آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

بهترین زمان برداشت پیاز زعفران و نحوه صحیح برداشت

آخرین بروز رسانی: 14 بهمن 1402
دسته‌بندی ها:
  • برداشت پیاز زعفران هنگامی اتفاق می‌افتد که زمین دیگر توانایی تغذیه پیاز را ندارد و محصول زعفران سالیانه شما به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. در این زمان باید پیاز‌ها را از زمین خارج کرده و در جای دیگری اقدام به کاشت آن‌ها کنید.

    با دقت در فرایند انجام این کار و برنامه‌ریزی مناسب از سرمایه مهم خود یعنی پیاز زعفران حفاظت می‌کنید و می‌توانید آن را به بهترین شکل ممکن به چرخه سرمایه‌گذاری بازگردانید.

    چرا باید پیاز زعفران را جا به‌ جا کنیم؟

    پس از طی کردن مراحل کاشت زعفران در سال‌های سوم تا پنجم به پیک برداشت محصول زعفران از مزرعه خود دست پیدا خواهید کرد و پس از آن میزان زعفران برداشتی روبه کاهش می‌رود و در سال هفتم میزان محصول کمتر می‌شود.

    دلیل این اتفاق این است که پیاز زعفران شما تولیدمثل کرده و چند برابر شده و زمین شما پس از چند سال کشت زعفران مداوم دیگر توان تغذیه این حجم از زعفران را ندارد. از آن گذشته افزایش میزان و مقدار و برداشت پیاز زعفران از زمین کشاورزی یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی از مزرعه زعفران است.

    به‌گونه‌ای که برخی افراد به شغل تولید پیاز زعفران روی آورده‌اند. حال پس از برداشت پیاز زعفران شما دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت:

    • فروش پیاز زعفران و کسب درآمد
    • کاشت پیاز در زمین جدید

    که هر دوی این موارد بسیار سودآور و مناسب هستند و از اصلی ترین منبع درآمد کاشت زعفران به حساب می‌رود. شما با کاشت مجدد پیاز‌ها دست به یک سرمایه‌گذاری جذاب برای آینده‌ای نه چندان دور خواهید زد.

     

    زمان برداشت پیاز زعفران

    برداشت پیاز زعفران مانند هر کار دیگری اگر در زمان مناسب خودش انجام نگیرد منجر به ضرر‌های بزرگی می‌شود.

    بسته به دمای هر آب و هوا و منطقه، زمان کاشت و برداشت متفاوت است، اما اکثرا بهترین زمان کاشت و برداشت پیاز زعفران در اواخر خرداد تا اوایل مهر ماه (قبل از بارندگی های پاییزه) است این بازه زمانی است که رطوبت خاک به کلی از بین رفته و زعفران به فاز خواب رفته باشد. لازم به ذکر است که با گذشت پنج سال از کشت، عملکرد مزرعه به دلیل ضعیف شدن خاک کاهش می یابد. در خرداد ماه هم میتوان پیاز زعفران را برداشت کرد ولی در این زمان پیاز زعفران سنگین و رطوبت آن بالا ست و این به ضرر خریدار و به سود فروشنده میباشد.

    نحوه برداشت پیاز زعفران

    برداشت زعفران نیز با چند روش قابل انجام است که شما با توجه به امکانات و اهداف خود می‌توانید یکی از آن‌ها‌را انتخاب کنید.

    روش دستی

    در این روش برداشت پیاز زعفران، بار اصلی کار بردوش کارگر است. کارگران با بیل و ابزارآلاتی از این دست زمین را شخم می‌زنند تا پیاز به سطح زمین بیاید. کارگران در این مرحله باید خاک‌های پیاز زعفران را جدا کرده و آن‌ها را جمع‌اوری کنند.

    این روش کمی زمان‌بر است و ممکن است در مزارع بسیار بزرگ بازدهی پایینی داشته باشد. در ویدئوی زیر می‌تونید برداشت زعفران در یکی از مزارع ماه‌چین را مشاهده کنید.

     

    همچنین می‌توانید تصاویر زیر را که از برداشت پیاز در مزرعه ماه‌چین گرفته شده است را مشاهده کنید.

