‌ ای را با هم مرور کنیم.

     

    زعفران گلخانه ای

    وسایل مورد نیاز کشت زعفران گلخانه‌ ای (ایرپوپونیک)

    1. محیط بسته جهت تبدیل به گلخانه
    2. زمین کشاورزی برای انتقال پیاز ها به خاک بعد از گلدهی
    3. دستگاه رطوبت ساز و یا مه پاش
    4. بخاری
    5. کولر
    6. قفسه‌ و طبق‌های نگه‌دارنده پیاز

    شرایط کشت ایروپونیک زعفران 

    1. محیط باید به دور از آلودگی زیست محیطی باشد.
    2. دارای پنجره جهت هوادهی و کنترل دما و رطوبت باشد.
    3. جهت خنک نمودن سالن باید از کولر استفاده کنید، به طوری که وسیله موجود بتواند محیط را تا دمای 10 تا 13 درجه سانتی گراد بالای صفر خنک کند.
    4. سالن باید مجهز به بخاری فن دار جهت گرم کردن محیط در مرحله برداشت گل باشد.

    بعد از ایجاد مکان مورد نظر باید اقدام به ساخت قفسه های طبقاتی ( 4 یا 5 طبقه ) با ارتفاع 40 تا 45 سانتی متری نمود. در کنار قفسه ها باید طبقه‌های چوبی به طول و عرض 100 سانتی‌متر در 100 سانتی‌متر تهیه نمود. این قفسه ها از چوب و همچنین از فلز می تواند باشد. عرض قفسه‌ها حداکثر 100 سانتی متر باید باشد و فاصله بین قفسه ها جهت استفاده به عنوان راهرو 80 تا 100 سانتی‌متر کفایت می‌کند. (برای یک سالن پرورش زعفران گلخانه ای به متراژ 100 متر مربع با قفسه های 5 طبقه ای، 5 تا 6 تن پیاز زعفران نیاز هست)

     

    مراحل مختلف کشت زعفران گلخانه ای

    خرید پیاز زعفران گلخانه ای

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید پیاز زعفران با آن مواجه می‌شوید سایز پیاز است. پیاز زعفران در سه سایز: ریز (زیر ۵ گرم)، متوسط (بین ۵ تا ۱۰ گرم) و درشت (بالای  ۱۵ گرم) بفروش می‌رسد.  پیاز زعفران گلخانه‌ای باید در سایز درشت تهیه شود. پیازچه ضعیف و سبک عملکرد تولید زعفران در گلخانه را بشدت پایین می آورد، به همین دلیل توصیه می‌شود که از پیاز های زیر 15 گرم در گلخانه استفاده نشود.

    پیازچه زعفران برای کشت گلخانه ای

     

    ضد عفونی کردن گلخانه‌ی زعفران

    قبل از انتقال پیاز زعفران به محیط گلخانه باید سالن را توسط مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی نموده و از ورود مواد خارجی آلوده به داخل سالن جلوگیری کنید.

    نگهداری پیاز زعفران در گلخانه

    پیاز زعفران دارای دوره‌ی رشد است؛ فصل تابستان دوره خواب پیاز و مناسب‌ترین زمان برای خرید آن است. زمانی که پیازها را تحویل گرفتید باید آن‌ها را در محیطی کاملا خنک و به دور از نور خورشید تا اوایل شهریور ماه نگهداری کنید به طوری که در این مدت نباید رطوبت به پیازچه زعفران برسد؛ همچنین دمای محیط پیاز زعفران باید حداکثر بین 23 تا 27 درجه سانتی گراد بالای صفر باشد تا از رشد و شکستن خواب تابستانی آن جلوگیری شود.

    ضدعفونی کردن پیاز زعفران

    قبل از ضد عفونی کردن پیاز زعفران باید آن‌ها را پاک کنید؛ به اینصورت که خاک، پوشال و همچنین مواد اضافی دیگر را از آن جدا کنید. سپس در یک مخزن حاوی محلول قارچ‌کش و کنه‌کش پیازها را به مدت چند دقیقه قرار دهید تا به طور کامل ضدعفونی شوند. نام موادی را که برای ضد عفونی کردن به آن‌ها نیاز داریم در ادامه آورده‌ایم.

    قارچ کش: کاربندازیم به میزان صد سی سی در صد لیتر

    کنه کش: پروپارژیت به میزان یک و نیم در هزار

    چیدن پیاز ها روی طبقه ها

    بعد از ضدعفونی و خشک کردن پیاز زعفران ، اقدام به چیدن آ‌ن‌ها در طبقه‌ها و انتقال به گلخانه می‌کنند. این مرحله دراواخر شهریورماه انجام می‌شود و رطوبت هوا باید به 80 درصد رسانده ‌شود.

    در این مرحله، پیازچه زعفران شروع به بیدار شدن می‌کنند و رشد تیج‌ها آغاز می‌شود، باید از رشد تیج‌های ضعیف جلوگیری نمود؛ این عمل توسط دست انجام می‌گیرد و باعث می‌شود که از اتلاف انرژی اندوخته غذایی پیازچه جلوگیری نموده و باعث بالا رفتن راندمان تولید شود.

    .

    از برداشت گل زعفران در محیط گلخانه خود لذت ببرید!

    بعد از رشد تمامی پیازچه‌ها دمای محیط را به 17 درجه سانتیگراد می رسانیم، این دما بهترین دما جهت گلدهی زعفران می‌باشد. به محض روییدن اولین گل زعفران شروع به برداشت گلها می‌کنیم این عمل از موقع ظاهر شدن گل به مدت 10 تا 15 روز ادامه دارد تا تمامی پیازچه همه گل‌های خود را تولید کنند.

    هر پیازچه ( پیاز چه 15 تا 20 گرمی ) در شرایط گلخانه به طور متوسط 12 تا 14 عدد گل تولید می‌کند. اصلی‌ترین سود یک گلخانه زعفران این است که شما بتوانید با انجام صحیح مدیریت کودی وزن پیازهای خودتان را به بیش از 30 گرم برسانید و این موضوع منجر به افزایش تعداد گل و در نهایت بازدهی کشت شما می‌شود.

     

    مرحله چهارم: انتقال پیازچه زعفران به زمین

    بعد از برداشت گل باید هر چه سریعتر پیازچه ها را به زمین از قبل آماده شده انتقال داده شود و در موقع انتقال به زمین باید مواظب بود که به برگهای پیازچه آسیبی نرسد و همچنین زیر خاک مدفون نشود. بعد از انتقال پیازچه‌ها به خاک مراحل دیگر دقیقا شبیه کشت خاکی باید ادامه داده شود و عناصر ریز مغذی و دیگر عناصر مورد نظر گیاه توسط آبیاری و محلول پاشی در اختیار گیاه قرار داده شود.

    خیلی از علاقمندان فکر میکنند که برای کشت زعفران گلخانه ای فقط به یک سالن نیاز است، در صورتی که این اصلا درست نیست. شما باید حتما یک زمین کشاورزی داشته باشید تا بعد از اتمام گلدهی زعفران، پیاز ها به مزرعه انتقال دهید.

    مزایای کشت زعفران گلخانه ای

    1. تسهیل و کاهش ریسک برداشت زعفران
    2. کم هزینه بودن تولید نسبت به میزان برداشت
    3. کم آب بر بودن
    4. بالا بودن عیار زعفران تولیدی و بالا بودن کیفیت ظاهری زعفران
    5. کنترل رشد پیازچه ها توسط تنظیم نمودن رطوبت، دما و نور ورودی به محیط گلخانه

    طبق بررسی هایی که توسط تکنسین های متخصص آزمایشگاه صورت‌ گرفته است، عیار زعفران (کروسین) کشت شده در گلخانه حداقل 265 می باشد، در صورتی که زعفران با عیار تولیدی 320 هم در این محیط به چشم میخورد. عیار زعفران یکی از مهمترین فاکتور ها برای خرید زعفران بشمار می‌رود.

    اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران گلخانه ای چیست؟

    اولین گام برای شروع عملی کشت بدون خاک زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با فضای کاری کشت گلخانه‌ای آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزش مقدماتی کشت زعفران گلخانه‌ای را به صورت رایگان آماده کرده‌ایم تا فرایند آموزش شما کامل‌تر شود.

    برای مشاهده دوره‌ی رایگان آموزش کشت گلخانه‌ای زعفران از لینک زیر استفاده کنید.