     

    برداشت پیاز زعفران

     

    برداشت پیاز زعفران

     

     

    برداشت پیاز زعفران

    روش نیمه‌ مکانیزه

    در این روش می‌توانید از تراکتور یا ابزاری از این دست استفاده کنید تا زمین را شخم بزنید و به پیاز‌های زعفران برسید. کارگران باید پس از شخم زمین اقدام به جداکردن پیاز‌ها از خاک مازاد و جمع‌آوری آن کنند.

    این روش نسبت به روش اول بسیار سریعتر است و احتمال باقی ماندن پیاز‌ها در زمین نیز کاهش می‌یابد. در این روش بار کاری کمتری بردوش کارگران است.

    روش مکانیزه

    در روش مکانیزه از یک دستگاه برای برداشت پیاز‌ها از زمین استفاده می‌کنیم. این دستگاه زمین را شخم می‌زند و پیاز‌ها را جدا کرده و خاک مازاد آن‌ها را می‌گیرد و پیاز‌های آماده را بر روی سطح زمین به جای می‌گذارد. حال پیاز‌ها به صورت مجزا بر روی سطح زمین آماده جمع‌آوری توسط کارگران هستند.

    در تصویر زیر یک دستگاه مکانیزه برداشت زعفران را مشاهده می‌کنید که همزمان با برداشت زعفران خاک مازاد را گرفته و پیاز‌ها را به کامیون مجاور منتقل می‌کند.

    میزان برداشت پیاز زعفران چگونه است؟

    به ازای کاشت 10 تن پیاز زعفران در هر هکتار پیاز زعفران شما در سال دوم به حدود 20 تن و در سال‌های سوم تا پنجم به 30 تا 50 تن افزایش می‌یابد. میزان پیاز زعفران شما که در زمین کشت کرده‌اید در سال‌های ششم و هفتم به 70 تن نیز خواهد رسید.

    میزان افزایش و تکثیر پیاز زعفران به مدیریت و رسیدگی شما در مزرعه بستگی دارد و هر چه تلاش بیشتری در راستای بهبود وضع مزرعه خود بکنید میزان تولید پیاز شما نیز بیشتر خواهد بود.

     

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

     

    نکته

    • پس از برداشت باید پیاز‌های له شده و خراب شده و به طور کلی مواد زاید را از پیاز‌های سالم جدا کنید.
    • انبار باید دارای تهویه‌ی هوای مناسب باشد.
    • پیاز‌ها باید خشک  فاقد رطوبت اضافه باشند.
    • برای جلوگیری از انتشار آفات و بیماری‌ها می‌توانید پیاز را با مواد قارچ کش و… ضد عفونی کنید.
    • لطفا توجه کنید که باید حداکثر تا یک ماه پس از برداشت پیاز‌ها اقدام به کاشت آن‌ها کنید تا کمترین آسیب و تنش به پیاز‌های شما وارد شود.
    • محل ذخیره‌ی پیاز شما باید دارای دمای حدودا 12 درجه و رطوبت 50 درصد باشد. سعی کنید پیاز را در دمای پایین نگه‌داری نکنید چرا که منجر به رشد و بیدار شدن زعفران از خواب می‌شود.

    در نهایت از شما مخاطب عزیز درخواست می‌کنیم چنانچه تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما و مخاطبان ماه‌چین به اشتراک بگذارید.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵۲ رای
    
    22دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. حسنآقا

      سلام
      بعد کشت یعنی سال دوم جهت تقویت وبهره وری بیشتر از گیاه زعفران بفرمایید:
      روش کود دهی چگونه است

    2. حسنآقا

      عالی بود

      • فاطمه روزبهانی

        مچکریم🌺

    3. فاطمه ترکمنش هستم ازروستای ابرو استان همدان

      سلام صبح بخیر من ازهمدان هستم حدودهشت ساله درباغچه خونمون زعفران کاشتم هرسال مقداری زعفران برداشت داشتم امسال یادم نبودمردادماه پیازرواززمین خارج کنم حالاپیازهاخراب میشن یامیتونم تومهراززمین خارج کنم ودرزمین دیگری بکارم ماندم چیکار کنم لطفاراهنمایی کنید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        بهترین زمان برای جابه جایی پیازها فصل تابستان است.