    دوره مقدماتی آموزش کشت زعفران گلخانه‌ ای رایگان

     

    دوره‌ی فوق بر اساس تجربیات چندین ساله تیم ماه‌چین و تحقیقات مراکز علمی تولید شده است. لطفا از آن به خوبی استفاده کنید و در صورت نیاز به دیگر دوستان خود نیز هدیه دهید. چرا که با ارزش‌ترین نوع هدیه علم و دانش است.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۹۰ رای
    
    351دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. قاسم حشنی

      باعرض سلام وخسته نباشیدبه دوستان گلم شماوماه چین همیشه اولین دربهترین هستید

      • محمدجواد قیطاسی

        زنده باشید خیلی ممنونم از لطف شما

    2. نیما میرزائی

      سلام وقت بخیر
      اطلاعات و آموزش ها بسیار کامل شفاف و قبل درک می باشد.
      با یاری خداوند به خانواده ماه چین خواهم پیوست کشت و تولید زعفران شروع خواهم کرد البته با آموزش مشاوره پشتی بانی مجموعه ماه چین.
      با آرزوی موفقیت سلامتی برای همه ماه چین های عزیز.
      🙏🙏🙏🙏

      • ماه‌چین

        درود بر شما
        هر موقعی اگر خواستین میتونین رو کمک تیم ماه چین حساب کنید.

    3. جواد بارگاهی

      میخواهم با کار شناس حرف بزنم میخواهم اموزش ببینم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر تماس بگیرید
        02191012322

    4. احمدجبلی

      با سلام مکان برای کشت ومیل به همکاری دارم هزینه ابتدایی برای 100متر چقدر می‌باشد تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وفت بخیر برای 100 متر شما حدودا نیازمند 200 میلیون تومان سرمایه اولیه هستید

    5. محمد حسام

      سلام
      ایا کشت گلخانه ای صرفه اقتصادی دارد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        به طور کلی ما کشت گلخانه ای رو تایید نمی‌کنیم چون نیازمند فعالیت و سرمایه خیلی زیادی نسبت به کشت خاکی است

    6. محمد حسام

      سلام
      سود کشت گلخانه ای بیشتره یا کشت خاکی؟

      • محمدجواد قیطاسی

        تقریبا یکیه ولی خب دردسر کشت و هزینه گلخانه ای بیشتر از خاکی هستش

    7. سعید شاکری

      با عرض سلام و خسته نباشی بنده سالن مرغداری دارم با زمین زراعی در کنارش میخام در آنجا زعفران کشت کنم مشکل اینجاست که برق ندارم مصرف برق برا هر متر گلخانه چقدر هست سرمایه اوله برا شروع با ۵تن پیاز چقدر هست تقریبا

    8. رضا مشرفی

      عالی بود ولی نیاز به مقالات بیشتری دارم

      • محمدجواد قیطاسی

        هر سوالی که دارین ما در خدممتون هستیم

    9. حسین رضوی پور

      سلام من در تبریز یک قطعه زمین ۱۵۰۰ متر دارم می خواهم یک گل خانه زعفران ۱۰۰متری درست کنم چند متر زمین نیاز دارم تا پیازهابعد برداشت گل

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای هر 100 متر گلخانه 5 الی 6 هزار متر زمین نیازه

    10. حسن پور

      سلام وقت بخیر از کردستان مزاحم میشم . برای کشت پیاز زعفران چ زمانی مناسب هست. قیمت هر تن پیاز چقدر هست ابیاری چ زمانی لارم هست و برای هر هزار متر چقدر اب؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای مشاوره کشت با شماره زیر تماس بگیرید
        09108839439

    11. محسن نیکنام

      واقعا عالیست👏

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم

    12. رضا ندیمی

      سلام درهر کاری قواعد و قانونهایی وجود دارد که این مقاله چند صفحه ای نمی تواند تمامی آنها را بازگو کند. مثال؛فرمودید که تیم های ضعیف را نگذاریم رشد کنند،ما از کجا متوجه این موضوع بشویم؟آیا آموزش حضوری هم دارید؟آیا شما در مرحله کشت این امکان را دارید که به سالن ما سرکشی کنید؟آیا در خرید وسایل مرغوب و با صرفه راهنمایی کنید؟هزینه خرید وسایل چه مبلغ است؟

      • محمدجواد قیطاسی

        درسته حق با شماست به همین دلیل ما یک دوره آموزشی جامع در خصوص کشت گلخانه ای زعفران تهیه کردیم که صفر تا صد کار داخلش توضیح داده شده و شما میتونید تهیه کنید

    13. مرتضی حیدری

      باسلام دوره کامل کاشت زعفران درگلخانه را چگونه تهیه کنیم آیا جزوه یا کتابی شما دارید از مرحله گلخانه باید چگونه باشد تا برداشت

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله ما یک دوره آموزشی داریم که به طور کلی گشت زعفران را برای شما آموزش داده است
        برای خرید دوره می‌تونید به این صفحه مراجعه کنید

    14. علی اکبر مظفری

      من از گرگان تماس میگیرم کف جعبه ها خاک هم باید بریزیم عکسهای بیشتری بزارید ممنون میشم تلگرام و اینیستا بسته شوده اگر در ایتا یا روبیکا گروه دارید ما را هم اضافه کونید

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر متاسفانه تو ایتا و روبیکا کانال نداریم ولی هر سوال یا راهنمایی نیاز دارید می تونید به این شماره پیام بدید
        09108839361

    15. مهندس علیرضا ابراهیمی

      علی بود .خیلی دوست دارم با اموزش مربوطه در این زمینه فعالیت داشته و همکاری نمایم.

      • محمدجواد قیطاسی

        هستیم خدمتتون هر راهنمایی و و مشاوره ای که نیاز دارید

    16. قاسم مهرداد

      باسلام
      ممنون از توضیحاتتون،
      بنده مایلم آموزش ببینم، ترجیحا حضوری

      • محمدجواد قیطاسی

        وقتتون بخیر با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    17. جعفر شلماشی

      سلام واحترام/ با تشکر از فیلمهای اموزشی رایگان شما لطفا فیلم کامل تصویری از تمامی مراحل تجهیز سالن و مراحل تهیه وانتقال وکاشت وبرداشت را در سامانه ماهچین لحاظ فرمایید .

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای فیلم ها و آموزش کلی می‌تونید دوره جامع ماه چین رو خریداری کنید

    18. فرسی

      سلام.من وسایل کامل گلخانه برای فروش دارم.تمام وسایل نو و هوشمند هستند،ممنون میشم برای فروش کمکم کنید

      • هانیه آریا

        درود بر شما ما تو زمینه کشت گلخانه ای و فروش تجهیزات فعالیتی نداریم

    19. مهدی

      چرا مقایسه مالی نکردین

      • محمدجواد قیطاسی

        با چه چیزی مقایسه نکردیم؟

    20. فاطمه پورباقر

      سلام توضیحات شما هر چند خلاصه بود اما برای من بسیار مفید و کامل بود . بسیار ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم لطف دارید

    21. علی شجا ع پور

      سلام در جواب حبیب از زیبا کنار گیلان باید عرض کنم که در چند کیلو متری شما در کیاشهر و همچنین در صومعه سرا چند سالی است که زعفران کشت میشود و راضی هستند

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنون از شما

    22. خسروی

      ببخشید من جوابی برای این سوال دارم شما بجای آنکه پیاز زعفران را در زمین کشاورزی انتقال دهید که تقویت وتکسیر شود آن را در سبد میوه انتقال دهید تمام تا تکسیر و تقویت شود

      • محمدجواد قیطاسی

        مقدار کم باشه تو سبد هم میشه انتقال داد

    23. فراز

      سلام
      بسیار مفید و ارزنده 👌
      دوست عزیز اگر قرار باشه هرسال بعد جمع آوری گل و دوباره پیاز داخل خاک کنیم چرا همون داخل خاک کلا نباشه و محصول گل برداشت کنیم ؟
      اینکه هر سال پیاز داخل زمین کنیم و دوباره بیرون بیاریم کار هزینه برداری هست
      اگر لطف کنید بفرمائید سود کاشت گلخانه ای و کاشت سنتی دقیقا تو چی هست

      • محمدجواد قیطاسی

        دقیقا به خاطر همین موارد هستش که ما کشت خاکی رو به گلخانه ترجیح میدیم
        سودش هم تقریبا برابره خیلی فرق نداره

    24. محمد رضا عطاپور

      چون مدتهاست تاحدی در کار خرید فروش زعفران بودم لذا خیلی دوستدارم آموزش کشت گلخانه ای زعفران را صفرتاصد، یاد بگیرم 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی عالیه برای آموزش دیدن هم میتونید دوره آموزشی ما رو تهیه کنید

    25. محمدجواد قیطاسی

      این مقدار برای کشت گلخانه ای مناسب نیست یعنی صرفه اقتصادی ندارد اما با 20 میلیون حدودا میتونید 1000متر کشت خاکی داشته باشید

    26. جهانگیرقنبری

      عالی توضیح دادید،ولی من 5کیلو پیاز دارم،چجوری تو خونه به صورت گلخونه ای بکارم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        تو خونه سخته باید قفسه بندی انجام بشه و بعد از برداشت انتقال پیدا کنه به زمین میتونید به روش گلدانی کشت کنید