    4. امنه

      واقعا ممنونم بخاطر راهنمایی شما

      • هانیه آریا

        ممنون از توجهتون

    5. ترکاشونداز ملایر

      سلام خسته نباشید اقای قیطاسی بنده به مقدارپیاز زعفران از زمین دراوردم که کوچک بودن زمانی که پیازهارو کاشتم موقع ابیاری مقداری کود مرغی وکبوتر به زمین اضافه کردم دیروز یکی از پیازها رو دراوردم رشدش عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر به هیچ عنوان از کود حیوانی جز کود گاوی پوسیده استفاده نکنید چون به تدریج با علف های هرز باعث نابودی مزرعه میشه

    6. نقی حاجی پور

      با سلام پنج کیلو پیاز داخل کیسه پلاستیکی نگه داشتم الان دیدم همشون سبز شدن وچند تاشون گل دادند میتونم الان بکارم یا خشکسون کنم

      • هانیه آریا

        در این حالت بله باید سریعا طبق اصول کشت داخل گلدان یا زمین کشت کنید

    7. فریبا

      سلام خسته نباشید.من زعفران رادرجعبه درپشت بام خانه کاشتم الان زعفران رابرداشت کردم پیازهایم زیرخاک درپشت بام خانه هستندایاسرما وباران وبرف انهاراخراب میکندیانه چطورازپیازهایم مراقبت کنم ممنون میشم راهنماییم کنید….باتشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر نه نگران نباشید خراب نمیشن اتفاقا حتما باید تو فضای آزاد باشن زیر نور و باران

      • فاطمه آقاجانی قشلاقی

        سلام من اصلا به پازل مون کود ندادم بعد چهار سال هیچ گلی ندادن، میخوام از زمین خرجشون کنم، آیا الان کود بدم تاثیر داره یا دیگه دیره؟ تو چهار سال هیچ گلی ندادن آخه میگم باز پولم هدر نره

        • فاطمه روزبهانی

          سلام
          هر ساله باید کود دهی رو انجام بدین.
          بله کود دهی میتونه تاثیر مثبتی بذاره اما از اونجایی که مدت زیادی زعفران های شما تقویت نشده‌اند، این تاثیر از زمانی که پیازها تقویت شده باشند، کمتر است.

    8. فریبا

      ممنون ازمقاله مفیدوارزنده تون خسته نباشید.من اول باکمک خداودوم با کمک مقاله مفیدواموزنده شماامسال زعفران کاشتم وبرداشت کردم ممنون ازشما خسته نباشید موفق باشیدباتشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از لطفتون خداروشکر که تونستید یک کشت و برداشت عالی داشته باشید

    9. حامد ستوده نیا کرانی

      از نظر من هر چیزی که براش زحمت کشیده بشه وبراش عرق بریزی وریاضتشو بکشی از جانب یزدان پاک بی اجر نمیمونه. مقاله شما هم مثل زمین زراعیتون عالیه . دمت گرم خسته نباشید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خیلی لطف دارید ممنونم از شما

        • حدادی

          سلام من ۴ساله درحیاط منزل پیاززعفران رادرسبدمیوه وکمی درباغچه گاشته ام درآبان۱۴۰۲خیلی کم گل دادفکرکنم بایدپیازهاراازخاک خارج کنم ودوباره زمین راآماده وبازپیازهارا بکارم میشه راهنماییم کنیدکه چه موقع وازچه خاکی استفاده کنم وآیامی تونم ازهمین زمین دوباره استفاده کنم ازاصفهان هستم شهرم راگفتم به خاطرآب وهوایش

          • هانیه آریا

            درود بر شما
            زعفران یک گیاه 7 ساله هستش و تا هفت سال نیاز نیست که جا به جا بشه
            برای تقویت پیاز و افزایش گل دهی شما باید کود دهی های زاج آب و محلول پاشی رو به موقع انجام بدید