    27. علی محمدشکی

      سلام .خسته نباشید.من مجروح جنگ هستم از اینکه تجربه چندین ساله وارزشمندتان را به رایگان دراختیار همه می گذارید.بسیار سپاسگزارم. زکات علم همان هدیه ای است که میدهید بسیار عالی بود تندرست. موفق وکامروا باشید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر لطف دارین مچکرم امیدوارم که تندرست و سلامت باشید

    28. علی میرزایی

      سلام روز بخیر روشی که شما گفتین ایروپونیکه فرقش با هیدروپونیک چیه و سی دی های اموزشی شما کدام روش را توضیح میدهند
      باتشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر ایروپونیک کشت با رطوبت هواست و هیدروپونیک به جای خاک از کوکوپیت استفاده می‌کنند روش ما ایروپونیک هستش

    29. اکبر مرادی

      تجربه ای ندارم ولی شرایطش دارم یعنی سوله و گلخانه و زمین دارم راهنمایی کنید ممنون میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        جهت مشاوره تماس بگیرید با پشتیبانی

    30. کریم رسول‌ خانی

      سلام من 500متر زمین دارم استان خراسان رضوی شهرستان سرخس داخل روستا. میخوام بدونم کاشت زعفران دراین زمین برام درآمد داره. دوما اگر 100متر گلخانه کاشت زعفران بزنم پیاز زعفران گلخانه در این زمین 400متر جا میشه.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر میشه کشت کرده بله ولی حاشیه خیلی بالایی نداره در حد 500 گرم تا 800 گرم میتونید برداشت کنید ازش
        و سوال دومتون برای 100 متر گلخانه 6 هزار متر زمین نیاز دارید

    31. زهرا خدرویسی

      سلام من روی پشت بام خونه ام بمتراژ۱۰۰متر مربع گلخانه زدم جهت طبقه بندی جای هست چقدر پیاز لازمه واقع در شهرستان سرپل ذهاب هستم میتونم جهت کاشت از کسی برا سال اول جهت تجربه این کار معرفی بنمایین

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای 100 متر حدود 5 الی 6 تن پیاز نیاز دارید برای مشاوره با پشتیبانی تماس بگیرید

    32. حبیب

      سلام وقت بخیر، هفتصد من زمین دارم، میتوانم به هزارمتر برسانم، علاقه زیادی به تولید زعفران دارم، میتوانم دوره آموزش کاربردی یا عملی دریک روز ببینم، ضمنا چگونه میتوانم پیاز زعفران تهیه کنم ، درزیباکنار گیلان هستم تقریبا آب و هوای نیمه ساحلی دریا ومرطوب دارد، مرکبات خوب رشد میکنند، پارسال چند بار را روی زمین بصورت تپه ای کاشتم ویک گل وپرچم زعفران هم داد ولی زود خراب شد، اکنون به راهنمایی کاربردی شما نیازمندم.برای تهیه ابزار مشکلی ندارم.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر متاسفانه به دلیل بارش باران تو فصل تابستان امکان کشت وجود ندارد و به همین دلیل زود خراب شدن
        اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید با پشتیبانی تماس بگیرید

    33. سامان

      سلام لطفا زمین کشاورزی چه متراژی باشد وبعد درمنطقه جنوب استان فارس امکان کشت هست ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اگر برای سود دهی و درآمد می خواین باید حداقل 3 تا 5 هزار متر کشت کنید
        دقیقا کدوم شهر هستید؟

    34. بهروز شهربویه

      خوبه ممنونم انشالله بتونم انجامش بدم

      • محمدجواد قیطاسی

        انشالله حتما ما هم همراهتون هستیم

    35. اعتصامی

      سلام نیاز به مشاوره دارم برای گلخانه زعفران

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02171057180

    36. امین

      با سلام خدمت آقای قیطاسی و ممنون بابت زحمات جنابعالی در این سایت.
      ما قصد سرمایه گذاری در زمینه کشت ایروپونیک زعفران با چک سایز 10 میلیارد تومان را داریم.
      با توجه به اینکه در خصوص میزان درآمد و هزینه ها و محصول و … در سایتهای مختلف نظرات مختلفی وجود دارد لطفا در صورتی امکان دارد در این زمینه به ما مشاوره ارائه بفرمایید.
      با تشکر
      09125008307

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر جهت مشاوره شما لطف کنید با این شماره تماس بگیرید
        02191012322

    37. خسروی

      سلام ببخشید ما وقتی که پیاز زعفران را در زمین کشاورزی انتقال دهیم باید بین پیاز های زعفران فاصله باشد.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله هر پیاز باید بین 2 الی 3 سانت از هم فاصله داشته باشه

    38. خسروی

      ببخشید حتما وقتی که پیاز زعفران را از گلخانه زعفران بیرون آوردیم باید آن ها را جای انتقال دهیم که آفتاب باشد یا نه می شود در سایه هم پیاز زعفران را انتقال دهیم به خاک

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خیر باید نور مستقیم خورشید بخوره بهش حتما

    39. خسروی

      سلام ببخشید باید ۴ ماه در زمین کشاورزی باشد تا پیاز زعفران تقویت شود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله از آذر ماه تا تیر ماه باید داخل زمین باشه

    40. خسروی

      سلام ببخشید وقتی که ما پیاز زعفران را از گلخانه زعفران بیرون آوردیم و به زمین انتقال دادیم تا چند ماه باید در ز مین کشاورزی باید باشدکه پیاز زعفران تقویت شود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر تقریبا از آذر ماه تا تیر ماه باید داخل زمین باشه

    41. سجاد خسروی

      سلام ببخشید من میتونم در مشهد زعفران بدون خاک پرورش دهم اما وقتی که برداشتم تمام شد
      پیاز ان را در بیرجند به خاک انتقال دهیم پیاز زعفران را ایا این کار ممکن است

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله مشکلی نداره

    42. پیمان میرکو

      سلام من از سمنان مزاحم شما میشم باتوجه به این که کاشت و بهره برداری در نیمی از سال انجام میشه مابقی سال زمین بیکار آیا کشت خاصی انجام میشه

      • محمدجواد قیطاسی

        یر چون پیاز ها داخل زمین هستش کشت دیگه ای نمیشه انجام داد

    43. پیمان میرکو

      سلام خدمت مهندس قیطاسی من از سمنان مزاحم شما میشم باتوجه به این که کاشت و بهره برداری در نیمی از سال انجام میشه مابقی سال زمین بیکارع آیا کشت خاصی انجام میشه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله اون تایم هایی که زمین خالیه میتونید کشت دیگه انجام بدین

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله اون تایم هایی که زمین خالیه میتونید کشت دیگه ای تو زمین انجام بدین

    44. ناشناس

      با عرض سلام وخسته نباشید
      میخواستم بدونم ،کشت زعفران گلخانه ای مثل کشت قارچ نیست؟که وقتی دما وخاک و رطوبت واسش فراهم میکنیم چند دوره در سال میتونیم برداشت کنیم ،در صورتی که شما میفرمایید،در سال فقط یک بار برداشت میکنیم ،اون هم در کنار گلخانه ای یک زمین کشاورزی هم نیاز هستش،چه لزومی دارد که این همه هزینه ،سالن و تشکیلات رو دست خودمون بزاریم،در صورتی که کشت سنتی یک بار زمین و کشت میکنیم و تا ده سال هم نیاز به جابه جایی نداره ،خوب چه لزومی دارد این همه هزینه رو دست خودمون بزاریم ،به صورت همون سنتی کشت میکنیم ؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر جهت مشاوره با پشتیبانی تماس بگیرید

    45. سجاد

      سلام ممنون از شما

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم

    46. خسروی

      سلام ببخشید میشه بجای اینکه پیاز های زعفران را در زمین انتقال دهیم آن هارا توی سبد انتقال دهیم البته سبد خاک انتقال دهیم این روش میشه یا نه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بستگی به مقدار کشتتون داره اگر در حد خانگی باشه یا کم باشه بله می شه

    47. فرهاد عظیمی

      سلام و عرض ادب
      بنده کارشناس کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات میباشم از شما عزیزان برای در اختیار گذاشتن اطلاعات خوبتون کمال تشکر را دارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام مچکرم لطف دارین شما

    48. سجاد خسروی

      سلام ببخشید قیمت ۱کیلو پیاز گلخانه ای زعفران چقدر است

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر قیمت هنوز مشخص نشده

    49. سجادخسروی

      سلام ببخشید توی زمین ۱۲۵ متری چند کیلو پیاز زعفران می توان کاشت سنتی سنتی

      • محمدجواد قیطاسی

        کشت سنتی زعفران منسوخ شده است و بهتره که کشت آرمانی انجام بدین و در ارمانی برای هر یک متر یک کیلو پیاز نیازه

    50. سجادخسروی

      سلام ببخشید توی زمین ۱۲۵ متری من چقدر میتونم زعفران سنتی کشت کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای هر یک متر 1 کیلو که میشه 125 کیلو